Gå til innhold

Hjelp babysyk student

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et par i starten av 20 åra som for 6 mnd fikk en herlig liten gutt. Jeg elsker å være i mammarollen, og kjenner jeg allerede begynner å lengte etter å få en til innen 1-2 år. Problemet er jo at vi ikke har plass eller økonomi for øyeblikket da jeg er student (førstemann var ikke planlagt).

Jeg studerer bachelor nå, og har cirka 2-3 år igjen da det går over nett frem til 2017. For øyeblikket søker jeg jo etter en deltidsjobb som kan hjelpe til å spe på noe av EK vår så vi i det minste kan få huset i boks før vi tenker på noe mer. Men de er jo bare så herlige disse små, så sliter veldig med å slå fra meg tanken på å få en ny en nå med det første. 

Noen tips til hvordan jeg kan "legge vekk" tanken på å få en ny baby, og heller ta den frem når vi er ordentlig klare? Er det noe som bare går over av seg selv, eller må jeg bare finne meg i å leve med å være babysyk frem til vi er klare? :) 

Anonymous poster hash: 5b929...ad8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner du noen med en toåring? Tenker du hadde hatt godt av å kjenne på hvordan det er med to stk hvor den ene er overalt ;)

Om du er ferdig med skole om maks tre år ville jeg absolutt ha ventet. Babytiden kan være krevende den, men det blir verre også! :P

Anonymous poster hash: 31faa...841

Skrevet

Vet ikke hva som kan hjelpe, men merket og at jeg ble fryktelig babysyk da nr.2 var 6 mnd. Mulig det er fordi da kroppen ofte kommer litt i rute igjen og mensen kommer tilbake osv. Uansett så ble jeg gravid da han var 8 mnd, nå angrer jeg som faen. Da han ble 1 år begynte et salig helvete med sykdom, utallige oppvåkninger på natta og en mye mer krevende periode. Hadde fortrengt det fra nr.1. Så nå har jeg ikke sovet på månedsvis og det er ikke lenge til baby nr.3 kommer, skjønner ikke hvordan det skal gå en gang :( skulle ønske jeg tok til fornuften og ventet 3 år minst!

For ikke å snakke om hvor mye dyrere det er med flere barn. Har heldigvis høy lønn og stort hus så det er ikke noe problem her, men som student bør du virkelig tenke over dette! Viktig å tenke på han dere har og at han skal få det han trenger i disse årene som student.

Tenk hvor herlig det blir med babytid igjen når du er ferdig student, økonomi og bosted er på plass og du har en litt større gutt som er mer selvstendig når neste kommer. Det tror jeg blir fantastisk.

Skumle greier den babysyken som kommer så fort :P prøv å ikke fall for fristelsen og se heller fram mot den dagen det passer bedre med et nytt barn! ;)

Anonymous poster hash: 23afb...aac

Skrevet

To to tette om fire år, da har du vært i jobb i ett år og er ferdig med utdannelsen. Blir mindre pes.

Hilsen en som fikk tre barn i løpet av medisinstudiet.

Anonymous poster hash: d02c1...9b5

Skrevet

Jeg ville ordnet med bolig først. Det er ikke noe i veien format du kan få et barn til selv om du et student. Man blir ikke mindre låst av to barn enn ett barn hvis man skal tenke sånn, feks mtp flytting for å få den jobben man vil ha.

Anonymous poster hash: 3186f...80a

Skrevet

Du bør bare hoppe i det, når førstemann er 1-2år. Jeg har fått to barn mens både jeg og mannen har vært studenter. Det har vært helt fantastisk, fordi vi har fått så mye tid med barna. 

Da barna var små var det jo ofte en våkennatt i ny og ne, men det var null problem, da tok vi bare fri fra studiene den dagen og slappet av. Barna var syke, ja, da hadde vi dem hjemme fra barnehagen. Det var aldri noe problem å få fri fra studiene. Jeg kan ikke forstå hvordan folk med fulltidsjobb klarer å dra seg dødsslitne på jobb etter en våkennatt med små barn.

Vi har fått oppleve å bo i en annen by og fikk familie studentbolig både der og når vi flyttet til hjembyen igjen.

Barnehage har vi alltid fått moderasjon på (det må søkes om hvert år), så vi har betalt max 1000kr for fulltidsplass.

Når det gjelder foreldrepermisjon fra studiene får du det samme som du ellers får i lånogstipend, bare at alt er stipend + engangsbeløpet. Hvis du har hatt deltidsjobb før permisjon kan du ha rett på permisjonspenger fra det du har tjent der også (Men da får du ikke engangsbeløpet). Bare pass på å ha studert minst 6mnd før permisjon og ha hatt lånogstipend den perioden + ha studier du skal fortsette på etter permisjonen. Du får bare fødselsstipend hvis du er i perm fra studiene. Så ikke slutt i studiene, da mister du retten.

Vil anbefale det :)

Anonymous poster hash: 71c94...66e
Skrevet

Ser noen nevner økonomi. Barna våre har aldri manglet noe, vi har klart oss veldig fint, men vi har hatt deltidsjobb ved siden av studiene.

Anonymous poster hash: 71c94...66e
Gjest Sekretøsa
Skrevet

De er ikke 6 mnd og sukkersøte for alltid 😊 vent til du er ferdig med skolen, du har god tid!

Skrevet

Blir alltid forundrer over damer som sier "kjør på, det gikk fint for meg!"

Greit å være litt realitetsorientert. Det hi må gjøre er å regne på ting, se på eksisterende inntekter utgifter, samt potensielle utgifter med et barn til. Går det ikke ihop? Da er det vel lurt å vente? Eventuelt vente til ETTER man har økt inntekten sin?

Barn er er enormt ansvar, ikke noe man bare får fordi man er babysyk.

Anonymous poster hash: 8244d...fdc

Skrevet

To to tette om fire år, da har du vært i jobb i ett år og er ferdig med utdannelsen. Blir mindre pes.

Hilsen en som fikk tre barn i løpet av medisinstudiet.

Anonymous poster hash: d02c1...9b5

Kan du fortelle litt om det? Hvor gammel var du? Hva gjorde mannen din? Økonomisk?

Anonymous poster hash: bc77b...915

Skrevet

HI her!

Haha, mange gode forslag som jeg egentlig ikke ville høre her :D Gikk en rask runde over utgifter/inntekter nå, og hva vi kommer til å sånn cirka neste år med lille gutt i barnehagen. Ser jo at vi fint hadde hatt råd til en til, men har så lyst på større sted før vi får en liten en. Kan godt gå gravid i flytteprosessen, men bare det er sikkert at vi skal og kan flytte før den nye kommer. :)

En liten prat med kjæresten i går sier meg at han også har lyst på en til, men tenker det samme som meg at han ønsker større plass rundt seg før vi gjør det. Prøver å spare så fort vi kan her, men i mine øyne går det jo alt for sakte, hehe! Tok en runde hva vi kan spare inn på for at det skal gå noe fortere, og det er jo ikke mye det siden vi egentlig er ganske sparsomme fra før av. Kunne vel ønske det dukket opp en liten deltid som passet for meg snart, slik at jeg kan ta noen kvelder i uka, både nå og når jeg går ut i praksis i et par mnd til høsten :P Men har jo så lyst på den lille snart, vanskelig det her :) 

Anonymous poster hash: 5b929...ad8
Skrevet

Du kan få låne minstemann her noen netter. Sover max 30 min i strekk. Ganske effektiv prevansjon

Anonymous poster hash: f2c09...b25

Skrevet

Eg har og hatt det sånn når mine har vore ca 6 mnd. Også går det over når dei blir 1 år;-) Ville venta til hus og utdanning var i boks. (Og då har du jo det å glede deg til, når du likar spebarnstida så godt kan det jo og vere fint å spre den utover litt så du ikkje "brukar" opp all tid med baby på få år😉)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...