Gå til innhold

Far i jobb mor er student! smutthull??


prelill

Anbefalte innlegg

Hei!

 

vi må nesten ha dette med permisjon inn med teskje!

 

situasjonen er at mor er student uten jobb, far er i full jobb. hvordan gå frem for å få dette ''smutthullet'' til å fungere?

 

er det slik at mor kan få fullt foreldrestipend fra lånekassen og engangsutbetaling fra nav.

 

mens far må ta ut hele permisjonen i gradert stilling? (er dette noe vi har krav på eller kan arbeidsgiver nekte?)

 

altså kan far jobbe 50% i permisjonstiden samtidig som han får penger fra NAV?

 

 

vi er helt fersk og aner ikke hvordan dette fungerer, kan noen prøve å forklare hvordan dette ''smutthullet'' fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du tenker på at dere skal være hjemme samtidig kan dere ikke det.

Han kan ikke få foreldrepenger samtidig som du har foreldrestipend.



Anonymous poster hash: 18026...bf1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dett er veldig vanskelig å forstå seg på synes jeg. Jeg hadde en laang chat-samtale med NAV og ble litt klokere.

 

VI er i samme situasjon, og venter baby i september. 

 

Men man kan ikke få foreldrestipend og foreldrepenger samtidig nei. Men engangsstøtte kan man få.

 

Foreløpig så har vi tenkt at jeg skal studere til høsten med foreldrestipend og engangsstøtte, mens han jobber.

Siden jeg kan lese hjemme så fungerer dette for oss.

 

Fra og med x antall uker etter fødsel MÅ far ta ut permisjon men dette kan være gradert så da tar vi ut minst mulig.

Og fra nyttår tar far ut resterende permisjon. Altså, far tar ut nesten hele permisjonen. 

Da må jeg studere med vanlig lån og støtte. Dette blir mest økonomisk for oss tror jeg, da han tjener godt.

 

I tillegg blir vi "hjemme" samtidig etter nyttår og det er jo koselig.

Endret av friluftsliv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Smutthullet er at du kan fortsette å studere mens han tar permisjon :) Hvis du tar noen enkle fag blir det veldig fint! Tror også at hele lånet blir omgjort til stipend uansett om du har permisjon eller ikke. Og så lenge du er i aktivitet kan far ta nesten all permisjon. 

 

(om du er i veldig låst studieløp er det kanskje ikke så lett, men på universitetet var det i alle fall veldig lett å bytte fag for et semester)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...