Gå til innhold

Permisjon som student.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye foreldrepenger kan jeg ha i mnd før foreldrestipend blir redusert kraftig? Om jeg foreksempel har 10.000 netto utbetalt i mnd de 6 mnd de beregner foreldrepengene. Er deg slikt at jeg får 8.000kr fra foreldrestipend og 10.000kr fra foreldrepenger? Eller blir foreldrestipend drastisk redusert da?

Anonymous poster hash: 126ce...5aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis reglene er de samme, så får du de to stønadene uavhengig av hverandre. Fullt ut begge deler :)

Anonymous poster hash: a5960...fb2

Skrevet

Oki, så ingen redusering på foreldrestipend? Høres litt for bra ut.

Skrevet

Hentet fra lanekassen.no:

Får du engangsstønad fra Nav, vil ikke det påvirke støtten fra Lånekassen.

Egne foreldrepenger fra Nav påvirker ikke retten til foreldrestipend, men hvis ektefellen/samboeren din får foreldrepenger fra Nav, kan det ha betydning for foreldrestipendet du kan få fra Lånekassen.

Skrevet

Skjønner ikke helt det med at samboeren får foreldrepenger. Er det slikt om samboeren tjener for mye så har han ikke rett på foreldrepenger? Samboeren tjener rundt 300.000-350.000kr i året og skal ikke være hjemme med barnet.

Jeg jobber vedsiden av skolen og har ca 14-15.000 brutto ved siden studielån. Derfor er jeg veldig usikker på om foreldrestipendet blir veldig redusert pga jeg tjener 14.000-15,000kr brutto i mnd. Sjekket nav kalkulatoren og der sto det at jeg fikk 2.500kr i foreldrepenger, og det syns jeg var lite om jeg tjente så mye ved siden av studiene.

Skrevet

Du får fullt foreldrestipend så lenge din samboer ikke tar ut mer enn 49% foreldrepenger fra Nav.

Du vil da få minst 10 092 pr mnd fra lånekassen i foreldrestipend.

Hvordan Nav-beregningen er gjort vet jeg ikke. Men er det en fast stilling du har, så har du rett på enten 100% lønn i 39 uker eller 80% lønn i 49 uker. Far har rett på 10 uker med samme grad av lønn som du velger.

Hvis du ikke har fast jobb beregnes grunnlaget ut fra de tre siste års inntekt, med mindre det er stort avvik mellom nåværende inntekt og gjennomsnittet.

Hva har du hatt i årsinntekt de siste 3 årene?

Skrevet

Oki, men om faren ikke tar skal være hjemme i det hele tatt? 

Har hatt rundt 150.000-200.000 i snitt de siste 3 årene. Men Tenkte å jobbe endel ekstra nå de 10mnd som gjelder pga foreldrepenger. Det vil lønne seg? Så om jeg har en utbetalt ved siden av skolen på ca 16.000kr brutto fra jobb, så vil jeg få disse minus skatt selvfølgelig pluss foreldrestipend fra skolen? For har skjønt at du får feriepenger fra foreldrepenger, men det gjør man ikke men foreldrestipend?

Tusen takk for svar. Hyggelig med hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...