Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #1 Skrevet 17. mars 2016 Jeg synes faktisk det burde opprettes litt flere lover som ivaretar barns rettigheter nå som det digitale tar helt av. For eksempel burde det være ulovlig å blogg om barna sine dersom man velger å legge ut navn på seg selv (og barna), og jeg synes også egentlig at det burde kommet forbud mot å legge ut bilder av barn på sosiale medier så lenge barnet er under en viss alder (for eksempel 13 år) og ikke selv forstår hva de svarer ja på når de blir spurt om det er ok å legge ut bilder av dem. Dette er første generasjonen med barn som opplever å bli eksponert på nettet, i sosiale medier og i enkelte tv-programmer også helt uten den miste lille rett og mulighet til å reservere seg for å bli hengt ut på denne måten. Hvem vet hva de må gjennom når de blir voksne og stadig kan lese/se beskrivelser og bilder av selv fra de var små. Og ikke bare de, men venner osv. Det må a være flere som tenker slik? Anonymous poster hash: 9d170...98c
Gjest Antarctica Skrevet 17. mars 2016 #2 Skrevet 17. mars 2016 Jeg synes faktisk det burde opprettes litt flere lover som ivaretar barns rettigheter nå som det digitale tar helt av. For eksempel burde det være ulovlig å blogg om barna sine dersom man velger å legge ut navn på seg selv (og barna), og jeg synes også egentlig at det burde kommet forbud mot å legge ut bilder av barn på sosiale medier så lenge barnet er under en viss alder (for eksempel 13 år) og ikke selv forstår hva de svarer ja på når de blir spurt om det er ok å legge ut bilder av dem. Dette er første generasjonen med barn som opplever å bli eksponert på nettet, i sosiale medier og i enkelte tv-programmer også helt uten den miste lille rett og mulighet til å reservere seg for å bli hengt ut på denne måten. Hvem vet hva de må gjennom når de blir voksne og stadig kan lese/se beskrivelser og bilder av selv fra de var små. Og ikke bare de, men venner osv. Det må a være flere som tenker slik? Anonymous poster hash: 9d170...98c Faktisk helt enig. Barns rettigheter er liksom fortsatt fast i en felleseuropeisk tradisjon der barna "eies" av familien. Med forbudet mot vold krysset Skandinavia en viktig grense i 1970-åra. Men mye henger igjen. På samme måte er det jo med barnevernets mandat: det skal liksom være veldig gærent før man tar barn ut av et hjem. Foreldrene får år etter år med nye sjanser, tiltak og veiledning - mens barnas oppvekst tusler og går...
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #3 Skrevet 17. mars 2016 det har du ingenting med Anonymous poster hash: 79d15...793
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #4 Skrevet 17. mars 2016 det har du ingenting med Anonymous poster hash: 79d15...793 Hvis man legger ut bilder av barna på internett, må man jo mene at alle 7 mrd mennesker har noe med ditt barns tannfelling, pottetrening, skolestart og badeferier. Anonymous poster hash: 63796...70a
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #5 Skrevet 17. mars 2016 Jeg er helt enig med deg, HI. Respektløst mot barna å legge ut om dem i hytt og pine. Å skrive blogg (for å tjene penger) burde vært helt forbudt. Anonymous poster hash: 4a90a...4c9
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #6 Skrevet 17. mars 2016 Barns rettsstilling er ikke svakere enn at de har rett til privatliv, ære og omdømme. Det er nok en del barn som vil føle at de ikke har fått overholdt denne retten, men det er jo en subjektiv følelse. Om noen år vil vi få mer kunnskap om området, og det vil komme flere rettssaker som omhandler emnet. Det vil gi oss en pekepinn om hvor vi skal trekke grensene og gjøre det enklere å overholde denne regelen og andre artikler i Barnekonvensjonen. Men om du som privatperson vil anmelde noen for brudd på BK er det ikke noe i veien for å prøve en sånn sak allerede. Jo før jo bedre. Anonymous poster hash: abe08...d7a
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #7 Skrevet 17. mars 2016 Forøvrig synes jeg det er helt sykt hva som har blitt helt normalt å dele om barn... Anonymous poster hash: abe08...d7a
Gjest Antarctica Skrevet 17. mars 2016 #8 Skrevet 17. mars 2016 Barns rettsstilling er ikke svakere enn at de har rett til privatliv, ære og omdømme. Det er nok en del barn som vil føle at de ikke har fått overholdt denne retten, men det er jo en subjektiv følelse. Om noen år vil vi få mer kunnskap om området, og det vil komme flere rettssaker som omhandler emnet. Det vil gi oss en pekepinn om hvor vi skal trekke grensene og gjøre det enklere å overholde denne regelen og andre artikler i Barnekonvensjonen. Men om du som privatperson vil anmelde noen for brudd på BK er det ikke noe i veien for å prøve en sånn sak allerede. Jo før jo bedre. Anonymous poster hash: abe08...d7a Det er jo like subjektivt for voksne. Så lenge opplevelsen av å være krenket eller utlevert er til stede, er det "noen" som kunne ha holdt litt tilbake. Barna er prisgitt foreldres vurdering. Jeg kan ikke utlevere like mye om en annen voksen, det er ikke mulig. Jeg vet ikke nok - og kan når som helst stoppes. Men om barna mine kan jeg fortelle verden "alt". De er ikke i posisjon til å bremse meg.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #9 Skrevet 17. mars 2016 Barns rettsstilling er ikke svakere enn at de har rett til privatliv, ære og omdømme. Det er nok en del barn som vil føle at de ikke har fått overholdt denne retten, men det er jo en subjektiv følelse. Om noen år vil vi få mer kunnskap om området, og det vil komme flere rettssaker som omhandler emnet. Det vil gi oss en pekepinn om hvor vi skal trekke grensene og gjøre det enklere å overholde denne regelen og andre artikler i Barnekonvensjonen. Men om du som privatperson vil anmelde noen for brudd på BK er det ikke noe i veien for å prøve en sånn sak allerede. Jo før jo bedre. Anonymous poster hash: abe08...d7a Det er jo like subjektivt for voksne. Så lenge opplevelsen av å være krenket eller utlevert er til stede, er det "noen" som kunne ha holdt litt tilbake. Barna er prisgitt foreldres vurdering. Jeg kan ikke utlevere like mye om en annen voksen, det er ikke mulig. Jeg vet ikke nok - og kan når som helst stoppes. Men om barna mine kan jeg fortelle verden "alt". De er ikke i posisjon til å bremse meg. For all del, jeg er helt enig med deg. Jeg synes det er helt vilt hva som har blitt normalt å dele. Og poenget ditt om at vi har andre standarder for barn enn for voksne kunne godt hende holdt mål i en rettssal. Det er jo en form for diskriminering. Uansett er BK art. 16 veldig tydelig på barns rett til privatliv, så hvis du vil ta en sak til rettssystemet er det bare å kjøre på. Som jeg sa: jo før jo bedre. Det eneste vi egentlig venter på er at "noen" skal ta disse sakene, men vi har ikke funnet ut hvem disse "noen" er enda. I dag ligger vel egentlig oppgaven til bv. Men de er opptatt med andre ting enn å eksperimentere med grenser. De har en tendens til å komme på banen når en norm først er satt. Anonymous poster hash: abe08...d7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå