Gå til innhold

Om å løfte tungt!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min mamma mener jeg ikke bør løfte så mye. Løper i forkant og bærer det ene og det andre. Selv mener jeg det går helt fint!

Det ene barnet mitt på 3 år må innimellom løftes også.

 

Er det noe man bør ta hensyn til?

 

Jeg må jo løfte barnevogna inn i bilen osv..

 

Anonymous poster hash: 49212...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer jeg på også. Moren mi blir helt hysterisk når jeg løfter 2åringen min.

 

Anonymous poster hash: cf2e1...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed av hs at så lenge jeg løftet på riktig måte (med bena, inntil kroppen osv) var det en fin huskeregel at jeg ikke skulle måtte ta i og holde pusten mens jeg løftet -i så fall var det for tungt for meg.

 

Anonymous poster hash: 98edd...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De anbefaler vel at ved styrketrening bør man ikke løfte mer enn 12 kg, med mindre mann er veldig godt trent og vant med større belastning. Så jeg vil tro at både en 2- og 3-åring helst ikke bør løftes hvis det kan unngås. Det er en fin mulighet til å gjøre dem mer selvstendig, f.eks gå inn i bilstolen selv.

 

Anonymous poster hash: a370b...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner med dere er gravide og spør pga det :P

men man kan løfte det man klarer men man skal ikke føle ubehag. hvor mye man løfter avhenger av hver enkelt. selv løfter jeg 5åringen på over 20kg uten noe stress eller ubehag.

 

man må tenke fornuftig, er det ubehagelig/vondt, så holder man seg unna. men man må bære det man kan, vogner, bæreposer, unger etc etc.



Anonymous poster hash: 3825f...d7f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt med styrketrening gjennom hele svangerskapet, og løfter dermed tungt flere ganger i uka. Har aldri hatt noe problemer eller ubehag. 

 

Det er ikke naturlig at gravide kvinner slutter å leve normalt når de er gravide, det er nok noe nymotens hysteri at man ikke skal ha lov til noe som helst fordi man er gravid, som om det er en sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg også trener tung styrke. Eneste øvelsene jeg har trappet ned på vektene er:

-Knebøy

-Markløft

-Benkpress

-Frivending og rykk

-Støt

 

Med andre ord frivekter for det meste.

 

Jeg trener forsatt disse øvelsene, bare med lettere vekter. Kroppen er jo vandt til å løfte tungt, så mange vil nok synes at det er mye belastning enda. Men jeg synes jo ikke det! Det jeg løfter nå går jo som en lek. Andre øvelser som "ekspertene" ikke har satt på listene sine løfter jeg så mye jeg kan enda :)

 

Anonymous poster hash: e0712...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Grunnen til at mange råder gravide til ikke å løfte tungt, er vel at det kan utløse bekkensmerter hos noen. Dette er forskjellig for alle og man må jo bare bli kjent med sin egen kropp og kjenne etter hva som føles greit. Egentlig gjelder samme råd som for ikke-gravide, det som kjennes greit ut, er også greit! :-)

 

Selv trener jeg fortsatt tung styrketrening uten å være bekymret for det. Sist mandag fikk jeg bekkensmerter av knebøy, derfor har jeg redusert belastningen for denne øvelsen. Man må rett og slett bare føle seg frem. Du kan helt trygt løfte barna dine/barnevogn uten bekymring. :-) Ikke la andre skremme deg fra å gjøre ting som du har lyst til i graviditeten, lytt til kroppen din! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arten menneske ville neppe overlevd gjennom historien hvis vordende mødre ikke kunne løfte mer enn 12 kg. Det kan selvfølgelig finnes noen som må ta ekstra hensyn men jeg tror at så lenge man ikke løfter så man får vondt så kan man trygt ta i litt. Unntaket er vel mot slutten av svangerskapet, da kan vel tunge løft starte fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er helt OK å løfte så lenge man ikke føler ubehag eller må holde pusten (buktrykk) for å gjennomføre løftet. Det er ikke anbefalt. Men ellers er det bare å trene/løfte som vanlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også trener tung styrke. Eneste øvelsene jeg har trappet ned på vektene er:

-Knebøy

-Markløft

-Benkpress

-Frivending og rykk

-Støt

 

Med andre ord frivekter for det meste.

 

Jeg trener forsatt disse øvelsene, bare med lettere vekter. Kroppen er jo vandt til å løfte tungt, så mange vil nok synes at det er mye belastning enda. Men jeg synes jo ikke det! Det jeg løfter nå går jo som en lek. Andre øvelser som "ekspertene" ikke har satt på listene sine løfter jeg så mye jeg kan enda :)

 

Anonymous poster hash: e0712...cb3

Ja. Det anbefales å redusere med ca 20-25% i forhold til det man har løftet før. Dette er først og fremst pga mors helse (rygg/bekken), ikke barnet. Har en venninne som påstår at man mister hvis man løfter tungt, det er det ikke noe grunnlag for å si.

 

Det viktigste er å løfte riktig, og å lytte til kroppen.

 

 

 

Anonymous poster hash: 03b76...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Helt greit å løfte så lenge du

Ikke får vondt i bekkenet/ryggen

Ikke må holde pusten når du løfter

 

Anonymous poster hash: bed8e...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i uke 13 og får bekkensmerter ved så og si alle løft som er noen kg... jobber innen helsesektoren i en veldig tung avdeling, så aner ikke hvordan dette skal gå. Gjør såpass vondt at jeg blir kvalm og sliter med å sove om nettene :( veldig surt at det skulle bli så ille så tidlig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Samme her , jeg trener styrke som markløft, benkpress og knebøy i mitt 3. Sv.skap, gjorde det i forrige svangerskap også og det funket kjenpebra! Synes jeg fikk en mye enklere fødsel og svangerskap med styrketreninga sammenlignet med første sv.skap hvor jeg ikke trente. Jeg slapp ryggvondt/holdningsproblemer, bekkenløsning og andre bekkenplager. Så det er bare tull at man ikke skal løfte tungt, hvis man er vant til det fra før iallefall. Har spurt jordmor og lege, gjør som vanlig får jeg beskjed om.:) Man må bare kjenne på kroppens signaler og stole på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite innspill til dette. Hvis du har bekkensmerter, mye kynnere (gjerne vonde) og/eller livmorhals som forkorter seg ved aktivitet/vært operert bør man maks løfte 12 kg i følge jordmødre og leger.

 

Anonymous poster hash: b3fcf...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en facebookgruppe som heter landbruk og graviditet (genial gruppe) fant jeg info om at forskning viser at mht fare for spontanabort elelr for tidlig fødsel er det ikke tunge enkeltløft som er farlige, men totalt antall kg på løft gjennom døgnet; den kritiske grensen lå ved 1000 kg/ døgnet. (Bønder jobber!) Bekkensmerter etc kjenner man vel når grensen nærmer seg, det er noe annet.

 

Men selv om løfting tydeligvis ikke er så farlig, så er jeg fan av å ikke gjøre ting man er ukomfortabel med i svangerskapet, det er en tid i livet hvor man med god samvittighet skal kunne passe seg litt når man ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fant ut at jeg ventet nr 2 da jeg prøvde å løfte 15 kilo med akvariesand... da rev det i magen og jeg fikk skikkelig vondt i underlivet. Kjøpte test og to streker gitt...

 

Så har vært forsiktig med å løfte tungt etter den opplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...