Anonym bruker Skrevet 15. mars 2016 #1 Skrevet 15. mars 2016 I klassen til barnet mitt har de nå innført 0-tolleranse for banning. De får ikke bruke noen kraftuttrykk som kan oppleves støtende for noen andre. Som eksempler på ting som nå er forbudt å si var morra di, jævla (bra), drit i det, suger (i alle sammenhenger) og mye annet. Etter min mening er dette helt feil. Å fjerne alle kraftuttrykk gjør språket fattig. Barna bør lære seg både å høre og bruke slike ord på en fornuftig måte. Lærerne bestemmer på skolen, men jeg vil ikke at barna skal knebles og ikke få bruke det språket som er naturlig for dem. Jeg er tilhenger av at de skal ha regler om ikke å mobbe eller si ting for å såre hverandre, men ikke å forby spesielle ord. Ordene er ikke farlige i seg selv. Tabuer er farlig og undertrykkende og det å forby tabuord bygger opp under tabuene. Hvilken holdning har dere andre til kraftuttrykk og tabuord? Anonymous poster hash: b640d...c5b
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2016 #2 Skrevet 15. mars 2016 Jeg er enig med læreren. Fullt mulig å uttrykke seg uten å bruke de ordene du bruker som eksempel. Anonymous poster hash: bfee0...32e
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2016 #3 Skrevet 15. mars 2016 Jeg er helt enig med læreren i at ord som de du nevner ikke hører hjemme på skolen. Anonymous poster hash: 5886f...2f5
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2016 #4 Skrevet 15. mars 2016 Hvorfor er dere redde for ordene? Tror dere at Djevelen kommer og henter barnet hvis det sier at joe er "jævla bra" eller at noen tolker "drit i det" bokstavelig? Er det farlig å snakke om sex, religion eller mødre for den del? Anonymous poster hash: bc42b...b35
klg,2 boys now:) Skrevet 15. mars 2016 #5 Skrevet 15. mars 2016 Hvordan tenker de og gjennomføre dette?hvis det skal vanke straff så synes jeg det blir for dumt.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2016 #6 Skrevet 15. mars 2016 Hvorfor er dere redde for ordene? Tror dere at Djevelen kommer og henter barnet hvis det sier at joe er "jævla bra" eller at noen tolker "drit i det" bokstavelig? Er det farlig å snakke om sex, religion eller mødre for den del? Anonymous poster hash: bc42b...b35 Jeg er ikke redd for ordene. De er stygge, og det høres lavmåls ut når unger snakker slik. Min sønns venn på åtte år pleier å skrike "fitte!" når han blir sur/misser i spill. Jeg ga ham beskjed om at i vårt hus skal ikke det ordet brukes overhodet, og at dersom han fortsetter med det så må han gå. Anonymous poster hash: 5886f...2f5
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2016 #7 Skrevet 15. mars 2016 I klassen til barnet mitt har de nå innført 0-tolleranse for banning. De får ikke bruke noen kraftuttrykk som kan oppleves støtende for noen andre. Som eksempler på ting som nå er forbudt å si var morra di, jævla (bra), drit i det, suger (i alle sammenhenger) og mye annet. Etter min mening er dette helt feil. Å fjerne alle kraftuttrykk gjør språket fattig. Barna bør lære seg både å høre og bruke slike ord på en fornuftig måte. Lærerne bestemmer på skolen, men jeg vil ikke at barna skal knebles og ikke få bruke det språket som er naturlig for dem. Jeg er tilhenger av at de skal ha regler om ikke å mobbe eller si ting for å såre hverandre, men ikke å forby spesielle ord. Ordene er ikke farlige i seg selv. Tabuer er farlig og undertrykkende og det å forby tabuord bygger opp under tabuene. Hvilken holdning har dere andre til kraftuttrykk og tabuord? Anonymous poster hash: b640d...c5b Jeg mener at det er et bevis på et fattig språk om man må bruke slike ord for å uttrykke seg. Er veldig enig med lærerene her. Anonymous poster hash: b7d6d...050
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2016 #8 Skrevet 15. mars 2016 I klassen til barnet mitt har de nå innført 0-tolleranse for banning. De får ikke bruke noen kraftuttrykk som kan oppleves støtende for noen andre. Som eksempler på ting som nå er forbudt å si var morra di, jævla (bra), drit i det, suger (i alle sammenhenger) og mye annet. Etter min mening er dette helt feil. Å fjerne alle kraftuttrykk gjør språket fattig. Barna bør lære seg både å høre og bruke slike ord på en fornuftig måte. Lærerne bestemmer på skolen, men jeg vil ikke at barna skal knebles og ikke få bruke det språket som er naturlig for dem. Jeg er tilhenger av at de skal ha regler om ikke å mobbe eller si ting for å såre hverandre, men ikke å forby spesielle ord. Ordene er ikke farlige i seg selv. Tabuer er farlig og undertrykkende og det å forby tabuord bygger opp under tabuene. Hvilken holdning har dere andre til kraftuttrykk og tabuord? Anonymous poster hash: b640d...c5b Jeg mener at det er et bevis på et fattig språk om man må bruke slike ord for å uttrykke seg. Er veldig enig med lærerene her. Anonymous poster hash: b7d6d...050 Jeg er helt uenig. Språket blir rikere når du også inkluderer kraftuttrykk. Det er selvfølgelig kjedelig med dem som sier "jævla" i hver setning, men det blir det med dem som sier "lissom" i hver setning også. Et stort repertoar av banneord gir et rikere språk. I tillegg kan slik bruk av tabuord gjøre det enklere å snakke om tabubelagte emner. Anonymous poster hash: bc42b...b35
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2016 #9 Skrevet 15. mars 2016 Altså, om de treger slikt ordbruk for å uttrykke seg, så er det på tide å gi barna bedre ordforråd. Banneordene er ikke tabu belagt, handler om respekt både for seg selv og medmennesker å bruke bedre ord enn banneord når man uttrykker seg. Å jada, jeg har barn, de er 8-16 år, ingen av de eller noen av vennekretsen deres benytter slike ord, ikke er de "rike vestkant barn" fra byen heller, bi bort midt i bondelandet Anonymous poster hash: 19980...ee1
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. mars 2016 #10 Skrevet 15. mars 2016 Problemet er vel mer at det har lett for å gå inflasjon i den type ord på skolen, og det blir nesten en konkurranse om hvem som kan bruke dem best og hyppigst. De av dere som mener det er et tap får heller oppfordre ungene til å banne heftig og uhemmet hjemme. Til deg som mener språket forringes, ville du da akseptert at læreren sto og bannet til ditt barn? Jeg anser det som normal folkeskikk at man ikke banner på jobb, og dette er jo ungenes jobb.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2016 #11 Skrevet 15. mars 2016 Problemet er vel mer at det har lett for å gå inflasjon i den type ord på skolen, og det blir nesten en konkurranse om hvem som kan bruke dem best og hyppigst. De av dere som mener det er et tap får heller oppfordre ungene til å banne heftig og uhemmet hjemme. Til deg som mener språket forringes, ville du da akseptert at læreren sto og bannet til ditt barn? Jeg anser det som normal folkeskikk at man ikke banner på jobb, og dette er jo ungenes jobb. Som jeg skrev mener jeg det er fint å ha regler mot å bruke ord for å såre hverandre. Jeg ville ikke likt om læreren kalte barnet mitt en jævla fitte eller noe sånt, eller at barnet sa det samme til noen. Da ville intensjonen være god, men jeg ville ikke hatt noe mot at læreren sa at " det var en jævla bra stil" eller bruker ordet "fitte" i seksualundervisningen. Anonymous poster hash: bc42b...b35
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2016 #12 Skrevet 15. mars 2016 Det er et bevis på dårlig ordforråd når man må ty til banning for å få sagt det man ønsker. Tommel opp for lærerne! Anonymous poster hash: 923ef...1f5
Kjerringa med agurken Skrevet 15. mars 2016 #13 Skrevet 15. mars 2016 Takk og lov for at noen skoler har nulltoleranse for slik! Noe av det styggeste jeg hører er når småbarn banner opptil 3-4 ganger i hver setning. Språket blir ikke rikere- det blir definitivt svakere. Så bra at de heller legger større vekt på at de lærer seg et større (og ikke minst bedre) vokabular. Banning har med manglende folkeskikk å gjøre- ikke nødvendigvis religionsrelatert. Kraftuttrykk og banning er ikke nødvendig for å kunne kommunisere skikkelig- heller det motsatte. Hvorfor skal ikke barn lære seg at de ikke kan si hva de vil når de vil uten konsekvenser (spesielt når de er i skolealder)? Når de blir voksne kan det hende at flere av dem skal jobbe i kunde- og menneskeelaterte yrker. Der er det som regel ikke akseptabelt med slik ordbruk, og dette kan resultere i advarsler og i verste fall oppsigelse. Når folk på død og liv skal banne for å vise seg frem så kan man begynne å lure på om personen er riktig navla.
Gjest Antarctica Skrevet 15. mars 2016 #14 Skrevet 15. mars 2016 Det er et bevis på dårlig ordforråd når man må ty til banning for å få sagt det man ønsker. Tommel opp for lærerne! Anonymous poster hash: 923ef...1f5 Gammel overtro. Tvert imot er det de med fargerik bannskap som har det mest fargerike språket ellers også: http://www.nrk.no/nordland/xl/j__la-gode-nyheter-1.12761732 HI, ungene må lære hvilke ord og som er passende i hvilke situasjoner. Det er latterlig å f eks slå ned på at en elev som brenner en straffe på fotballbanen roper "faen", eller en som hamrer fingeren sin på sløydsalen. Men å si "jeg gidder ikke gjøre de jævla oppgavene" inne i timen er noe annet, da er det mangel på dannelse.
Optatium Skrevet 15. mars 2016 #15 Skrevet 15. mars 2016 Det er også ord gjerne brukt i mobbing, så kan vel være en måte å få bukt med et gryende problem på. Forøvrig helt enig med læreren uansett begrunnelse. Finnes ikke sjarmerende med tiåringer som syns noe suger.
Gjest Antarctica Skrevet 15. mars 2016 #16 Skrevet 15. mars 2016 Det er også ord gjerne brukt i mobbing, så kan vel være en måte å få bukt med et gryende problem på. Forøvrig helt enig med læreren uansett begrunnelse. Finnes ikke sjarmerende med tiåringer som syns noe suger. Nei, men så er ikke skolen et sted for å sjarmere heller. Det er et sted for kunnskap.
Optatium Skrevet 16. mars 2016 #17 Skrevet 16. mars 2016 Det er også ord gjerne brukt i mobbing, så kan vel være en måte å få bukt med et gryende problem på. Forøvrig helt enig med læreren uansett begrunnelse. Finnes ikke sjarmerende med tiåringer som syns noe suger. Nei, men så er ikke skolen et sted for å sjarmere heller. Det er et sted for kunnskap. Mente aldri det, men ordforråd og god bruk av språk er viktig i skolen, og det eneste din håpefulle kan si er at noe er "bra" eller at det "suger", så er det stusselig.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2016 #18 Skrevet 16. mars 2016 Dere som er helt mot banning. Hvilke temaer bør det ikke være lov å bruke ord fra? Kan noe beskrives som "himmelsk godt" eller "helvetes godt"? Hva med å si "Herre Gud" dår du er oppgitt? Er alle referanser til Gud og Djevelen uakseptable med mindre du diskuterer religion? Er det akseptabelt å si at du "kødda" eller at læreren er "nazi" på innleveringsfrister? Finnes det kraftuttrykk som er greie på bruke når du treffer tommelen med hammeren, eller bommer på mål i en viktig kamp, som er kraftigere enn "au" eller "æsj"? Hva med gammeldags banning som "saft suse meg" eller "pinadø"? Er det akseptabelt å si? Hva med omskrivninger av vanlige banneord? I stede for å si "herregud" kan man si "herregosta" og i stede for "faen" kan man si "farken" eller "farao". Å omskrive "faen i helvete" med "annen i ellevte" er jo morsomt, men er det ok å si? Hvor går grensen for akseptabel og uakseptabel språkbruk? Anonymous poster hash: bc42b...b35
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2016 #19 Skrevet 16. mars 2016 I klassen til barnet mitt har de nå innført 0-tolleranse for banning. De får ikke bruke noen kraftuttrykk som kan oppleves støtende for noen andre. Som eksempler på ting som nå er forbudt å si var morra di, jævla (bra), drit i det, suger (i alle sammenhenger) og mye annet. Etter min mening er dette helt feil. Å fjerne alle kraftuttrykk gjør språket fattig. Barna bør lære seg både å høre og bruke slike ord på en fornuftig måte. Lærerne bestemmer på skolen, men jeg vil ikke at barna skal knebles og ikke få bruke det språket som er naturlig for dem. Jeg er tilhenger av at de skal ha regler om ikke å mobbe eller si ting for å såre hverandre, men ikke å forby spesielle ord. Ordene er ikke farlige i seg selv. Tabuer er farlig og undertrykkende og det å forby tabuord bygger opp under tabuene. Hvilken holdning har dere andre til kraftuttrykk og tabuord? Anonymous poster hash: b640d...c5b Jeg mener at det er et bevis på et fattig språk om man må bruke slike ord for å uttrykke seg. Er veldig enig med lærerene her. Anonymous poster hash: b7d6d...050 Sier meg enig i dette og med lærerne☺ Anonymous poster hash: 5cc06...7f4
Gjest Antarctica Skrevet 16. mars 2016 #20 Skrevet 16. mars 2016 Dere som er helt mot banning. Hvilke temaer bør det ikke være lov å bruke ord fra? Kan noe beskrives som "himmelsk godt" eller "helvetes godt"? Hva med å si "Herre Gud" dår du er oppgitt? Er alle referanser til Gud og Djevelen uakseptable med mindre du diskuterer religion? Er det akseptabelt å si at du "kødda" eller at læreren er "nazi" på innleveringsfrister? Finnes det kraftuttrykk som er greie på bruke når du treffer tommelen med hammeren, eller bommer på mål i en viktig kamp, som er kraftigere enn "au" eller "æsj"? Hva med gammeldags banning som "saft suse meg" eller "pinadø"? Er det akseptabelt å si? Hva med omskrivninger av vanlige banneord? I stede for å si "herregud" kan man si "herregosta" og i stede for "faen" kan man si "farken" eller "farao". Å omskrive "faen i helvete" med "annen i ellevte" er jo morsomt, men er det ok å si? Hvor går grensen for akseptabel og uakseptabel språkbruk? Anonymous poster hash: bc42b...b35 Denne er interessant. Barn må gjennom en fase for å finne "korrekt" bruk av banning: http://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/2004/Spraaknytt_2004_3_4/Banning/
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #21 Skrevet 17. mars 2016 Enig med med HI, De moralske og taburelaterte bitene av dette skal skolen holde seg langt unna, og et forbud finnes det ingen hjemmel for. Skal de sensurere norsk-pensum? Flust av banning der, stakkars den eleven som måtte lese akkurat den delen av boka høyt! Læreren kan selvfølgelig forklare om når det passer og ikke passer å bruke sterke ord, og at man høres mindre begavet ut hvis man bruker det mye i en vanlig samtale, men forbud? Hadde det vært en av mine barns lærere hadde telefonen glødet. Anonymous poster hash: c6686...2c8
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #22 Skrevet 17. mars 2016 Veldig mange ordensreglement på skoler har dett esom et punkt, banning skal ikke skje på skolen. Mange elever og deres foresatte skriver undeer på dette. Hva som inngår i banning er jo det som må diskuteres. Strengt tatt er jo banneordene i seg selv med på å utvide ordforrådet, men dersom banneordene erstatter de vanlige adjektivene blir det en svekkelse i språket. Jeg er helt enig med folk her om at dette handler om dannelse og folkeskikk. Det handler ikke om å tabubelegge noen ord. I LK06 er skolens oppdrag å veilede barna slik at de takler det voksne samfunnet de skal leve i. En del av dette er å bruke banneord i passende sammenhenger. Å rope faen når en spårker tåneglen i dørkanten er en passende situasjon, da er ordet i seg selv med på å slippe ut noe av smerten. Å kommentere KJævlig digg med sol, faen så bra vær, du ser jævlig ut, du ser faen så bra ut er vanlig språkbruk blant noen barneskoleelver, dette er uakseptablet. Hvilke av banneordene som er fy og ikke er det vanskelige. For kristne kan herregud være gale, personlig syns jeg shit er noe av det verste. Dette er tross alt internasjonalt og vil bli oppfattet som banning stort sett uansett hvor de er. Jeg jobber i 1. klasse og vi har i flere omganger sett det nødvendig å ta opp språkburk. Blant 6åringene er OMG, shit, åhmygåååd det mest vanlige. De eldre lærerne sier shit bare er en forkortelse for skittent! men i dagens samfunn må vi være ærlige nok og si at det kommer fra foreldre som hører dette i media. Hadde det vært skitten de refererte til ville barna sagt dritt. En lærer har ikke lov til å si jævlig bra stil. Slik bruk er ikke lov på skolen. Så enkelt er det. Elevene har heller ikke lov til å snakke slik. De er ordene i grenseland som gjør dette vanskelig. De på 60+ synt shit går fint, jeg syns ikke. Jeg syns pinadø og fyttikatta er greie kraftuttrykk blant barn, vi gir et spåk med kraftuttrykk som er snille. Dermed er vi med på utvide ordforrådet. Sjekk skolens regler for orden og oppførsel, de fleste skoler har et punkt der. Dere foreldre som vil reagere dersom dere får en telefon fra lærereen om dette: tenk dere om før dere reagerer med følelser. Snakk rolig om at hjemme er dette tillatt og snakk om hvordan dere kan skape en forståelse hos barnet at noe er lov hjemme og noe på skolen: Dere bestemmer hjemme men ikke på skolen, det aksepterer lærerne og skolen. På skolen kan dere ikke bestemme hvilket språk som er akseptabelt, men dere kan støtte om rundt skolen og snakke fint om den og vise til at det er lov å være uenig. Barna kan være med å snakke om at dette er lov hjemme, dette er lov på skolen, dette er ikke lov. I venners hus er det vennenes foreldre som bestemmer osv. Barn skal jo lære å tilpasse seg mange ulike sosiale regler i ulike sammenhenger. Benytt sjansen til å snakke med barna om at skolen og foreldre ikke er enige, men vi respekterer hverandre. Å bli følelsesmessig involvert og snakke mot lærereen på dette har ingen hensikt. Læreren representerer hva skolen (FAU (altså foreldrene), ledelse og ansatte) har bestemt sammen. Alle taper på en slik telefon. Hvis du vil påvirke hva som er lov å si eller ikke på en skole, meld deg i FAU, da får blir din stemme hørt bedre og du er med på å ta disse avgjørelsene. Anonymous poster hash: 17cc5...0cf
Gjest Antarctica Skrevet 17. mars 2016 #23 Skrevet 17. mars 2016 Gode poeng, anonym 0cf. En presisering: De på 60+ ville nok ikke tenke at "shit" var greit å si hvis de kjente de internasjonale konnotasjonene. Men da de vokste opp (og jeg også, forresten) var "skitt au" et fast uttrykk - ikke spesielt stygt. På linje med "søren heller". Så det er det de tror ungene sier...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå