Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei. min mann og jeg går nå med drømmen om å kunne ta over barndomsgården til mannen min. pr i dag er det broren hans som har gården,og den er ikke i drift. vi ønsker å starte opp gården på nytt og må da bygge helt ny fjøs og buskap.vi må også kjøpe gården.  broren vil ikke selge oss gården uten at min mann står som særeier på gården. jeg har 2 barn fra tidligere,og vi har to barn sammen. skjønner godt at "mine" ikke skal arve eller ha rett på gården,men tenker da på meg selv om en evt skillsmisse skulle dukke opp. vil ikke stå på bar bakke som jeg gjorde sist gang og kun tok med meg barna. 

har dere gode råd til hva jeg evt kan ta opp med advokaten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gård og skilsmisse er ofte vanskelig, og den som ikke har slektstilknytning til gården vil fort komme dårlig ut. Ofte er det slik at partneren har spyttet inn mye penger i gården (oppussing +++), og vil få med seg bare en brøkdel av dette ved et brudd, siden verdien av gårder gjerne settes veldig lavt. Du burde skaffe deg noe egen eiendom som ikke er knyttet til gården - leilighet som leies ut, hytte eller lignende - som står i ditt navn, som du får med deg ved et evt. brudd, inkludert verdiøkning. Dette rådet har jeg fått fra kvinner som selv har vært i denne situasjonen, og lært på den harde måten at de fikk med seg få verdier ut av ekteskapet i forhold til ektemannen som beholdt gården... Dine særkullsbarn vil ikke ha noen rett på å arve gården, kun barna dere har sammen vil ha odel. Og du gjør veldig lurt i å ta kontakt med advokat - sørg for at du velger en advokat som er godt kjent med akkurat dette temaet, odelsrett etc kan være veldig komplisert.   

Skrevet

Jeg er gift med en mann som driver gård, han har 1 barn fra før og vi barn sammen. Han eier gården og jeg eier hus som jeg leier ut. Det burde du også gjøre. Vi har alt "felles", og er enige nå at vi er med på hverandres prosjekter. Men det kan jo komme en dag da vi er uvenner og da er det klinkende klart hvem som eier hva.. :)

Skrevet

har ikke noe hus jeg kan leie ut desverre :grine:  har satt ett krav til at jeg må ha leilighet ved ett evt brudd som må kjøpes og ikke leies. er det fortsatt små barn i bildet må leilighet også være større enn bare til meg. en viss standard kreves også.  pr i dag er vår minste 8 år,men han har ett sterkt ønske om en arving til. Da jeg nå har vært syk siden 2012 etter en hjernesvulst,har jeg heller ikke mange muligheter for ekstra inntekt, da jeg i dag ikke takler arbeidslivet og falt helt utfor etter iherdig prøving i 2 år.  

Sitter i dag i ett felles eid hus takstert til 4mill,men gården kjøpes til ca 1mill... litt overskudd blir det av salget,men det igjen er regnet inn i nytt lån på fjøs. sliter med å få ting på plass og nekter å starte "prøvingen" på en ny mini før alt er i boks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...