Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #1 Skrevet 18. mars 2016 Dette sa en slektning til meg. Jevnaldrende, vi er begge i 30 åra. Jeg har ok utdannelse og jobb og er nå tilbudt et opprykk. Min slektning forsøkte å trykke meg ned ved å si at med mitt utseende ville jeg måtte bruke masse krefter på å få den samme respekt. Og at hun ikke ville takket ja. Jeg er klar over at dette faktisk er noe som skjer men jeg har ikke merket dette selv på kroppen. Hva synes dere om å si noe slikt til noen du skal backe opp? Anonymous poster hash: 9537d...bcf
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #2 Skrevet 18. mars 2016 Det var veldig overfladisk sagt! Jeg har selv opplevd å ikke bli tatt seriøst. Jeg er en del yngre enn andre i samme bransje, er lav og litt smålubben. Ser vel ut som en liten rund tenåring nærmest... Så mange har nok trodd jeg ikke har noe tyngde. Men jeg føler jeg raskt opparbeidet meg respekt og beviste meg selv verdig til jobben. Syntes ikke det var noe problem selv om de fleste hadde et litt feil førsteinntrykk. Det snudde ganske raskt Anonymous poster hash: 2ad63...dfd
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #3 Skrevet 18. mars 2016 Så fremt du ikke går kledd og høres ut som Linni Meister var det vel en herskerteknikk? Jeg er liten, tynn og forsiktig av meg. Noen har prøvd å diskreditere meg pga det, men det virker ikke. Særlig eldre menn kan føle seg truet og komme med "kjære deg" argumenter. Eldre damer er mer nedlatende i stilen Anonymous poster hash: 905c7...d12
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #4 Skrevet 18. mars 2016 Sånn er det å være relativt ung kvinne i arbeidslivet - bare å heve seg over det! Jeg er 30 (og ser yngre ut), slank og tydeligvis attraktiv (selv om jeg ikke føler det selv). Jeg får stadig sleivete kommentarer fra menn på jobb.. Både kunder og kolleger. Slitsomt, men jeg hever meg over det. Jeg er faglig dyktig og de hører faktisk på hva jeg sier likevel!😊 Anonymous poster hash: 8634e...f94
Gustav Klitt Skrevet 18. mars 2016 #5 Skrevet 18. mars 2016 Da hadde jeg svart "Og du er for dum til å ha fast jobb". (Hadde ikke det altså, men skulle ønske det.) Det får vel være ditt problem, i så fall? Er hun misunnelig, eller??
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #6 Skrevet 18. mars 2016 Så klart skal du ta jobben. Jeg opplever også at det kan være vanskelig å oppnå respekt blant enkelte mennesker. Vanligvis overser jeg det. Jeg har både kompetanse og nok erfaring innenfor mitt felt selv om jeg er ung, søt og blond... Anonymous poster hash: f9908...cb1
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #7 Skrevet 18. mars 2016 ALLE kan bli møtt med manglende respekt i jobben, pga bra utseende, mindre bra utseende, hudfarge, kjønn, alder osv. De fleste lærer seg å håndtere det. Som relativt ung dame jobbet jeg med MANGE eldre menn, noen oppførte seg rimelig ufint, og det var til å begynne med vanskelig å forholde seg til. Jeg lærte av det etter hvert, og en av styrkene mine nå er at jeg er flink til å forholde meg til mennesker som er svært forskjellige fra meg selv. Gratulerer med tilbud om opprykk. Du ville nok ikke fått tilbudet om du ikke var kvalifisert. Lykke til. Jeg ser forresten helt gjennomsnittlig ut. Hvis du er usikker på fremtoningen din så anbefaler jeg deg å ta en diskret prat med f.eks. en litt eldre dame som har jobbet der noen år. Noen steder spiller det ingen rolle hvordan man kler seg, andre steder er det viktig å følge normen, og da kan du kanskje få noen gode råd. På mange arbeidsplasser kan det være lurt å unngå å stikke seg altfor mye ut, unngå å være den eneste med mye sminke, unngå å være den eneste med joggesko osv. Anonymous poster hash: 60a86...ea2
the amazing spidermamma Skrevet 18. mars 2016 #8 Skrevet 18. mars 2016 Det sier vel mest om din slektnings holdning. Hun er sikkert misunnelig på deg. Du har jo tydeligvis vist at du duger, siden du er blitt tilbudt et opprykk, så hvorfor skulle du ikke bli tatt seriøst? Og om det skulle dukke opp noen som ikke tar deg seriøst, så får du bare vise dem, da, at du kan det du holder på med. Jeg tenker at dette er en av de situasjonene hvor man ønsker at man hadde kommet med et saftig svar tilbake, men så blir man så paff at man ikke kommer på noe. Drit i henne og gratulerer med jobb!
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #9 Skrevet 18. mars 2016 Takk for svar. Jeg vet selvsagt at jeg har vært heldig med utseendet. Å si noe annet ville være å gjøre seg til. Jeg har tatt karriere rådgivning og fremtoning er noe jeg er opptatt av. Jeg følger kleskoden på jobb (dress, skjørt under kneet og aldri kroppsnært) jeg sminker meg svært lite og setter alltid opp håret. Jeg spiller aldri på mitt utseende og har jobbet hardt for det jeg har villet oppnå. Ble helt satt ut av en slik kommentar. Ingen er da for pen for å kunne oppnå det de ønsker i livet. Anonymous poster hash: 7a864...365
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå