Gå til innhold

Mestringsgrupper på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er elevene delt inn i tre nivåer i matematikk slik at alle kan få undervisning omtrent på sitt nivå. I utgangspunktet er det meningen at disse gruppene skal være dynamiske, men i praksis ser vi at de er ganske statiske. Det er svært sjelden noen skifter gruppe (har ikke skjedd det siste året i hvertfall).

Å gå ned et nivå er selvfølgelig ikke noe stort problem, men å gå opp et nivå er problematisk ettersom den beste gruppen har fått undervisning i mange temaer de svakere gruppene ikke har vært innom. Læreren sier nå vår datter er plassert i en for svak gruppe. Hun er dyslektiker og de har ikke forstått at problemet hennes er å lese oppgavene, ikke å forstå matematikken. Problemet nå er at ved å skifte gruppe blir det en god del temaer hun ikke får undervisning i. I vårt tilfelle tar vi det greit her hjemme. Hun er motivert og både mannen og jeg kan lett veilede henne, men hvordan gjøres slikt andre steder? Er skolen generelt avhengig av at foreldrene gjennomgår de temaene eleven i en slik situasjon mister?

Anonymous poster hash: 8219d...5b2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mestringsgrupper er gull verd. Hos oss har dynamikken i mestringsgruppene fungert veldig godt, både opp og ned og i flere fag. Jeg vet faktisk ikke hvordan det har blitt løst siden vårt barn har vært stabil i øverste gruppe i alle fagene de er delt i, men har ikke fått inntrykk av at andre barn og foreldre har slitt med den slags problemer du snakker om heller, så noe må de ha gjort rett - kan prøve å høre med ungen etter skolen hvordan det faktisk foregår når noen kommer opp fra gruppa under.

Skrevet

Mestringsgrupper er gull verd. Hos oss har dynamikken i mestringsgruppene fungert veldig godt, både opp og ned og i flere fag. Jeg vet faktisk ikke hvordan det har blitt løst siden vårt barn har vært stabil i øverste gruppe i alle fagene de er delt i, men har ikke fått inntrykk av at andre barn og foreldre har slitt med den slags problemer du snakker om heller, så noe må de ha gjort rett - kan prøve å høre med ungen etter skolen hvordan det faktisk foregår når noen kommer opp fra gruppa under.

Jeg er ikke motstander av mestringsgrupper jeg heller. Oftest fungerer det veldig bra for de fleste tror jeg. Jeg har ikke tenkt over problemstillingen før datteren vår nå fikk beskjed om å bytte gruppe.

Det er jo mulig at alle temaene uansett vil bli repetert såpass mange ganger at det går seg til, men første ukes lekser var et sjokk da de inneholdt flere oppgavetyper hun aldri har vært borti.

Anonymous poster hash: 8219d...5b2

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Mestringsgrupper må brukes med megen omhu... Det kan ikke bli sånn at det sementerer en avmakt.

Jeg gikk på utenlandsk skole i en periode som barn, og har tenkt en del på nivåinndelingen der. Det er et tveegga sverd. Jeg konkluderer med at det systemet bygde på et helt annerledes menneskesyn enn vi vanligvis dyrker i norsk skole.

I en verden med et slikt menneskesyn spiller det ingen rolle om elevene selv opplever dette som "vurderende" eller stigmatiserende på det psykologiske plan. Det er sånn livet skal være. Noen skal være flinke, noen skal tjene penger, noen skal arve et gods. Andre skal det ikke. Vokser man opp med det, godtar man det, som inderne godtar kastevesenet.

Selv ble jeg forbløffa, jeg forvilla meg inn på "feil " mattegruppe, syntes nivået var høyt og jobba som pokker for å henge med... og plutselig innså jeg at jeg ved et slumpetreff var regna blant de matematisk begavede. Jøss, er det de glupe som går her, ja da er det best å henge i fortsatt, liksom. (Stigmaet ved å bli flytta NED et hakk var uaktuelt på smake på.)

MEN: jeg var heldig og fikk en lærer som var en fantastisk fagperson (og pillråtten pedagog...), og da fikk jeg se ved selvsyn hvor mye det har å si at den det gjelder får undervise i det hun brenner for. Hun gjorde oss spente og årvåkne; for hvert regnestykke var et mysterium, hver løsning en forløsning, et bevis på universets lovmessighet. OG: hun hadde det privilegium å jobbe med en klasse på 13-14 barn. (Siden vi var delt opp). I en liten klasse kan ALLE lære godt, det gjelder uavhengig av nivåinndeling.

Endret av Pashla
Skrevet

Jeg skulle ønske det var mestringsgrupper som ikke gikk på fag, men som gikk på atferd jeg for min del.......

Det er laaangt frem til at skolen vår skal være i nærheten av å ha tilpasset undervisning. Det meste av tiden går med til atferd. Tror mitt barn hadde vært veldig fornøyd med å få undervisning i stedet for å høre på adferdskorrigering - uansett nivå på undervisningen nesten.

Anonymous poster hash: ab046...e0c
Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg skulle ønske det var mestringsgrupper som ikke gikk på fag, men som gikk på atferd jeg for min del.......

Det er laaangt frem til at skolen vår skal være i nærheten av å ha tilpasset undervisning. Det meste av tiden går med til atferd. Tror mitt barn hadde vært veldig fornøyd med å få undervisning i stedet for å høre på adferdskorrigering - uansett nivå på undervisningen nesten.

Anonymous poster hash: ab046...e0c

Auda!!

Men det er kanskje umulig å tenke seg de sju verste bavianene i samme gruppe, utskilt fra resten - stakkars de ansatte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...