Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #1 Skrevet 17. mars 2016 Eneste som frister:-( Anonymous poster hash: a7f64...587
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #2 Skrevet 17. mars 2016 Nei helst ikke. Anonymous poster hash: 81529...6f0
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #3 Skrevet 17. mars 2016 Jo, Gilde og Grilstad sine kan spises. Men helst godt innenfor holdbarhetsdato. Annen spekemat bør du styre unna. Anonymous poster hash: de3ae...3e1
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #4 Skrevet 17. mars 2016 Jo, Gilde og Grilstad sine kan spises. Men helst godt innenfor holdbarhetsdato. Annen spekemat bør du styre unna. Anonymous poster hash: de3ae...3e1 Virkelig?!?😍😍 du redda kvelden min ! Anonymous poster hash: a7f64...587
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #5 Skrevet 17. mars 2016 Det er ikke anbefalt, da det regnes som spekemat. Men du kan trygt spise det dersom det varmebehandles, lag deg et ostesmørbrød med salami Anonymous poster hash: 287fd...4f0
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #6 Skrevet 17. mars 2016 Helst bare hvis den er varmebehandlet (stekt). Velger å holde meg unna, for å være på den sikre siden. Anonymous poster hash: c7338...19a
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #7 Skrevet 17. mars 2016 Jo, Gilde og Grilstad sine kan spises. Men helst godt innenfor holdbarhetsdato. Annen spekemat bør du styre unna. Anonymous poster hash: de3ae...3e1 Er du sikker på det? Anonymous poster hash: 9694b...21e
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #8 Skrevet 17. mars 2016 Nei. Man skal holde seg unna. Les på helsedirektoratet sine hjemmesider. Anonymous poster hash: 971c3...508
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #9 Skrevet 17. mars 2016 Jo, Gilde og Grilstad sine kan spises. Men helst godt innenfor holdbarhetsdato. Annen spekemat bør du styre unna. Anonymous poster hash: de3ae...3e1 Gilde og Grillstad selv sier de kan spises, helsetilsynet fraråder det. Så får du velge selv hvem du stoler mest på.... Anonymous poster hash: b1737...3ea
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #10 Skrevet 17. mars 2016 Jeg hadde ikke spist det Anonymous poster hash: c671e...a6b
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #11 Skrevet 17. mars 2016 Jo, Gilde og Grilstad sine kan spises. Men helst godt innenfor holdbarhetsdato. Annen spekemat bør du styre unna. Anonymous poster hash: de3ae...3e1 Gilde og Grillstad selv sier de kan spises, helsetilsynet fraråder det. Så får du velge selv hvem du stoler mest på.... Anonymous poster hash: b1737...3ea Helsetilsynet uttaler seg på generelt grunnlag, og vet ikke noe om produsentenes fremgangsmåte. Dette sier Gilde selv: "Når du er gravid kan du spise de aller fleste produkter fra Gilde, med noen få unntak: Unngå å spise spekemat og spekepølse. Her er kan det være en risiko for parasitten toxoplasma. Risikoen for toxoplasma kan imidlertid elimineres ved frysing av spekemat og spekepølser i en uke ved minst minus 18 grader. Hvis du er glad i spekemat skal du altså fryse produktene før du spiser dem." Altså frys og spis Nå har jeg også lest at Gilde og Grilstad bruker produkter som allerede har vært fryst i salami, slik at dette skal være trygt. Men jeg husker ikke hvor jeg leste det, så frys gjerne selv før du spiser det. Anonymous poster hash: de3ae...3e1
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #12 Skrevet 17. mars 2016 Jo, Gilde og Grilstad sine kan spises. Men helst godt innenfor holdbarhetsdato. Annen spekemat bør du styre unna.Anonymous poster hash: de3ae...3e1 Gilde og Grillstad selv sier de kan spises, helsetilsynet fraråder det. Så får du velge selv hvem du stoler mest på....Anonymous poster hash: b1737...3ea Helsetilsynet uttaler seg på generelt grunnlag, og vet ikke noe om produsentenes fremgangsmåte. Dette sier Gilde selv: "Når du er gravid kan du spise de aller fleste produkter fra Gilde, med noen få unntak: Unngå å spise spekemat og spekepølse. Her er kan det være en risiko for parasitten toxoplasma. Risikoen for toxoplasma kan imidlertid elimineres ved frysing av spekemat og spekepølser i en uke ved minst minus 18 grader. Hvis du er glad i spekemat skal du altså fryse produktene før du spiser dem." Altså frys og spis Nå har jeg også lest at Gilde og Grilstad bruker produkter som allerede har vært fryst i salami, slik at dette skal være trygt. Men jeg husker ikke hvor jeg leste det, så frys gjerne selv før du spiser det.Anonymous poster hash: de3ae...3e1 Da må en passe på at varen blir dypfryst ved minst -18 grader over flere dager. (ikke alle fryseskap som blir så kalde) Anonymous poster hash: e704e...1d6
februarprins2013 Skrevet 18. mars 2016 #13 Skrevet 18. mars 2016 er vel ikke abefalt,men spiste det hele svagerskapet, fant ikke ut at det ikke var i uke 35
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #14 Skrevet 18. mars 2016 Jeg forsto det sånn at man kunne spise det varmebehandlet. Så jeg spiste det på ostesmørbrød. Anonymous poster hash: 8531d...a62
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #15 Skrevet 18. mars 2016 Jo, Gilde og Grilstad sine kan spises. Men helst godt innenfor holdbarhetsdato. Annen spekemat bør du styre unna. Anonymous poster hash: de3ae...3e1 Gilde og Grillstad selv sier de kan spises, helsetilsynet fraråder det. Så får du velge selv hvem du stoler mest på.... Anonymous poster hash: b1737...3ea Helsetilsynet uttaler seg på generelt grunnlag, og vet ikke noe om produsentenes fremgangsmåte. Dette sier Gilde selv: "Når du er gravid kan du spise de aller fleste produkter fra Gilde, med noen få unntak: Unngå å spise spekemat og spekepølse. Her er kan det være en risiko for parasitten toxoplasma. Risikoen for toxoplasma kan imidlertid elimineres ved frysing av spekemat og spekepølser i en uke ved minst minus 18 grader. Hvis du er glad i spekemat skal du altså fryse produktene før du spiser dem." Altså frys og spis Nå har jeg også lest at Gilde og Grilstad bruker produkter som allerede har vært fryst i salami, slik at dette skal være trygt. Men jeg husker ikke hvor jeg leste det, så frys gjerne selv før du spiser det. Anonymous poster hash: de3ae...3e1 Frysing tar bare toxoplasma, ikke listeria. Listeria er det funnet i spekepølser som morrpølse o.l. i Norge før, og kan også finnes i salami. Bare varmebehandling tar listeria, og kjøttet i salami er ikke varmebehandlet og frarådes derfor av helsemyndighetene. Klippet fra NHI Spekemat (fårepølse, salami, fenalår, morrpølse, parmaskinke, serranoskinke osv.) kan være problematisk for gravide både med tanke på bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Av den grunn har norske matmyndigheter valgt å holde seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat, med mindre det er varmebehandlet godt. http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret Anonymous poster hash: b1737...3ea
Mamma til 2 søte Skrevet 18. mars 2016 #16 Skrevet 18. mars 2016 Eneste trygge måten er å varmebehandle det ☺ Da kan du spise så mye du bare vil 😊
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #17 Skrevet 18. mars 2016 Nortura har uttalt at listeria og toxoplasmose ikke evner å overleve i deres salami. Det er både saltinnholdet og produksjonsprosessen som gjør at det er ulevelig for disse i spekepølsen. Anonymous poster hash: de3ae...3e1
SuperFries Skrevet 18. mars 2016 #18 Skrevet 18. mars 2016 Bare stek det, så kan du gomle så mye du vil ☺
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #19 Skrevet 18. mars 2016 Det er så fascinerende at folk tror mer på produsentene enn helsemyndighetene. Gilde og Grilstad tjener penger på salami, dere vet det? Stoler dere like mye alle selgere?! Anonymous poster hash: 9dc63...e44
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #20 Skrevet 18. mars 2016 Jeg spiser ikke det. Listeria kan føre til fosterdød, så der tar jeg ingen sjanser selv om sannsynligheten er liten.... Anonymous poster hash: 3c8ae...d6a
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #21 Skrevet 18. mars 2016 Det er så fascinerende at folk tror mer på produsentene enn helsemyndighetene. Gilde og Grilstad tjener penger på salami, dere vet det? Stoler dere like mye alle selgere?! Anonymous poster hash: 9dc63...e44 Når produsenten selv tør å hevde det er trygt, sier det mye. Tenk deg hvordan salget hadde stupt om de sa at noe var trygt, også forårsaket de fosterdød! Nesten kroken på døren for en bedrift. Anonymous poster hash: 65145...459
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #22 Skrevet 18. mars 2016 Det er så fascinerende at folk tror mer på produsentene enn helsemyndighetene. Gilde og Grilstad tjener penger på salami, dere vet det? Stoler dere like mye alle selgere?! Anonymous poster hash: 9dc63...e44 Når produsenten selv tør å hevde det er trygt, sier det mye. Tenk deg hvordan salget hadde stupt om de sa at noe var trygt, også forårsaket de fosterdød! Nesten kroken på døren for en bedrift. Anonymous poster hash: 65145...459 ganske naivt. Anonymous poster hash: 287fd...4f0
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2016 #23 Skrevet 19. mars 2016 Fakta er at helsemyndighetene ofte har tatt feil... Anbefalingene deres henger ikke alltid på greip, er tidvis utdaterte og baserer seg på feil informasjon. Man kan ikke stole 100% på dem heller. Jeg har vært inne å lest om hvilke krav som stilles i produksjon av spekepølse i Norge. De største produsentene følger disse reglene, og det gjør det trygt nok å spise salami. Listeria kan man finne i mye forskjellig mat. Det er først når det overskrider en viss mengde at det kan føre til sykdom og være til risiko for fosteret. I spekepølse vil ikke mengden overstige denne grensen fordi eventuelle overlevende bakterier ikke kan formere seg. Risikoen for forekomst av listeria i spekemat er tilnærmet lik null. Toxoplasmose er en parasitt. Ved laging av spekepølse vil det bli brukt kjøtt som har vært nedfryst til -20 grader. Det er ikke tillatt å bruke risikokjøtt i produksjonen. Anonymous poster hash: de3ae...3e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå