Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #1 Skrevet 17. mars 2016 som klassemiljøtiltak? Har to skolebarn, og har pliktskyldig deltatt på x antall slike kvelder. "Kjempeviktig for klassemiljøet" sier både lærere og klassekontaktene. Jeg tenker at det kan være både sosialt og hyggelig hvis man er slik anlagt, men må ærlig innrømme at jeg ikke helt se viktigheten ift klassemiljøet. Nesten heller omvendt i noen tilfeller. I klassene til barna mine er det godt oppmøte hvis halvparten kommer, men heller vanlig med 1/3. Og det er de samme som kommer år etter år, og blir godt kjent. Noen blir venner privat. Som regel er barna til disse også venner, og det er disse som gjerne er sammen på fritiden. Ofte med de voksne som svært aktive ift å "arrangere" vennskap. Jeg vil selvfølgelig at barna mine skal ha det godt sosialt med gode venner, men jeg tenker at de bør knytte vennskapsbånd selv. Ev. med litt støtte ved behov. Det er også en selvfølge å ha en god kontakt med de de er mest sammen med, og ellers være kjent med navn og ansikt på foreldrene til alle i klassen. Men ut over dette ser jeg ikke helt nytten av slike mamma/pappakvelder. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: 4de8f...834
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #2 Skrevet 17. mars 2016 Jeg har aldri lyst til å dra jeg heller, men som oftest er det helt OK når jeg er der. Mannen liker pappatreffene. Anonymous poster hash: f850a...7dd
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #3 Skrevet 17. mars 2016 Jeg tenker også at slikt er viktig. Jeg er hverken lærer eller klassekontakt. Men jeg syns det er veldig viktig at man har god kontakt med de andre foreldrene som barna leker med/går i klasse med. Det handler jo ikke om at jeg skal få venner for sønnen min, men fordi de skal gå på skole sammen i mange år. De skal være ungdommer sammen. Det er viktig at man kjenner de andre foreldrene, har god dialog. Jeg tror det er lettere om man har snakket litt sammen først Trasig at så mange tenker at det ikke er nødvendig. Anonymous poster hash: 03c15...a9c
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #4 Skrevet 17. mars 2016 Nei, det gidder jeg ikke! Tvangssosialisering uten alkohol er det verste jeg veit! Har nok venner, og klarer helt fint å kommunisere om nødvendige ting med andre barns foreldre uten å måtte møte dem unødvendig i fritiden. Anonymous poster hash: be076...a44
sug lut Skrevet 17. mars 2016 #5 Skrevet 17. mars 2016 Denslags boikotter jeg konsekvent. Av alle de grunnene du oppgir men først og fremst fordi ingen styrer hvem jeg omgås på fritiden. Tvangssosialisering skal jeg ha meg frabedt. Det virker hverken på meg eller ungene.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #6 Skrevet 17. mars 2016 Denslags boikotter jeg konsekvent. Av alle de grunnene du oppgir men først og fremst fordi ingen styrer hvem jeg omgås på fritiden. Tvangssosialisering skal jeg ha meg frabedt. Det virker hverken på meg eller ungene. Anonymous poster hash: f2860...efe
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #7 Skrevet 17. mars 2016 Jeg tenker også at slikt er viktig. Jeg er hverken lærer eller klassekontakt. Men jeg syns det er veldig viktig at man har god kontakt med de andre foreldrene som barna leker med/går i klasse med. Det handler jo ikke om at jeg skal få venner for sønnen min, men fordi de skal gå på skole sammen i mange år. De skal være ungdommer sammen. Det er viktig at man kjenner de andre foreldrene, har god dialog. Jeg tror det er lettere om man har snakket litt sammen først Trasig at så mange tenker at det ikke er nødvendig. Anonymous poster hash: 03c15...a9c Jeg er helt enig i at det er viktig å ha god kontakt med foreldrene til barna det leker med/går i klasse med, men jeg tenker nesten at disse kveldene heller hemmer enn fremmer dette. Det eneste en oppnår er at få blir veldig godt kjent (og venner på privaten). Anonymous poster hash: 4de8f...834
Luksusdyret Skrevet 17. mars 2016 #8 Skrevet 17. mars 2016 Enig med Sug Lut her, det er patetisk med slike arrangementer. Ja til treff med barna, nei til tvangstreff der man omgås uten barn, gjerne deler en flaske vin (jeg drikker ikke alkohol), leker venninner osv. Jeg har 4 barn og veldig stram tidsskjema, med full jobb, store barn som driver med krevende aktiviteter, hund, to små som legger seg tidlig og vil gjerne vedlikeholde ekteskapet ved å ha kvalitetstid med mannen på kveldene. Jeg har ikke mulighet til å følge opp vennskap med folk jeg ikke kjenner, og har vært "offer" for utestenging av andre mødre på den ene idretten (heldigvis har vedkommendes barn sluttet på det). Det er ikke nødvendig å være perlevenninner med de andre mødrene for at barna skal være venner - god tone holder i massevis. Og hvorfor segregering mødre/fedrekvelder? Hva om jeg liker å omgås menn bedre enn kvinner? Eller en pappa liker bedre å henge med mødrene enn fedrene?
Anarkali Skrevet 17. mars 2016 #9 Skrevet 17. mars 2016 Tvangsosialisering med andre foreldre ser jeg ingen hensikt ved og kommer heller aldri til å stille opp på det. Sørger for å vite godt hvem foreldrene til de nærmeste vennene er hvor det er aktuelt med overnattinger osv men å kaste bort den lille fritiden man har ved å "ha det hyggelig" med mennesker som tilfeldigvis har barn i samme klasse som meg, kommer jeg aldri til å gjøre. Jeg blir faktisk litt irritert over slike meningsløse invitasjoner
Ariel83 Skrevet 17. mars 2016 #10 Skrevet 17. mars 2016 som klassemiljøtiltak? Har to skolebarn, og har pliktskyldig deltatt på x antall slike kvelder. "Kjempeviktig for klassemiljøet" sier både lærere og klassekontaktene. Jeg tenker at det kan være både sosialt og hyggelig hvis man er slik anlagt, men må ærlig innrømme at jeg ikke helt se viktigheten ift klassemiljøet. Nesten heller omvendt i noen tilfeller. I klassene til barna mine er det godt oppmøte hvis halvparten kommer, men heller vanlig med 1/3. Og det er de samme som kommer år etter år, og blir godt kjent. Noen blir venner privat. Som regel er barna til disse også venner, og det er disse som gjerne er sammen på fritiden. Ofte med de voksne som svært aktive ift å "arrangere" vennskap. Jeg vil selvfølgelig at barna mine skal ha det godt sosialt med gode venner, men jeg tenker at de bør knytte vennskapsbånd selv. Ev. med litt støtte ved behov. Det er også en selvfølge å ha en god kontakt med de de er mest sammen med, og ellers være kjent med navn og ansikt på foreldrene til alle i klassen. Men ut over dette ser jeg ikke helt nytten av slike mamma/pappakvelder. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: 4de8f...834 Tenker det samme som deg.
Gjest Antarctica Skrevet 17. mars 2016 #11 Skrevet 17. mars 2016 Jeg vil selvfølgelig at barna mine skal ha det godt sosialt med gode venner, men jeg tenker at de bør knytte vennskapsbånd selv. Ev. med litt støtte ved behov. Det er også en selvfølge å ha en god kontakt med de de er mest sammen med, og ellers være kjent med navn og ansikt på foreldrene til alle i klassen. Men ut over dette ser jeg ikke helt nytten av slike mamma/pappakvelder. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: 4de8f...834 Jeg tenker som du i siste avsnitt her, at ungene må få velge hvem de vil være sammen med og evt få hjelp hvis de sliter med det. Selv trenger jeg ikke å få vennskap arrangert. Den tida er over da tilfeldigheter og fødselsdatoer skal styre mitt sosiale liv. Normal høflighet må holde overfor klassevenners foreldre.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #12 Skrevet 17. mars 2016 Jeg er mer for klasseaktiviteter hvor hele familiene møter. MEN det er greit at foreldrene blir kjent med hverandre uten barna tilstede. Vi har klart å gjøre en del av det på foreldremøter (f.eks. blitt enige om at det er lav terskel for å ringe hverandre og at ingen skal ta det ille opp) og at i etterkant av vennegruppene, så tar den foreldren som henter en kaffekopp slik at de foreldrene kan bli litt kjent med hverandre. Anonymous poster hash: 41edf...3b0
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #13 Skrevet 17. mars 2016 Jeg har en datter i 10. klasse. Vi mammaer har hatt sånne kvelder i alle år, noen av oss. Jeg har aldri likt dette noe særlig, siden jeg ikke liker å være med folk jeg ikke kjenner så godt. Men, jeg ser jo at disse kveldene har bært "frukter" vi kjenner hverandre godt nå, og nå som barna er tenåringer er det godt å ha god kontakt Anonymous poster hash: 15de4...c30
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #14 Skrevet 17. mars 2016 Herregud jeg hater sånne arrangementer. Anonymous poster hash: d5691...e42
*Miss Marple* Skrevet 17. mars 2016 #15 Skrevet 17. mars 2016 Jeg har aldri hørt om det her jeg bor, heldigvis. Man blir jo kjent med de foreldrene det er nstjeling å ha kontakt med gjennom ungene. Jeg stiller gledelig opp på elevkvelder med både voksne og barn, men krampaktig sosialisering med folk kun fordi ungene tilfeldigvis går i samme klasse hadde jeg ikke giddet.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #16 Skrevet 17. mars 2016 Hvorfor i alle dager skal det være enten mammaene eller pappene? Kan ikke mødre og fedre få bli kjent med hverandre? Og hvorfor skal det være uten alkohol? Litt av poenget er vel å bli kjent, det er 100 ganger mer effektivt med litt alkohol! Anonymous poster hash: 67d6b...d6e
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #17 Skrevet 17. mars 2016 Hvorfor i alle dager skal det være enten mammaene eller pappene? Kan ikke mødre og fedre få bli kjent med hverandre? Og hvorfor skal det være uten alkohol? Litt av poenget er vel å bli kjent, det er 100 ganger mer effektivt med litt alkohol! Anonymous poster hash: 67d6b...d6e Her er det for å ikke ekskludere muslimene. Anonymous poster hash: be076...a44
Mrs Smith Skrevet 17. mars 2016 #18 Skrevet 17. mars 2016 Hvorfor i alle dager skal det være enten mammaene eller pappene? Kan ikke mødre og fedre få bli kjent med hverandre? Og hvorfor skal det være uten alkohol? Litt av poenget er vel å bli kjent, det er 100 ganger mer effektivt med litt alkohol! Anonymous poster hash: 67d6b...d6e Her er det for å ikke ekskludere muslimene. Anonymous poster hash: be076...a44 Hæ ? Muslimer kommer vel selv om det nytes alkohol, iallefall de jeg kjenner.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #19 Skrevet 17. mars 2016 Hvorfor i alle dager skal det være enten mammaene eller pappene? Kan ikke mødre og fedre få bli kjent med hverandre? Og hvorfor skal det være uten alkohol? Litt av poenget er vel å bli kjent, det er 100 ganger mer effektivt med litt alkohol! Anonymous poster hash: 67d6b...d6e Her er det for å ikke ekskludere muslimene. Anonymous poster hash: be076...a44 Hæ ? Muslimer kommer vel selv om det nytes alkohol, iallefall de jeg kjenner. Mange vil ikke det, så er vel for å være på den sikre siden. Har flere på jobb som ikke vil være med på julebord eller jobbturer på grunn av dette. Anonymous poster hash: be076...a44
Gjest Antarctica Skrevet 17. mars 2016 #20 Skrevet 17. mars 2016 Hvorfor i alle dager skal det være enten mammaene eller pappene? Kan ikke mødre og fedre få bli kjent med hverandre? Og hvorfor skal det være uten alkohol? Litt av poenget er vel å bli kjent, det er 100 ganger mer effektivt med litt alkohol! Anonymous poster hash: 67d6b...d6e En kjenning av meg fortalte at de delte det i mammafester og pappafester fordi den første foreldrefesten hadde tatt av så til de grader. Noen av mammaene falt for pappaene, noen av pappaene ville bade nakne i bassenget med andre av mammaene, men ikke nødvendigvis med egne ektefeller... Alkoholen hjalp nok også på. Men var det suksess eller fiasko? De ble i alle fall godt kjent!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #21 Skrevet 17. mars 2016 Hæ? Så rart å lese "undertonen" i denne tråden. Slike tiltak er da høyst frivillige - ingen som tvinger til sosialisering?? Spesielt overraska over Pashla og Miss Marple - dere virker da som særdeles sosiale, reale, hyggelige og inkluderende damer?! 😜 Personlig er jeg ukomfortabel med minglearenaer men tenker at det er veldig positivt å delta - ser tydelig at det skaper en helt annen tone mellom foreldrene (på godt og vondt, som flere påpeker) og at det er en viktig investering; det er myye rart som skjer blant ungene oppigjennom årene😉 Her er det som oftest vinkvelder eller kaffe i etterkant av vennegrupper. Ikke så hyppig, veldig hyggelig, synes det fungerer godt. Mulig vi er heldige med lokalmiljøet, da - veldig oppegående folk her. Anonymous poster hash: c2c0f...267
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #22 Skrevet 17. mars 2016 Liker ikke vennegrupper heller. Anonymous poster hash: b071c...172
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #23 Skrevet 17. mars 2016 Synes det holder med foreldremøter og andre sammenkomster. Svært få av mødrene jeg har noe særlig til felles med, og hadde ikke sett poenget med å ha en slik kveld. Anonymous poster hash: 7be2f...7bb
Gjest Antarctica Skrevet 17. mars 2016 #24 Skrevet 17. mars 2016 Hæ? Så rart å lese "undertonen" i denne tråden. Slike tiltak er da høyst frivillige - ingen som tvinger til sosialisering?? Spesielt overraska over Pashla og Miss Marple - dere virker da som særdeles sosiale, reale, hyggelige og inkluderende damer?! 😜 Personlig er jeg ukomfortabel med minglearenaer men tenker at det er veldig positivt å delta - ser tydelig at det skaper en helt annen tone mellom foreldrene (på godt og vondt, som flere påpeker) og at det er en viktig investering; det er myye rart som skjer blant ungene oppigjennom årene😉 Her er det som oftest vinkvelder eller kaffe i etterkant av vennegrupper. Ikke så hyppig, veldig hyggelig, synes det fungerer godt. Mulig vi er heldige med lokalmiljøet, da - veldig oppegående folk her. Anonymous poster hash: c2c0f...267 Man kan være inkluderende og vennlig uten å måtte bli venninne med foreldre av barnas venner. Det fineste med å være voksen er å kunne oppsøke beslektede sjeler, ikke bare bli ristet sammen i påtatte vennskap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå