Gå til innhold

Er redd for livmorruptur etter forrige ks!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil være 4 år og 2 mnd siden haste ks når jeg har ny termin. Vet det er en liten sjanse for ruptur, men den er jo der. Skjer det kan det få alvorlige konsekvenser for både meg, men mer viktig baby... 0,13 på fødsel og 0,5 % sjanse for alvorlig komplikasjon på nytt ks. Bør jeg bare gå for nytt ks ettersom jeg allerede har hatt ett? Tenker mye på dette og vet jeg vil engste meg under fødsel og stresse med å kjenne etter. Noen som har født etter et ks som kan roe meg?

Anonymous poster hash: 11af1...4ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Best beroligelse kan du få på sykehuset.

Når du skal til ordinær ul har de hele journalen din på datamaskinen foran seg, still spørsmålene. Legen som tok keisersnittet sist skal ha skrevet noe om tykkelsen på livmor o.l. slike ting spiller inn. De kan berolige deg eller gi deg ekstra oppfølging.

Anonymous poster hash: 06f40...e1e
Skrevet

Jeg hadde akutt ks på nr 1, og fødte vaginalt nr 2 fem år etterpå. Hadde gjort det samme igjen, fy søren så rå opplevelse det var!

Anonymous poster hash: 26eb6...263

Skrevet

Takk for tips om å spørre på oul. Det skal jeg gjøre... Er jo god mulighet siden vi er på sykehuset da. Til deg som hadde en god opplevelse! Håper det er meg om 5-6 Mnd. Glad på dine veine 😊Hi

Skrevet

Jeg skjønner bekymringene dine. Jeg skal snart prøve å føde vaginalt, ca fire år siden akutt keisersnitt. er også bekymret, men har hatt samtale med fødselsdagen. En fødsel etter keisersnitt blir godt overvåket og de vil se tegn til livmorruptur før det blir kritisk. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med fødestedet og snakke med lege/jordmor om bekymringene dine. Det gir også best grunnlag for å ta en god avgjørelse.

Er du sikker på at du kan "velge" keisersnitt? Jeg skal føde i Bergen og her er må man prøve vaginal fødsel i de fleste tilfeller til tross for akutt keisersnitt tidligere..

Anonymous poster hash: 0d804...f1a

Skrevet

Jeg skjønner bekymringene dine. Jeg skal snart prøve å føde vaginalt, ca fire år siden akutt keisersnitt. er også bekymret, men har hatt samtale med fødselsdagen. En fødsel etter keisersnitt blir godt overvåket og de vil se tegn til livmorruptur før det blir kritisk. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med fødestedet og snakke med lege/jordmor om bekymringene dine. Det gir også best grunnlag for å ta en god avgjørelse.

Er du sikker på at du kan "velge" keisersnitt? Jeg skal føde i Bergen og her er må man prøve vaginal fødsel i de fleste tilfeller til tross for akutt keisersnitt tidligere..

Anonymous poster hash: 0d804...f1a

Så de får forvarsel? Den kan liksom ikke sprekke sånn uten videre som en ballong? Jeg krisemaksimerer og ser for meg det blodbadet🤓 Huff. Tenker jeg også må snakke med lege eller jordmor om dette...hi

Skrevet

Jeg hadde akutt ks på nr 1, og fødte vaginalt nr 2 fem år etterpå. Hadde gjort det samme igjen, fy søren så rå opplevelse det var!

Jeg hadde samme opplevelse som deg. 😊

Sa faktisk til mannen 5 min etter barnet var ute at vi må få flere. Og det sa jeg virkelig ikke etter keisersnittet..

3 år mellom mitt keisersnitt og fødsel. Men ingen påpekte det som noe problem. Bortsett fra at jeg måtte føde på den mer overvåka fødeavdelingen på sykehuset

Anonymous poster hash: bac3a...f07

Skrevet

Livmorruptur skjer veldig sjelden, og de monitorerer nøye under VBAC for å kunne gripe inn raskt og ta akutt ks raskt hvis man skulle være så uheldig at det skjer. Jeg ville ikke vært så veldig bekymret for livmorruptur. Har ett akutt og ett planlagt ks bak meg selv, for meg var det aldri aktuelt å forsøke å føde vaginalt andre gang av medisinske årsaker. Tror du trenger å ta opp dette med en gynekolog som kan berolige deg. :) Du skriver det jo selv over her også, det er større sjanse for store komplikasjoner etter planlagt ks enn det er for livmorruptur ved VBAC. I tillegg kommer økt sannsynlighet for komplikasjoner senere, særlig i forhold til evt fremtidige graviditeter. 

Jeg prøver på tredjemann nå, og det går ikke særlig bra... Gyn mener en mulig årsak kan være sammenvoksninger etter keisersnittene. Det er ikke særlig hyggelig å tenke på... Begge mine keisersnitt var høyst nødvendige for å redde både mitt og barnas liv, så det er på ingen måte slik at jeg angrer, men likevel... Det er viktig å ha i bakhodet at keisersnitt kan få følger for fremtidig fertilitet, og kan begrense antallet barn man kan få.

Anonymous poster hash: c757f...cfa
Skrevet

Jeg forsøkte vaginal fødsel 1 år etter ks. Endte i nytt ks, men det hadde ingenting med det forrige ks å gjøre:-)

Anonymous poster hash: 2cfad...d40

Skrevet

Jeg prøvde å føde vaginalt etter akutt/haste . var ikke snakk om å få ks, når eg kan prøve å føde vaginalt.

Men endte denne gang og i ks.

Blir jeg gravid enda en gang så blir det ks uansett.

Skrevet

Sjansen er 11 ganger høyere for alvorlig skade/død ved fødsel etter ks, enn ved et nytt Ks ifølge den norske legeforening. Hadde dere tatt et nytt ks når risikoen er større med vaginal fødsel? Er så usikker? Får jeg uansett innvilget ks andre gang om jeg ønsker det? Hi

Skrevet

Det høres mest ut som om du trenger KS pga angst, ikke pga faktisk fare for ruptur.

Om du skal gå rundt og tenke på dette hele tiden skremmer du deg selv syk HI. Snakk med jordmor eller fødselslege, og si sannheten; at du trenger KS pga fødselsangst.

Jeg hadde selv KS for 4 år siden pga svangerskapsforgiftning. Har termin med nr. 2 i juni, og håper å få føde vanlig.

Anonymous poster hash: 55e38...1d6

Skrevet

Det høres mest ut som om du trenger KS pga angst, ikke pga faktisk fare for ruptur.

Om du skal gå rundt og tenke på dette hele tiden skremmer du deg selv syk HI. Snakk med jordmor eller fødselslege, og si sannheten; at du trenger KS pga fødselsangst.

Jeg hadde selv KS for 4 år siden pga svangerskapsforgiftning. Har termin med nr. 2 i juni, og håper å få føde vanlig.

Du frykter ikke denne komplikasjonen i det hele tatt? Kanskje er litt redd? Hi

Skrevet

Sjansen er 11 ganger høyere for alvorlig skade/død ved fødsel etter ks, enn ved et nytt Ks ifølge den norske legeforening. Hadde dere tatt et nytt ks når risikoen er større med vaginal fødsel? Er så usikker? Får jeg uansett innvilget ks andre gang om jeg ønsker det? Hi

Link på den kilden? Jeg tror du farer med løgn her. Hadde det vært så risikofylt hadde alle fått ks. Man blir ekstra overvåket på runde 2 etter et ks. Livmorruptur er sykt sjeldent!

Skrevet

Link på den kilden? Jeg tror du farer med løgn her. Hadde det vært så risikofylt hadde alle fått ks. Man blir ekstra overvåket på runde 2 etter et ks. Livmorruptur er sykt sjeldent!

Sånn strengt tatt trenger ikke 11 ganger høyere være så veldig dramatisk. Bare den opprinnelige sjansen er liten nok, og det er den jo for ruptur

Anonymous poster hash: bac3a...f07

Skrevet

Jeg hadde selv KS for 4 år siden pga svangerskapsforgiftning. Har termin med nr. 2 i juni, og håper å få føde vanlig. Anonymous poster hash: 55e38...1d6

Du frykter ikke denne komplikasjonen i det hele tatt? Kanskje er litt redd? HiAnonymous poster hash: 11af1...4ec

Det har jeg ikke ofret en tanke en gang.

Regner med legene hadde anbefalt KS om det var nødvendig, og siden jeg skal føde på et sykehus, ikke på en parkeringsplass etc, så er det kort vei til operasjonsstua om noe skulle gå galt.

Jeg ønsker ikke å gå igjennom en operasjon jeg ikke trenger.

Jeg tror du trenger den, som sagt pga angst, ikke fordi det er noen faktisk fare involvert.

Ta kontakt med jordmor så snart du kan, så kan du få innvilget KS og slipper å stresse så veldig

Skrevet

Jeg hadde ks første gang, og fødte vaginale andre gang. En fantastisk opplevelse jeg ikke ville vært foruten! De fulgte meg godt opp på sykehuset og alt gikk fint under fødsel. Lykke til:)

Anonymous poster hash: 2efb9...b8e

Skrevet

Jeg hadde ks første gang, og fødte vaginale andre gang. En fantastisk opplevelse jeg ikke ville vært foruten! De fulgte meg godt opp på sykehuset og alt gikk fint under fødsel. Lykke til:)

Anonymous poster hash: 2efb9...b8e

Godt å høre! Ønsker veldig å oppleve en vaginal fødsel, men denne redselen (for noe som er svært liten sjanse for) ødelegger mye for meg. Jeg har hyperemesis og det er få som blir så dårlige også. Tenker vel mye "hvorfor ikke meg" . Føler jeg har så uflaks. Følte kroppen sviktet meg forrige fødsel. Henger vel i som en faktor til denne redselen også. Jeg skal snakke litt med jordmor og høre hva de Sier. Jeg ønsker jo mest av alt at alt skal være tryggest mulig for lille i magen. Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...