Gå til innhold

Tvangsspiser store mengder godteri hver dag :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som i dag; har spist en sånn 4pkn med freia påskeegg og en pose non-stop. Kjøpte det inn for å ha i påsken, men jeg er jo helt håpløs :( Spiser opp barnas godteri også. Det er sånn at jeg bare MÅ spise sjokolade/noe søtt. Helt avhengig og spiser lenge etter at jeg har begynt å føle meg kvalm.

Føler meg så dårlig fysisk og psykisk. Føler at kroppen er full av gift. Jeg er ei ustabil møkkakjerring med kronis pms. Bæsjer en til to ganger daglig men føler meg likevel full i magen. Åååh, hvordan få slutt på dette?

Anonymous poster hash: 8c717...4dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke det du hadde spist i dag var så ille, men om du spiser såpass mye godis flere ganger i uken og til du blir kvalm så er det jo problematisk....

Skrevet

Som i dag; har spist en sånn 4pkn med freia påskeegg og en pose non-stop. Kjøpte det inn for å ha i påsken, men jeg er jo helt håpløs :( Spiser opp barnas godteri også. Det er sånn at jeg bare MÅ spise sjokolade/noe søtt. Helt avhengig og spiser lenge etter at jeg har begynt å føle meg kvalm.

Føler meg så dårlig fysisk og psykisk. Føler at kroppen er full av gift. Jeg er ei ustabil møkkakjerring med kronis pms. Bæsjer en til to ganger daglig men føler meg likevel full i magen. Åååh, hvordan få slutt på dette?

Anonymous poster hash: 8c717...4dd

Høres banalt ut, men eneste som hjelper er at du bestemmer deg for å stoppe.

Eneste som funker.

Ikke lett sier du?

Jo det er det.

For det er DU som bestemmer over din kropp, og viljen din er MYE sterkere enn du tror. Du MÅ tro på deg selv. Mange andre klarer dette, så hvorfor ikke du? Du er LIKE bra som alle andre.

Hva gir godteri deg? Jo, det gir deg toppen fem minutter med glede, ikke sant? FEM minutter! Og hva slags følelser sitter du tilbake med? De beskrev du godt selv i innlegget ditt. Pittelitt godis for å føle deg så dårlig? Det er det ikke verdt. Dårlig følelse er en ting. Så er det tennene dine og til slutt kiloene.

Om du bare må, må, må... Sug på en sjokolade og spytt den ut! Høres HELT teit ut for de som ikke forstår avhengigheten, men er forståelig for de som gjør.

Godiset ditt kan du spise med god samvittighet på lørdag og i påsken, da smaker det så himla mye bedre.

Kom igjen, slutt! Du klarer det.

Den "nye" deg ligger inni deg og venter ;)

Stor klem

Anonymous poster hash: 17c78...c01

Skrevet

Prøv å spise skikkelig mat når du får sukkersug. Spis deg mett på brødskiver eller varmmat, så orker du ikke drittmat og etter noen dager forsvinner søtsuget.

Skrevet

Tvangsspiser? Hvem tvinger deg? Din munn, du bestemmer hva som forsvinner inn i gapet!

Kast all drittmat og avsukkre deg sjøl! Det er det eneste som hjelper! Du må bestemme deg! Og gjennomføre!

Anonymous poster hash: e14b2...6bd

Skrevet

Tvangsspiser? Hvem tvinger deg? Din munn, du bestemmer hva som forsvinner inn i gapet!

Kast all drittmat og avsukkre deg sjøl! Det er det eneste som hjelper! Du må bestemme deg! Og gjennomføre!

Anonymous poster hash: e14b2...6bd

Hørt pm tvangslidelser?

Skrevet

Synes ikke det du hadde spist i dag var så ille, men om du spiser såpass mye godis flere ganger i uken og til du blir kvalm så er det jo problematisk....

DET var ikke ille?

Anonymous poster hash: b81db...6c1

Skrevet

Hvis dette er et problem som har vart over tid bør du ta dette med lege. Ikke for å være slem, men når man ikke klarer å la være barnas godter - da har man et problem.

Anonymous poster hash: c7590...5f0
Skrevet

IKKE ha det i hus, kjøp inn Skyr (den nye med kaffe og vanilje) eller Kesam eller noe annet som er kalorifattig, men godt. Appelsiner, epler, pærer og druer.

Begynn å strikke eller pusle puslespill, så har du noe å henge fingrene i, også glemmer du å spise. Puss tennene etter middag, så kan du ikke spise mer den dagen.

Anonymous poster hash: 5d5dc...360

Skrevet

Det høres ut som en avhengighet. Du trenger jo hjelp til å slutte, som om du var alkoholiker eller røyker.

Anonymous poster hash: c2409...463

Skrevet

Som noen andre sier; ikke ha det i hus. Kjøp bare godteri på lørdag til barna, og når de har spist opp så er huset godterifritt til neste lørdag.

Jeg har begynt å lage fruktsalat til kvelds, passer på å alltid ha jordbær, blåbær, banan og druer tilgjengelig.

Anonymous poster hash: dfc9f...550

Skrevet

Dere som sier "lag fruktsalat" o.l..... Det er IKKE det samme! Dere kan ikke mene at det skal godsaker tilfredsstillelse som sjokolade?!

Men, jeg er enig i hu ene over her.. Du MÅ bare bestemme deg for å slutte.

Hva ønsker du for kroppen din? Mer energi? Mindre vekt?

Lag deg noen delmål.

Ta én dag av gangen.

Gi deg selv en belønning for hver dag (jeg har en bok jeg lager et grønt kryss og et smilefjes, det er faktisk motivasjon å se at det kommer flere og flere under hverandre.

Noen dager får jeg crawings, som i dag. Har spist 2 Drageegg og en pose micropop. Jeg angrer ikke, jeg hadde SÅ lyst på, men nå venter jeg til helga med å spise noe mer.

Spiser du alle måltider? Kan det være sult?

Ta å gå deg en tur, sy, les el når det blir verst. Frukt hjelper ikke meg, men kanskje deg? Eller litt dip og gulrøtter? Litt mørk sjokolade?

Jeg er veldig glad i snop, men spiser jeg det hver dag blir jeg jo stor og tjukk, samt at tennene mine blir ødelagt av hull. Vil du det?

Skriv ned grunner for hvorfor du trenger å slutte med all snopet.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: e70b2...c9e

Skrevet

Først og fremst, så må du tenke over dette: Er dette en tvangstanke situasjon, er det en avhengighets situasjon i det, eller er det slik at du spiser følelsene dine?

Ingen av delene er lett å få bukt med, ser kommentarer over her hvor de påstår det bare er å slutte, de aner ikke hva de snakker om, så ikke bry deg videre med deres kommentarer HI.

Uansett grunnlag for dette, så er det en løsning for å ta opp kampen, kontakt legen og be om henvendelse til psykolog.. Nei, man er ikke "et psykisk rot" fordi om man går til psykolog, mange ser ut til å mene dette, men det er der det er hjelp å få, for alt fra små ting, til de store problemene som tar en flere år.

Psykologen kan hjelpe deg med mye her, blant annet å kartlegge grunnen til at du overspiser, grunnen til at det er blitt en tvang, mønsteret før du starter å spise og etterpå. Alt er god hjelp i prosessen med å slutte med dette.

Jeg er selv en av de som ble avhengig av sukker, jeg fikk hjelp av psykologen først, så ernæringsspesialist, kuttet ut ALT sukker i 3 mnd, det var beintøft, og det føltes så flaut å måtte ha med "verge" når jeg skulle på butikk.. Men det hjalp, sukkersuget tok av, så var det å tilsette litt og litt sukker i hverdagen, for å finne ut hvor mye av det jeg tåler å spise pr dag, uten å ende på startstreken igjen. Dette er nok noe jeg må leve med videre, er 8 år siden jeg fikk hjelp, og kan ærlig si det er like vanskelig å holde det i sjakk nå som den gang, for enda jeg ikke har avhengigheten nå, så må sukker til i hverdagen, ikke absolutt i egen mat, men i forhold til barn som har lørdagsgodt, bursdager, pannekaker til middag osv.. Dette er situasjoner som kan trigge lysten til å "kaste ov det, men jeg vet det, starter jeg opp igjen slik som da, så er jeg tilbake til start, det går bare ikke.

Neida, man MÅ ikke oppsøke psykolog eller ernæringsspesialist i slike situasjoner, men du har langt større sjanse for å lykkes med støtte og hjelp, enn å ta kampen alene, spesielt om du nå er der hvor du spiser ungenes godis også.

Lykke til HI

Anonymous poster hash: c664f...a32
Skrevet (endret)

Synes ikke det du hadde spist i dag var så ille, men om du spiser såpass mye godis flere ganger i uken og til du blir kvalm så er det jo problematisk....

DET var ikke ille?

Nei.

Til sammen er det ca. 3,5 hg. godteri, det er garantert mange her inne som spiser smågodt for ca 40 kr en lørdagskveld (når det er normalpris), og det er akkurat det samme.

Jeg kan fint spise det samme en godtesugen kveld, men jeg koser meg de gangene det skjer, og blir ikke kvalm.

Endret av Virginia!
Skrevet

DET var ikke ille?

Nei.

Til sammen er det ca. 3,5 hg. godteri, det er garantert mange her inne som spiser smågodt for ca 40 kr en lørdagskveld (når det er normalpris), og det er akkurat det samme.

Jeg kan fint spise det samme en godtesugen kveld, men jeg koser meg de gangene det skjer, og blir ikke kvalm.

350 gram godteri er MYE i slengen når det kun er søtt og sjokolade!

Og det er MYE uansett om det er hverdag eller helg eller høytid.

Blir skremt av å se holdningen til godteri her inne innimellom!

Usunt kosthold er det som tar flest liv i Norge pr. i dag!

Om folk hadde fulgt helsemyndighetenes råd ang. kosthold ville vi som samfunn spart 154 milliarder - I ÅRET!

- helsevesenet hadde spart 12 mrd, det ville blitt færre sykemeldinger, færre uføretrygder osv. osv.

Viktigst er økt livskvalitet for hver enkelt.

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2016/03/15/Usunt-kosthold-koster-oss-154-milliarder-hvert-%C3%A5r-12280297.ece

Kanskje på tide å ta en realitetsorientering når du mener 350 gr sukkergodis ikke er mye?

Anonymous poster hash: 0df81...a40

Skrevet

DET var ikke ille?

Nei.

Om folk hadde fulgt helsemyndighetenes råd ang. kosthold ville vi som samfunn spart 154 milliarder - I ÅRET!

- helsevesenet hadde spart 12 mrd, det ville blitt færre sykemeldinger, færre uføretrygder osv. osv.

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2016/03/15/Usunt-kosthold-koster-oss-154-milliarder-hvert-%C3%A5r-12280297.ece

Kanskje på tide å ta en realitetsorientering når du mener 350 gr sukkergodis ikke er mye?

Haha, du tuller nå....?!

350 gram godis en gang i uken, det er ikke noe stort problem nei.

Jeg tør påstå at et forvridd syn på kopp og sukker, er et langt større og mer utbredt problem enn slikt ukentlig godteriinntak hos personer som ellers spiser normalt og er i lett aktivitet. 

Vi lever i en tid der sukkerhysteriet har nådd nye høyder, og der store deler av de ansatte mange steder aldri noensinne tør unne seg så mye som en bitteliten sjokolade- eller kakebit, selv ved større jubileer.

Skrevet

DET var ikke ille?

Nei.

Haha, du tuller nå....?!

350 gram godis en gang i uken, det er ikke noe stort problem nei.

Jeg tør påstå at et forvridd syn på kopp og sukker, er et langt større og mer utbredt problem enn slikt ukentlig godteriinntak hos personer som ellers spiser normalt og er i lett aktivitet. 

Vi lever i en tid der sukkerhysteriet har nådd nye høyder, og der store deler av de ansatte mange steder aldri noensinne tør unne seg så mye som en bitteliten sjokolade- eller kakebit, selv ved større jubileer.

Nå bruker ikke jeg å telle kalorier, men i 350 gr sjokolade og marsipan med sjokolade vil det være ca. 1700-1800 kalorier.

Mer bekymringsfullt er sukkermengden.

Nei, "sukkerhysteriet" har ikke nådd nye høyder. Det er det at det blir kalt hysteri å ha et normalt forhold til sukker og godterier som er hysteri!

Igjen - en realitetsorientering av hva dette gjør med kroppen er på sin plass.

Til Hi - jeg er enig med et par over, finn ut om det er tvangstanker du har, om du spiser for å døyve vanskelige følelser, eller om du er sukkeravhengig. Og søk hjelp. Mye bedre at du søker hjelp nå før det er blitt et for stort problem for deg.

Ellers vil lavkarbo-kosthold noen uker kunne hjelpe deg raskere av med søtsuget. Viktig at du mha. kosten din holder blodsukkeret ditt stabilt for at du ikke skal få så stort søtsug!

Skrevet

Ikke begynn å spise brødskiver hver gang søtsuget starter, som noen foreslår her. Da går vekta rimelig fort opp. Brødskiver er ikke veldig sunt og uten kalorier som noen nordmenn tror.

Anonymous poster hash: 6a7b1...a91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...