Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #1 Skrevet 17. mars 2016 Jeg er førstegangsfødende, og aner selvsagt ikke hvordan rier skal kjennes ut. Jeg har hatt kynnere gjennom hele svangerskapet, men disse har ikke vært vonde og ikke kjentes noe sted utenom at magen har blitt hard. Så disse har jeg altså ikke kjent noe til i ryggen eller andre steder. I går ettermiddag gikk jeg en tur i oppoverbakke, første turen i hele svangerskapet omtrent pga måtte ha ligget mest mulig i ro. Men nå har jeg klart meg til termin uten å føde prematurt, så jeg gikk meg en tur. På kvelden fikk jeg veldig vondt i ryggen/bekken/hoftene, nesten litt sånn "sliten" vondt i ryggen. Tenkte dette sikkert var bekkenplager siden jeg ikke har vært noe særlig aktivitet i hele svangerskapet, men nå gikk en tur i oppoverbakke. Sov greit i natt, men nå i morges har smertene i ryggen blitt sinnsykt vonde. Det går som et belte rundt nedre del av rygg, hofter og litt nederst i magen. Stråler også litt ned i lårene. Jeg klarer ikke helt å kjenne om det er noe som kommer som tak, da jeg har vondt i ryggen/hoftene hele tiden men det tar seg opp å blir enda vondere av og til. Slik at jeg ikke klarer sitte på do f.eks, eller sitte i ro i det hele tatt. Går rundt og rundt her når det er vondest. Alle sier jo at man bare vet når riene har startet, men jeg aner ikke hva dette er. Trodde man ikke kjente noe som helst i pausene om man har rier? Jeg har jo vondt i ryggen og hoftene hele tiden nå. Kan du forklare hvordan dine rier kjentes ut da de startet? Hvor hadde du vondt? Og hvordan vondt hadde du? Anonymous poster hash: fc111...e0f
Syngensang Skrevet 17. mars 2016 #2 Skrevet 17. mars 2016 Høyrest kjent ut:-) mine rier gjekk heller ikkje over, det var berre mindre vondt innimellom. Eg ville ringt føden og snakka med dei:-) Lukke til☺
Syngensang Skrevet 17. mars 2016 #3 Skrevet 17. mars 2016 Eg greidde heller ikkje å sitje eller ligge med rier, gjekk rundt og rundt på fødestova, la meg ned for å føde....Så kan godt hende du burde reise på sjukehuset no!
Blomstogbier Skrevet 17. mars 2016 #4 Skrevet 17. mars 2016 Ikke alle har pauser Jeg har født to ganger, første gangen kjentes riene som sterke menssmerter. Ikke så vondt, og greie å takle Men de kom i tak! Dvs det var pauser mellom riene, derfor skjønte jeg at det var rier (kom til sykehuset med 5 cm åpning og lite smerter). Med andremann kjentes riene verre ut, det var ikke tvil (men jeg ble satt igang og da er det nesten alltid mye vondere!). Det satt i ryggen og lårene og tok pusten fra meg, helt grusomt, fikk ikke pauser heller. Men jeg hadde skjønt det om noe slikt skjedde hjemme! Rier kan arte seg på mange måter, noen kjenner faktisk ikke riene og har ikke vondt (det er ekstremt få altså, men det forekommer), andre har så vondt at de tror de skal dø og nesten ønsker å dø, og får ikke puste og skjelver av smerte. Jeg har opplevd litt begge deler, men én ting er sikkert og det er at hvis du får takvise smerter som blir litt verre gradvis (eller veldig mye verre, fort) så bør du få en undersøkelse på sykehus Det er rietellere på internett.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #5 Skrevet 17. mars 2016 Det kan jo hende du har vondt hele tiden pga overbelastningen i går,og at smertene du kjenner av og til er rier? Det er nok best å reise på fødeavdelingen for en sjekk Anonymous poster hash: 8a571...e3c
Mamma_til_2 Skrevet 17. mars 2016 #6 Skrevet 17. mars 2016 Det heter seg at kynnere skal gå over med og skifte stilling eller og bevege seg, men det skjer ikke alltid så det kan Være vanskelig og skille for førstegangsfødende. Ring på føden du så får du sikkert kommet for en skjekk.
Mamma_til_2 Skrevet 17. mars 2016 #7 Skrevet 17. mars 2016 Og forøvrig så har begge mine fødsler vært forskjellige riene og.
Roheryn Skrevet 17. mars 2016 #8 Skrevet 17. mars 2016 Riene har kjentes ut som sterke menssmerter, eller som akkurat det det er - muskler som tar i så hardt de kan og ikke slipper når de er så slitne at det gjør vondt. Hos meg har det tatt både i rygg og mage - litt som et belte rundt. Men ikke alle kjenner begge steder. Om bekkensmerter så sitter de vanligvis fokusert på tre punkt - symfysen (midt foran, se for deg at du har tryna på guttesykkel og kræsjlanda med dåsa først på stanga), og to punkter på hver sin side i korsryggen. Hvis du kjenner bak på ryggen så er det to harde punkt litt til siden for ryggraden der bekkenet går ut. Ca der. Det er ikke sånn veldig "sliten-vondt", mer "verke-vondt" eller stikkende og noen ganger stråler det nedover. MEN: hvis det er bekkenet som er overbelasta vil jo smertene bli verre om du går/står, og bedre hvis du finner en god stilling å sitte/ligge i. Så ring føden 😊
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #9 Skrevet 17. mars 2016 jeg tror det der var rier.. på meg var det litt mindre vondt i pausene...men smertefult...når det ble lenger inn i fødselen, og ikke i åpningsfasen var det jævlig vondt konstant men kom som tak der det ble enda værre...noe jeg ikke trodde var mulig. på slutten var det rier hele tiden non stop. Anonymous poster hash: 2dcd2...21b
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #10 Skrevet 17. mars 2016 Har født to ganger og det har føltes forskjellig ut hver gang. Første gang skjønte jeg ikke at jeg hadde rier, bare litt ubehagelig i magen men det var alt. At jeg lå på sykehuset siden vannet hadde gåtten fødselen ikke hadde startet tok jeg heller ikke hintet av. Da ny jordmor kom for å hilse på spurte hun om jeghadde fått sovet og jeg sa nei, sidedn jeg syns det var litt ubehagelig bare, ikke vondt. Hun sjekket meg og 8cm åpning. Fikk ikke så mye mer vondt før jeg hadde full åpning og ungen skulle ut. Andre gang startet det litt likt, men da tok jeg hintet. Ved 5cm åpning kom smerrtene som alle snakker om, men ikke noe vondt i ryggen. Anonymous poster hash: 81636...015
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #11 Skrevet 17. mars 2016 Jeg er førstegangsfødende, og aner selvsagt ikke hvordan rier skal kjennes ut. Jeg har hatt kynnere gjennom hele svangerskapet, men disse har ikke vært vonde og ikke kjentes noe sted utenom at magen har blitt hard. Så disse har jeg altså ikke kjent noe til i ryggen eller andre steder. I går ettermiddag gikk jeg en tur i oppoverbakke, første turen i hele svangerskapet omtrent pga måtte ha ligget mest mulig i ro. Men nå har jeg klart meg til termin uten å føde prematurt, så jeg gikk meg en tur. På kvelden fikk jeg veldig vondt i ryggen/bekken/hoftene, nesten litt sånn "sliten" vondt i ryggen. Tenkte dette sikkert var bekkenplager siden jeg ikke har vært noe særlig aktivitet i hele svangerskapet, men nå gikk en tur i oppoverbakke. Sov greit i natt, men nå i morges har smertene i ryggen blitt sinnsykt vonde. Det går som et belte rundt nedre del av rygg, hofter og litt nederst i magen. Stråler også litt ned i lårene. Jeg klarer ikke helt å kjenne om det er noe som kommer som tak, da jeg har vondt i ryggen/hoftene hele tiden men det tar seg opp å blir enda vondere av og til. Slik at jeg ikke klarer sitte på do f.eks, eller sitte i ro i det hele tatt. Går rundt og rundt her når det er vondest. Alle sier jo at man bare vet når riene har startet, men jeg aner ikke hva dette er. Trodde man ikke kjente noe som helst i pausene om man har rier? Jeg har jo vondt i ryggen og hoftene hele tiden nå. Kan du forklare hvordan dine rier kjentes ut da de startet? Hvor hadde du vondt? Og hvordan vondt hadde du? Anonymous poster hash: fc111...e0f Mine rier ved fødsel nr. en var akkurat sånn som du beskriver det. Følte at korsrygg, hofter og lår satt i en skruestikke som gradvis ble strammere og strammere. Hadde ingen smertefrie pauser mellom riene, men tydelige rietopper etterhvert. Lykke til! 😊 Anonymous poster hash: 4db05...ca3
skinnfilla Skrevet 17. mars 2016 #12 Skrevet 17. mars 2016 Mine startet med mensmurringer som gradvis tok seg opp. Med nr2 gikk vannet og jeg fikk sterke rier med en gang, fødte 2 timer etter vannet gikk. Nr3. Var mer lik første fødsel. Men jeg var aldri i tvil om det var rier eller ikke, for å si det sånn😉
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #13 Skrevet 17. mars 2016 Tortur. Forferdelig. Umulig å beskrive smerten. Anonymous poster hash: 6471a...c6a
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #14 Skrevet 17. mars 2016 Menssmertene mine sitter nederst i magen mens riene satt nederst i ryggen, rett over rumpa. Ble litt overrasket. Vet at noen har menssmerter i ryggen. Hadde kynner på samme plass som menssmertene. Anonymous poster hash: e5387...ec9
Daquiry Skrevet 17. mars 2016 #15 Skrevet 17. mars 2016 Helt latterlig vonde! Hun måtte snu seg 180 grader i tillegg, husker bare at jordmor sa at dette klarer du ikke uten epidural, var helt i tåka av all smerten....
Anonym bruker Skrevet 5. april 2016 #16 Skrevet 5. april 2016 Det var definitivt rier, gutten min kom ut samme kveld som jeg skrev denne posten! Jeg dro til sykehuset rett etter at denne posten ble skrevet, da jeg hadde en UL-kontroll kl.14:00. Men da jeg var kommet meg til sykehuset hadde jeg så vondt at samboer beordret meg innom føden før UL-kontrollen for å sjekke tilstanden. Vel, det var 2,5 minutt mellom riene (som jeg overbeviste samboer meg at BARE var bekkenløsning! ) og 5 cm åpning. Så jeg ble værende på fødestua og jordmor ringte bort til UL og avlyste kontrollen min den dagen Det ble en knalltøff fødsel, og helt annerledes enn hva jeg hadde sett for meg og håpet.. Men det gikk jo bra til slutt da! HI Anonymous poster hash: fc111...e0f
Anonym bruker Skrevet 5. april 2016 #17 Skrevet 5. april 2016 Gratulerer så mye med sønnen! Anonymous poster hash: 858fd...17f
VictoriaS Skrevet 5. april 2016 #18 Skrevet 5. april 2016 ÅÅÅ, GRATULERER!!! Kos deg masse med den lille!
Anonym bruker Skrevet 5. april 2016 #19 Skrevet 5. april 2016 Det var definitivt rier, gutten min kom ut samme kveld som jeg skrev denne posten! Jeg dro til sykehuset rett etter at denne posten ble skrevet, da jeg hadde en UL-kontroll kl.14:00. Men da jeg var kommet meg til sykehuset hadde jeg så vondt at samboer beordret meg innom føden før UL-kontrollen for å sjekke tilstanden. Vel, det var 2,5 minutt mellom riene (som jeg overbeviste samboer meg at BARE var bekkenløsning! ) og 5 cm åpning. Så jeg ble værende på fødestua og jordmor ringte bort til UL og avlyste kontrollen min den dagen Det ble en knalltøff fødsel, og helt annerledes enn hva jeg hadde sett for meg og håpet.. Men det gikk jo bra til slutt da! HI Anonymous poster hash: fc111...e0f Gratulerer! Hva var det som var annerledes enn det du hadde trodd? Anonymous poster hash: 9327b...e15
Anonym bruker Skrevet 5. april 2016 #20 Skrevet 5. april 2016 Gratulerer! :) Jeg ble satt i gang, med beskjed om å si i fra straks jeg kjente rier. "Hvordan vet jeg at det er det?" "Det vet du". Jeg forstod det ikke.. Forventet sterke menssmerter, men var mer som mageknipe! Hørte et knepp før det startet, så ringte på jordmor. Hun regnet ikke med at det var det, men hentet apparat for å måle. Var rier;) Var ikke i tvil når jeg så gikk til føden, da. Måtte stoppe hvert minutt;) Tok seg opp fort, full åpning etter 2-3 timer fra første rie. Anonymous poster hash: 354d0...177
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå