Gå til innhold

smerteskala etter keisersnitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

HVor sterke smerter hadde du etter keisersnitt? Nysgjerrig... hører så mye forskjellig.

Anonymous poster hash: 30989...19c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk ks om morgenen kl 07. Ble "jaget" opp av senga i 16 tiden. Det er noe av det vondeste jeg har vært med på ;)

Dagen etter var det mye bedre. Men alt i alt syns jeg ikke det var så vanvittig smertefullt. Ingen dårlig opplevelse

Skrevet

Nesten ingen smerter i det hele tatt.

Anonymous poster hash: db7e9...7bb

Skrevet

Nesten ingenting. Tok paracet i to dager bare.

Anonymous poster hash: 5e35b...f8d

Skrevet

Fikk KS 01.00 på natten og kl 9 var jeg i dusjen. Vondt er det jo, men på skala fra 1 til 10, så vil jeg si 6.

Skrevet

Det lå vel på en 8-9 i noen timer etterpå. Spinalbedøvelsen satt ikke godt så jeg var ikke skikkelig bedøvet. Tok derfor litt tid å få smerten ned. Etter 12 timer ca var jeg nede på 4 med alt mulig innabords. Dagen etter var det vel 3, med peak på 6-7 når jeg måtte opp av senga. Så gikk det raskt bedre!

Anonymous poster hash: 01470...3e8

Skrevet

Helt forjævlig vondt å måtte stå opp fra senga dagen etter. Jeg måtte mase meg til mer smertestillende hele tiden.

Men ikke riktig så vondt som å ha rier!

😆😆😆

Anonymous poster hash: b9d42...ba0

Skrevet

Jeg trengte ikke reise meg første dagen, og var så sliten uansett at det var nok like greit. Dagen etter dusjet jeg, og var oppe og gikk litt. Men da var jeg fryktelig svimmel. Synes ikke det var helt forferdelig vondt, kanskje 4-5 på skala fra 1 til 10. Det verste var å nyse og hoste!

Skrevet

Jeg ble positivt overrasket, mye mindre smertefullt enn jeg hadde forventet.

Jeg hadde hastesnitt kl 22 på kvelden, morgenen etter var jeg i dusjen. Fikk paracet og voltaren som smertelindring. Luftsmertene i sjulderen gjorde det smertefullt å snu seg i senga og reise seg opp, men smerte fra magen hindret meg ikke i det hele tatt

Jeg spiste på fellesrommet med de andre mammaene, badet babyen, ammet både sittende og liggende, snakket, lo og hostet uten problemer fra dagen etter snittet.

Dro hjem tredje dagen og føste jeg gjorde var å ta ut av oppvaskmaskinen. Det kjente jeg, det gav en litt brennende smerte i magen så jeg satte meg i sofaen og sa noen andre får ta husarbeidet i noen dager til 😉

Anonymous poster hash: 419fc...913

Skrevet

Dette er da ingenting i forhold til vaginal fødsel.

Anonymous poster hash: 86f57...5d3

Skrevet

tydligvis veldig forskjellig fra menneske til menneske. Jeg har hatt bukplastikk tidligere. Noen av dere som har hatt det? Kan det sammenlignes med det i smerter? Det var helt grusomt iallefall.. har veldig lav smerteteskel. men lite kan vel bli noe særlig vondere enn rier. ; P

Skrevet

Ikke særlig vondt noen av gangene. Sist tok jeg KS på kvelden, og sto i dusjen neste morgen uten problemer. Gikk tilnærmet normalt dagen etter, og var klar for hjemreise på dag 3. Fikk jo selvsagt smertestillende, men med dette innabords var KS null problem for meg. Øreverk er vondere.

Anonymous poster hash: bbbff...b6c

Skrevet

Hastesnitt med Nr 1,store smerter i ettertid

Planlagt med Nr 2,så å si smertefri,men ble sikkelig kvalm.brekninger med nytt arr var ikke godt

Skrevet

Det er stor forskjell på planlagt snitt og hastesnitt i opplevde smerter i etterkant. Hvor grundig man er smertelindret de første 24 timene påvirker også i stor grad hvor vondt man har i etterkant.

I tillegg kommer type snitt, hvordan fysiologien din er og personlig smerteterskel med i bildet.

Personlig synes jeg vaginal fødsel er langt å foretrekke fremfor hastesnitt. Men planlagt keisersnitt er enkelt i forhold til vaginal fødsel. Sånn var det for meg.

Anonymous poster hash: c3f75...105

Skrevet

Hastesnitt, var sengeliggende på post opp i to døgn og fikk så mye morfin at jeg ikke helt vet. Har født vaginalt etterpå, også en del komplikasjoner. Likevel var keisersnittet langt verre. 

Anonymous poster hash: cbb72...cac
Skrevet

Det varierer veldig!

Snitt 1: 6-7 på en skala fra 1-10.

Snitt 2: 8-9

Snitt 3: 1-2 (babyen kom klokken 10, og jeg gikk til kiosken rundt 17 samme dag og kjøpte is med de eldste barna. Tok kun Paracet som smertelindring)

Anonymous poster hash: 666c7...b47

Skrevet

Når jeg lå stille i en seng 1, når jeg måtte vri meg eller reise meg opp i seng 8, når jeg gikk 5. Slik var det kanskje en uke etterpå. Skal sies jeg hadde sepsis og fikk på ab

Anonymous poster hash: aa47c...2ed

Skrevet

Dette er da ingenting i forhold til vaginal fødsel.

Anonymous poster hash: 86f57...5d3

Jeg hadde mye mindre smerter med vaginal fødsel.

Anonymous poster hash: aa47c...2ed

Skrevet

På en skala fra 1-10 vil jeg si at jeg lå på rundt 8 de første par dagene, så ble det gradvis bedre. Etter 10-14 dager hadde jeg ingen smerter eller ubehag i det hele tatt lengre. Jeg var oppe og gikk 10 timer etter operasjonen, ikke særlig høy i hatten, men det gikk helt greit.

Anonymous poster hash: 7f1e8...027

Skrevet

Hastesnitt etter full åpning i mange timer. Ca 12 timer etter var jeg oppe, hadde ikke så vondt, men var kjempesliten etter fødselen. Ba en gang om en ekstra smertestillende, hadde luft inni buken som var vondt. Ellers gikk det veldig fint. Ble tilbudt to smertestillende sprøyter i magen på oppvåkningen, noe jeg takket ja til. Tror de funket. I forhold til riene før snittet synes jeg ikke det var vondt i ettertid.

Et godt tips jeg kan gi er å rulle et helseteppe og legge under magen for å støtte når du ligger på siden etter snittet.

Anonymous poster hash: a1b34...477

Skrevet

3 ks,lite smerter. Vil si 4 på skalaen. Vært helt smertefri fra dag 3 alle gangene. Tok bare paracet av den cocktailen jeg fikk tilbud om.

Anonymous poster hash: 6a8ed...8c6

Skrevet

Aner egentlig ikke. Etter første ks lå jeg på intensiven ett døgn. Så holdt jeg på å blø ihjel (i løpet av ca 3 døgn) og så ble det nytt snitt for å "tette" alle blodlekasjene inni meg. Etter det siste er det jeg mao husker. Kan ikke huske at jeg hadde så veldig vondt annet enn i det hematomet som utviklet seg og som ble infisert (som da ikke var der ks-såret var) og det var omtrent en 3-er så lenge jeg ikke lå på det.

Anonymous poster hash: bb00e...8b9
Skrevet

tydligvis veldig forskjellig fra menneske til menneske. Jeg har hatt bukplastikk tidligere. Noen av dere som har hatt det? Kan det sammenlignes med det i smerter? Det var helt grusomt iallefall.. har veldig lav smerteteskel. men lite kan vel bli noe særlig vondere enn rier. ; P

Har hatt to KS. Begge var jeg ute av senga samme dag og fungerte fint. Fikk paracet og Ibux som smertestillende. Men, var kreftopperert der de snittet andre veien. Her blei jeg liggende med smertepumpe og morfin i fire dager før jeg kom meg ut av senga. Hadde det heilt forferdelig smertemessig.

Jeg tror kroppen ifm svangerskapet er så klar for smertene vi skal igjennom at det er produsert godt med naturlig smertestillende på forhånd. Ergo er man raskere på beina da, en ved annet inngrep.

Anonymous poster hash: 4821a...6c0

Skrevet

tydligvis veldig forskjellig fra menneske til menneske. Jeg har hatt bukplastikk tidligere. Noen av dere som har hatt det? Kan det sammenlignes med det i smerter? Det var helt grusomt iallefall.. har veldig lav smerteteskel. men lite kan vel bli noe særlig vondere enn rier. ; PAnonymous poster hash: 30989...19c

Har hatt to KS. Begge var jeg ute av senga samme dag og fungerte fint. Fikk paracet og Ibux som smertestillende. Men, var kreftopperert der de snittet andre veien. Her blei jeg liggende med smertepumpe og morfin i fire dager før jeg kom meg ut av senga. Hadde det heilt forferdelig smertemessig.

Jeg tror kroppen ifm svangerskapet er så klar for smertene vi skal igjennom at det er produsert godt med naturlig smertestillende på forhånd. Ergo er man raskere på beina da, en ved annet inngrep.Anonymous poster hash: 4821a...6c0

Mye vondere å snitte andre veien sies det! Naboen har gjort begge deler og nedover var mye vondere!

Anonymous poster hash: 01470...3e8

Skrevet

Ikke så veldig vondt, men fikk i ukene etter en slags `bølge`av smerte i såret en gang i blant. Det var nok et varsel om å roe meg ned... 

Anonymous poster hash: ca364...962

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...