Gå til innhold

Helsestasjon, frivillig eller tvang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår begynner på skolen og hun har fått innkallelse til helsesøster for en såkalt "skolesjekk". MÅ man på disse? Eller er det et tilbud man har?

Grunnen til at jeg lurer er fordi at jeg og mannen hadde en diskusjon om det er tvang eller ei. Det er ingen som vet :)

Anonymous poster hash: 6753f...24e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok "tvang" ja. Møter man ikke opp har man noe å skjule og etter flere avlyste timer kan man bli meldt til bv.

Anonymous poster hash: 4765f...7ea

Skrevet

Det er ikke tvang. Det er et frivillig tilbud. Men, dersom du gjentatte ganger unnlater å møte, selv om du blir innkalt/ringt til er retningslinjen at man kan ta kontakt med barnevernet. Dette er for å sikre barnets rett til oppfølging av helse.

Dersom du ringer og sier at du ikke ønsker å motta tilbudet fordi [fyll inn grunn] blir det akseptert. Jeg gjorde det på fire årskontrollen fordi jeg vet veldig godt hva de sjekker og vet at min unge er godt innenfor normal variasjon. Ingen som sa noe på det.

Anonymous poster hash: 277d0...dac

Skrevet

Jeg kom absolutt ikke overens med kommunes eneste helsesøster. Ga beskjed at all oppfølging skjer hos fastlege. Ikke noe problem.

Anonymous poster hash: 02efc...2f4
Skrevet

Det er ikke tvang. Det er et frivillig tilbud. Men, dersom du gjentatte ganger unnlater å møte, selv om du blir innkalt/ringt til er retningslinjen at man kan ta kontakt med barnevernet. Dette er for å sikre barnets rett til oppfølging av helse.

Dersom du ringer og sier at du ikke ønsker å motta tilbudet fordi [fyll inn grunn] blir det akseptert. Jeg gjorde det på fire årskontrollen fordi jeg vet veldig godt hva de sjekker og vet at min unge er godt innenfor normal variasjon. Ingen som sa noe på det.

Hva var da isåfall problemet med å la barnet gjennomgå kontrollen?

Anonymous poster hash: 97d68...eb7

Skrevet

Skolens helsetjeneste er jo et veldig flott tilbud som du burde benytte deg av :).

Selv ble jeg derimot veldig lite imponert over rutinene da min datter begynte på skolen og det på et tidspunkt kom en gal påstand om at hun hadde blitt innkalt 4 ganger til helsetjenesten og at vi ikke hadde møtt opp...! Min datter sto på venteliste til denne skolen, og hadde dermed en annen skole de første 7 ukene i første klasse. Akkurat hva som har skjedd vet jeg ikke, men den første innkallelsen jeg noensinne fikk, det var også den timen vi møtte til. Noen sms mottok jeg heller ikke, men det kan tenkes at den har blitt feilsendt til et eldre familiemedlems nummer (som jeg står som ansvarlig eier av abonnementet til, og derfor nummeret oppført som meg i katalogen).

Hadde ikke veldig stor tiltro til helsetjenesten etter det, men det har bedret seg siden.

Anonymous poster hash: 9063a...b94
Skrevet

Skoles helsesøster er ett fint tilbud og barna kan få nytte av og bli kjent med denne personen om det skulle være noe senere.

Hs på vår skole er fantastisk.

Skrevet

Det er som med vaksiner, bare et tilbud, men mange tror det er tvang. 

Anonymous poster hash: ab857...596
Skrevet

Det er som med vaksiner, bare et tilbud, men mange tror det er tvang. 

Anonymous poster hash: ab857...596

Litt forskjell på å høre på dum svada fra en helsesøster og å få i barnet viktige stoffer som beskytter barnet og alle andre mot potensielt dødelige sykdommer.

Her kommer jeg til å takke nei til vektkontroller. Har to tynne barn, begge to driver med krevende idretter, spiser vanvittige mengder mat, men legger ikke på seg (mine gener, jeg var likedan på den alderen). Å begynne med vektproblematikk i småskolen er ikke noe jeg ønsker å utsette barna mine for.

Anonymous poster hash: 532cb...a18

Skrevet

Helsekontroll kan også gjøres hos fastlegen.

Men du må gjennom en helsekontroll.

Anonymous poster hash: 02ca7...dc4

Skrevet

En god grunn for å takke ja til time hos helsesøster på skolen er at barnet blir kjent med helsesøster slik at terskelen for å oppsøke henne på eget initiativ ikke blir så høy. Helsesøster er tross alt en person som er ansatt på skolen for å kunne stille opp for barnet ved behov.

Anonymous poster hash: 39ab1...fe1

Skrevet

En god grunn for å takke ja til time hos helsesøster på skolen er at barnet blir kjent med helsesøster slik at terskelen for å oppsøke henne på eget initiativ ikke blir så høy. Helsesøster er tross alt en person som er ansatt på skolen for å kunne stille opp for barnet ved behov.

Anonymous poster hash: 39ab1...fe1

Her kommer helsesøster kun når hun skal vaksinere. 

Skrevet

Blir ofte overrasket over hva noen karaktiriserer som "tvang". Helsesjekk for barn er der for å sikre barns trygghet. Tvang eller ikke.. -er det egentlig interessant?

Anonymous poster hash: 26c03...b1b
Skrevet

Ikke noe problem i utgangspunktet men de fant ikke noe tidspunkt som passet både meg og helsesøster. De har jo bare tid i min arbeidstid og jeg reiser og underviser mye i jobben.

Skrevet

Helsesøster er ikke ansatt ved skolen, men i helsetjenesten.

Anonymous poster hash: c481a...e02

Skrevet

Helsesøster er ikke ansatt ved skolen, men i helsetjenesten.

Anonymous poster hash: c481a...e02

Helsesøster på skolen til min datter er jobber i skolehelsetjenesten og er ansatt på skolen.

Anonymous poster hash: 9464e...62c

Skrevet

Det sier vel mest om deg at du stiller spørsmålet. Det å forbinde støtteapparatet rundt barn og helse med tvang er usunt og tyder på en en syk autoritetsfrykt og mindreverdighetsfølelse som ikke gavner barnet ditt.

Skrevet

Det sier vel mest om deg at du stiller spørsmålet. Det å forbinde støtteapparatet rundt barn og helse med tvang er usunt og tyder på en en syk autoritetsfrykt og mindreverdighetsfølelse som ikke gavner barnet ditt.

Litt overtolkning av hi eller?

På seg selv kjenner man andre, at du klarer å konkludere slik sier mest om deg.

Anonymous poster hash: 02ca7...dc4

Skrevet

Her fikk vi også brev i posten om dette tilbudet våren før skolestart, men valgte å takke nei. Tror omkring halvparten av ungene på hennes gruppe i bhg gjorde det samme.

I løpet av de første ukene på skolen skal alle inn til helsesøster for å bli målt og veid, samt sjekk av hørsel og syn. Da følte jeg det ble dobbelt opp.

Skrevet

Hvordan er du sikker på at dere har kontroll på alt? Vi oppdaget alvorlige problemer med synet på 4 års kontrollen. Ante ingenting på forhånd, jeg trodde faktisk at hun hadde godt syn. Har hørt om flere som opplevde det.

Vet ikke om det er obligatorisk. Dersom man både skal til helsestasjonen før skolestart og til helsesøster på skolen synes jeg det blir litt unødvendig. Ellers synes jeg det er fint å få oppfølging av barna.

Anonymous poster hash: 1ebde...33f

Skrevet

Man kan gå til fastlege og få mer utbytte av det. Dessverre så er enkelte helsesøstre noen gamle utdaterte hespetrær som ikke har noe med fag å gjøre.

Skrevet

Hvorfor skal man egentlig bruke helsesøsters tid unødvendig? Det er sikkert andre som trenger den tiden mer. I tillegg til å måtte ta fri fra jobb dersom det strengt tatt ikke er nødvendig?

Anonymous poster hash: b0dd6...00a

Skrevet

Hvordan er du sikker på at dere har kontroll på alt? Vi oppdaget alvorlige problemer med synet på 4 års kontrollen. Ante ingenting på forhånd, jeg trodde faktisk at hun hadde godt syn. Har hørt om flere som opplevde det.

Vet ikke om det er obligatorisk. Dersom man både skal til helsestasjonen før skolestart og til helsesøster på skolen synes jeg det blir litt unødvendig. Ellers synes jeg det er fint å få oppfølging av barna.

Anonymous poster hash: 1ebde...33f

Det kan jo hende at de har fast oppfølging et annet sted, og således er godt fulgt opp...?

Anonymous poster hash: b0dd6...00a

Skrevet

Nå lurte jeg bare fordi jeg og mannen diskuterte det og vi ante ikke.

Jeg synes det er et flott tilbud, har ikke frykt for autoriteter eller noe slikt som du mener.

HI

Anonymous poster hash: 6753f...24e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...