Gå til innhold

Trening og forbrenning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har god greie på trening.

Som utrent løper jeg en gitt runde på for eksempel 30 minutter med en snittpuls på 165 i puls.

Et år senere har kondisen blitt vesentlig bedre og når jeg løper den samme runden på samme tid er snittpulsen nede på 140. Hvordan påvirker dette forbrenningen min hvis vekten og muskelmassen er omtrent den samme?

Anonymous poster hash: d0c58...ec8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da forbrenner du mindre, siden det krever mindre energi av deg. Skal du forbrenne det samme må du øke intensiteten og dermed pulsen.

Anonymous poster hash: b25b1...7c3

Skrevet

Man forbrenner mindre under trening når kroppen blir vant med treningen ja. Dog vil du ha høyere hvileforbrenning ved større mengde muskelmasse som man gjerne får etter litt trening,  så egentlig vil det gå opp i opp... 

Anonymous poster hash: 94b17...dfc
Skrevet

Da forbrenner du mindre, siden det krever mindre energi av deg. Skal du forbrenne det samme må du øke intensiteten og dermed pulsen.

Ja, pulsklokka sier jo også at det er slik, men jeg forstår det likevel ikke ut fra fysikken. Man skulle jo tro det krevde den samme mengden energi for å gjøre det samme arbeidet. Hva brukes den ekstra energien som den utrente forbrenner til?

Skrevet

Ja, pulsklokka sier jo også at det er slik, men jeg forstår det likevel ikke ut fra fysikken. Man skulle jo tro det krevde den samme mengden energi for å gjøre det samme arbeidet. Hva brukes den ekstra energien som den utrente forbrenner til?

For å opprettholde tempoet og effektiviteten.

Skrevet

For å opprettholde tempoet og effektiviteten.

Det tror jeg ikke. Det kan vøre noen fysiologiske prosesser som jeg ikke kjenner til, men mengden energi som kreves for for å gjøre et gitt arbeid er jo ikke avhengig av tiden. Det er klart du blir mer sliten når du er dårlig trent, men det skyldes jo at musklene (mm) ikke er så sterke, ikke at de gjør et større arbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...