Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #1 Skrevet 14. mars 2016 Har et barn på to år, og barnet nekter å spise middag. Alt som blir tilbudt nekter barnet å spise. Har prøvd mye rart, og er nær ved å bare gi opp.. Skiver, knekkebrød og cheerios går greit å spise. Jeg lurer på om hun kan ha brent seg på middag, eller annet som gjør at hun ikke vil ha.. Hjelp/tips noen? Anonymous poster hash: 96a05...cb0
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #2 Skrevet 14. mars 2016 Mitt eneste tips er å fortsette å tilby henne mat uten å gjøre så stort nummer ut av det. Det samme som dere spiser. Gjør middagen til en hyggelig stund som familie. Plutselig en dag vil hun sikkert smake. Min erfaring er at barn skal gjennom mange faser, som f.eks å nekte å spise middag. Prøv å tenk at det kun er for en periode, og at det går over. Anonymous poster hash: 24c41...e5c
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #3 Skrevet 14. mars 2016 Mitt eneste tips er å fortsette å tilby henne mat uten å gjøre så stort nummer ut av det. Det samme som dere spiser. Gjør middagen til en hyggelig stund som familie. Plutselig en dag vil hun sikkert smake. Min erfaring er at barn skal gjennom mange faser, som f.eks å nekte å spise middag. Prøv å tenk at det kun er for en periode, og at det går over. Anonymous poster hash: 24c41...e5c Takk for svar! 😊 Ja, men det skal vi fortsette med 😊 Håper det går seg til snart, er ikke lett 😊 Anonymous poster hash: 96a05...cb0
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #4 Skrevet 14. mars 2016 En del typiske middagsting kan gis som pålegg, f.eks fiskekaker, stek, omelett. Anonymous poster hash: ccb53...d89
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #5 Skrevet 14. mars 2016 En del typiske middagsting kan gis som pålegg, f.eks fiskekaker, stek, omelett. Anonymous poster hash: ccb53...d89 Tilbys da? Hun nekter å smake på alt, spiser ingenting av dette til vanlig.. Anonymous poster hash: 96a05...cb0
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #6 Skrevet 14. mars 2016 Legg litt forskjellige ting på asjetten og la henne styre det selv, plutselig spiser hun noe av det.... Du kan også fint legge ting ved siden av brødskiven til kvelds, f.eks staver av gulrøtter, kalde fiskekaker, halve cherrytomater osv, om hun ikke rører det denne uken kan det godt hende hun smaker neste uke. Ikke gi opp. Anonymous poster hash: df513...f40
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #7 Skrevet 14. mars 2016 Legg litt forskjellige ting på asjetten og la henne styre det selv, plutselig spiser hun noe av det.... Du kan også fint legge ting ved siden av brødskiven til kvelds, f.eks staver av gulrøtter, kalde fiskekaker, halve cherrytomater osv, om hun ikke rører det denne uken kan det godt hende hun smaker neste uke. Ikke gi opp. Anonymous poster hash: df513...f40 Hun er veldig glad i tomater, så får i henne det. Lurer oppi gulrot i Smoothie f.eks. Men ja, takk for gode tips. Skal tilby ho mer variert fremover iallefall 😊 Anonymous poster hash: 96a05...cb0
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #8 Skrevet 14. mars 2016 Har en 3-åring jeg da, men han vil helst og spise brødskiver, Cheerios osv isteden for middag. Har laget en regel han må følge for at han ikke skal droppe middag for å vente på dette isteden, og det er at den som ikke spiser middag får heller ikke kveldsmat. Han spiser når jeg sier det. Liker foreløpig veldig lite av det som er til middag, men noe må han smake på for å få lov til å få brødskiver osv etterpå. Tvinger han ikke til å spise ting han ikke liker, men som regel spiser han det meste av kjøtt, fugl, fisk osv vi har når han først smaker. Anonymous poster hash: 9ca3c...cf6
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #9 Skrevet 14. mars 2016 Har en 3-åring jeg da, men han vil helst og spise brødskiver, Cheerios osv isteden for middag. Har laget en regel han må følge for at han ikke skal droppe middag for å vente på dette isteden, og det er at den som ikke spiser middag får heller ikke kveldsmat. Han spiser når jeg sier det. Liker foreløpig veldig lite av det som er til middag, men noe må han smake på for å få lov til å få brødskiver osv etterpå. Tvinger han ikke til å spise ting han ikke liker, men som regel spiser han det meste av kjøtt, fugl, fisk osv vi har når han først smaker. Anonymous poster hash: 9ca3c...cf6 Mulig hun er litt liten for den regelen? Fikk ho til å smake såvidt i går iallefall, men får prøve å varierer æe mer fremover 😊 Anonymous poster hash: 96a05...cb0
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #10 Skrevet 14. mars 2016 Har en 3-åring jeg da, men han vil helst og spise brødskiver, Cheerios osv isteden for middag. Har laget en regel han må følge for at han ikke skal droppe middag for å vente på dette isteden, og det er at den som ikke spiser middag får heller ikke kveldsmat. Han spiser når jeg sier det. Liker foreløpig veldig lite av det som er til middag, men noe må han smake på for å få lov til å få brødskiver osv etterpå. Tvinger han ikke til å spise ting han ikke liker, men som regel spiser han det meste av kjøtt, fugl, fisk osv vi har når han først smaker. Anonymous poster hash: 9ca3c...cf6 Mulig hun er litt liten for den regelen? Fikk ho til å smake såvidt i går iallefall, men får prøve å varierer æe mer fremover 😊 Anonymous poster hash: 96a05...cb0 Mulig hun er et år for liten for å skjønne denne regelen ja, spørs hvor godt språket er. Ville fortsatt å tilby mat og se om hun tør og prøve å smake. Lettere når de blir 3 og man kan kommunisere bedre. Nå når han sier: æsj, dette liker jeg ikke. Så sier jeg bare: det vet du ikke for du har ikke smakt. Hvis du ikke liker det etter å ha smakt er det helt greit, men du skal smake. Som oftest smaker han og liker maten veldig godt. Plutselig har han glemt alt dette med "æsj" og ofte spiser han og sier det var godt når han er ferdig. Det som har vært viktig for gutten min er at ting ikke blandes på tallerkenen, det takler han ikke. Klarer bare en og en matvare av gangen. Lykke til, håper det løsner snart. Vet hvor frustrerende det er når de ikke vil ha middag. Man blir jo bekymret for at de skal få vitaminmangel osv med å bare spise disse brødskivene. Anonymous poster hash: 9ca3c...cf6
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #11 Skrevet 14. mars 2016 Har en 3-åring jeg da, men han vil helst og spise brødskiver, Cheerios osv isteden for middag. Har laget en regel han må følge for at han ikke skal droppe middag for å vente på dette isteden, og det er at den som ikke spiser middag får heller ikke kveldsmat. Han spiser når jeg sier det. Liker foreløpig veldig lite av det som er til middag, men noe må han smake på for å få lov til å få brødskiver osv etterpå. Tvinger han ikke til å spise ting han ikke liker, men som regel spiser han det meste av kjøtt, fugl, fisk osv vi har når han først smaker. Anonymous poster hash: 9ca3c...cf6 Mulig hun er litt liten for den regelen? Fikk ho til å smake såvidt i går iallefall, men får prøve å varierer æe mer fremover 😊 Anonymous poster hash: 96a05...cb0 Mulig hun er et år for liten for å skjønne denne regelen ja, spørs hvor godt språket er. Ville fortsatt å tilby mat og se om hun tør og prøve å smake. Lettere når de blir 3 og man kan kommunisere bedre. Nå når han sier: æsj, dette liker jeg ikke. Så sier jeg bare: det vet du ikke for du har ikke smakt. Hvis du ikke liker det etter å ha smakt er det helt greit, men du skal smake. Som oftest smaker han og liker maten veldig godt. Plutselig har han glemt alt dette med "æsj" og ofte spiser han og sier det var godt når han er ferdig. Det som har vært viktig for gutten min er at ting ikke blandes på tallerkenen, det takler han ikke. Klarer bare en og en matvare av gangen. Lykke til, håper det løsner snart. Vet hvor frustrerende det er når de ikke vil ha middag. Man blir jo bekymret for at de skal få vitaminmangel osv med å bare spise disse brødskivene. Anonymous poster hash: 9ca3c...cf6 Jepp, derfor jeg håper det hjelper når hun er glad i Smoothie, at jeg blander litt annet rart oppi så hun får i seg noe iallefall. Rart ho eldste er helt motsatt - spiser alt ho kommer over nesten.. Trodde ikke det skulle bli så vanskelig å få i nr 2 mat, men hun er forferdelig sterk psykisk. Men takk for tips, skal prøve litt fremover 😊 Anonymous poster hash: 96a05...cb0
februarprins2013 Skrevet 14. mars 2016 #12 Skrevet 14. mars 2016 min og er ikke glad i middagsmat, han slipper og spise da, og så venter vi litt før han før kveldsmat,men håper han får mer lyst på middag når han blir eldre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå