Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #1 Skrevet 13. mars 2016 Har en på 2 år og 10 mnd. Hva er normal språkforståelse i den alderen? Vi har drevet med bleieslutt en stund, barnehagen ødela alt i høst så måtte starte på nytt igjen for noen måneder siden. Tisser og bæsjer på potta dersom barnet allerede sitter der. Har mange tørre bleier, t.o.m etter en natts søvn. Men forstår ikke det å si ifra når man må på do. Verken tiss eller bæsj, har aldri sagt ifra. Jeg forsøker å forklare, men det forstås ikke. Uansett hvordan jeg sier det. Hun liker å sitte på potta, det er lystbetont, det sier de i bhg også. Men jeg har en baby og rekker sjelden å ta henne "på fersken" når hun må bæsje. Og da er det for sent. Jeg skulle ønske hun forstod at hun må si at hun må bæsje eller tisse så vi kan sette henne på potta, men det er kanskje for mye forlangt for en i den alderen? Det hjelper ikke om vi spør om potta hvert 15.minutt, for hun bæsjer på to sekunder. Kan hende hun har måtte i lang tid, men sier det ikke...... Anonymous poster hash: d3930...199
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #2 Skrevet 13. mars 2016 Regner med hun skjønner de fleste ord du sier til henne, men hun har vel ikke skjønt selv hvordan det føles når hun må på do. Det kommer nok plutselig når hun er klar 🙂 Anonymous poster hash: de65b...302
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #3 Skrevet 13. mars 2016 Er du sikker på det har med språket å gjøre? Har hun bleie på når hun ikke sier fra at hun må på do? Min gutt forstod utmerket godt hva vi ønsket av ham, men han valgte likevel å tisse og bæsje i bleia når han hadde den på, siden han syntes det var enklere. Vi måtte bare ta den fra ham til slutt, da gikk han på do, for han ville jo ikke ha uhell. Da var han nesten 4. Anonymous poster hash: 743f8...405
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #4 Skrevet 13. mars 2016 Har hun på bleie fortsatt? Ta henne med på butikken og la henne få velge en pakke nye fine truser. Forklat at hun er stor jente nå og skal begynne å bare tisse og bæsje på potta/doet, så da trenger hun ikke bleier lenger. Hun vil nok også føle det mer ubehagelig om hun har uhell i trusa kontra å tisse/bæsje i bleia som hun er vant til... Anonymous poster hash: 1d0e4...3ea
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #5 Skrevet 13. mars 2016 Er du sikker på det har med språket å gjøre? Har hun bleie på når hun ikke sier fra at hun må på do? Min gutt forstod utmerket godt hva vi ønsket av ham, men han valgte likevel å tisse og bæsje i bleia når han hadde den på, siden han syntes det var enklere. Vi måtte bare ta den fra ham til slutt, da gikk han på do, for han ville jo ikke ha uhell. Da var han nesten 4. Anonymous poster hash: 743f8...405 Nei. Jeg bare regner med det siden hun ikke ser ut til å forstå det å si ifra. Ja, har bleie på Anonymous poster hash: d3930...199
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #6 Skrevet 13. mars 2016 Har hun på bleie fortsatt? Ta henne med på butikken og la henne få velge en pakke nye fine truser. Forklat at hun er stor jente nå og skal begynne å bare tisse og bæsje på potta/doet, så da trenger hun ikke bleier lenger. Hun vil nok også føle det mer ubehagelig om hun har uhell i trusa kontra å tisse/bæsje i bleia som hun er vant til...Anonymous poster hash: 1d0e4...3ea sant det, får ta en tur til uka og kjøpe noen fine truser. Anonymous poster hash: d3930...199
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #7 Skrevet 13. mars 2016 Er du helt sikker på at hun ikke forstå? Kan det være slik at hun skjønner hva du mener, men gidder ikke gjøre det likevel? Min var sånn. Ingenting hjalp å få ham på fo, selv om han forsto hva han skulle gjøre. Bare tissa på seg og brydde seg ærlig talt ikke så mye med å slutte med bleia. Helt til den dagen jeg kjøpte en diger pakke til ham, pakket inn og satte den på ei hylle så han så den tydelig. Sa til ham at DEN pakken skulle han få den dagen han begynte å gå på do/sa fra når han måtte tisse og bæsje. Når han sluttet med bleia, skulle han få den. Jeg viste han var klar, han bare gadd ikke fordi det er enklere med bleie. Men pakken var motivasjon nok! Han ville slutte samme dag. Hadde kanskje et eller to uhell, men en uke senere var han bleiefri både hjemme, i barnehagen og på natta. Fikk den pakken fort gitt:) Vi snakket mye positivt om bleieslutt i forkant, forberedte han på det uten at vi sa at han måtte slutte, snakket mye om hvor stor han var blitt og da slengte jeg med at når man er så stor så trenger man ikke bleie og sånt. Vet ikke om dette går hos flere, men hos oss funket det jo knallbra. Kan det være en ide å ta en bleiesluttpause? Vi prøvde mange ganger, men gav opp for å ikke klare det om igjen og om igjen er så demotiverende både for foreldre og barn. Er du sikker på at hun er klar for det også? Noen trenger bare litt lengre tid enn andre før de slutter. Anonymous poster hash: 6a6a2...256
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #8 Skrevet 13. mars 2016 Har hun på bleie fortsatt? Ta henne med på butikken og la henne få velge en pakke nye fine truser. Forklat at hun er stor jente nå og skal begynne å bare tisse og bæsje på potta/doet, så da trenger hun ikke bleier lenger. Hun vil nok også føle det mer ubehagelig om hun har uhell i trusa kontra å tisse/bæsje i bleia som hun er vant til...Anonymous poster hash: 1d0e4...3ea sant det, får ta en tur til uka og kjøpe noen fine truser. Anonymous poster hash: d3930...199 Bare vær forberedt på at det kan skje noen uhell i begynnelsen siden. Det er fort gjort å glemme seg. Ikke lag noe oppstyr rundt det, bare å bite tennene sammen og skifte på henne. Lykke til Anonymous poster hash: 1d0e4...3ea
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #9 Skrevet 13. mars 2016 Kjenner jeg er litt nysgjerrig på hvordan barnehagen ødela dette? Du har et barn som aldri har sagt i fra og som du er usikker på om forstår konseptet med å si i fra og så er det barnehagens skyld? Anonymous poster hash: b2c82...615
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #10 Skrevet 13. mars 2016 vent til barnet er klar selv,og ikke stress det Anonymous poster hash: 201b4...2d2
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #11 Skrevet 13. mars 2016 Jeg tror nok forståelsen er i orden. En snart 3åring forstår nøyaktig hva du mener, sånn som du har forklart det her. Jeg tenker at barnet ikke er heeeelt klar - og at det er deres feil. Bleia må av! Nå. I starten kan det hende det blir mange uhell, men så vil barnet skjønne mer og mer at det er sånn det kjennes når hun må på do, og så kommer det etter hvert at hun sier ifra. Om hun ikke sier ifra med en gang etter å ha skjønt at uhell i trusa ikke er så gøy. Selv har jeg en 3 åringen som var like gammel som di da vi slutta med bleia. Hun hadde i ca 6 måneder tidligere, gått noe på do, men beholdt bleia på da vi ikke følte at vi voksne ikke hadde kapasitet til bleieslutt akkurat da, pga nyfødt baby som sov under 8 timer i døgnet og skrek og/eller ammet en hel del (jeg er mye alene med barna).Jeg lærte trikset; ikke mas. Når du tydelig ser at barnet må tisse, så stiller du ikke spørsmålet "Må du tisse?". Du sier at nå skal vi på do for å tisse. Nå er mi jente ei som blir meget opphengt i leken, så hun nektet ofte - hun måtte ikke tisse! Selv om hun trippet og ikke klarte å stå stille. Det endte med at vi fristet med premie, og da ble hun mer og mer frivillig til å ta turen på do. Det ble mye uhell, men etter ca tre uker så løsnet det ganske greit. Da sa hun ifra, eller gikk faktisk på do selv uten å si ifra... Vi sluttet med premien (det gikk tomt) etter ca to måneder. Det hender hun spør etter premie, men hun synes det er ok at det er tomt. Anonymous poster hash: 93de4...e2e
Iiiiik Skrevet 13. mars 2016 #12 Skrevet 13. mars 2016 Du forutsetter at hun kjenner når hun må tisse eller bæsje, men at det er kommunikasjonen rundt det som er utfordringen. Jeg tenker at det like gjerne kan være slik at hun ikke kjenner signalene og at det skjer uten at hun vet det på forhånd. Eller det kan være slik at hun ikke ønsker å gå på potta eller do, at det er enklere å gjøre det i bleia. Og ikke skyld på barnehagen, det er ikke deres feil at hun ikke fikk det til for en drøyt halvår siden!
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #13 Skrevet 13. mars 2016 Jeg er ganske så sikker på at et barn på den alderen helt perfekt skal skjønne dette, men om hun tar seg tid til å handle i forhold til dette er en annen sak. Begynn å følge på do hver time (og avtal det samme med bhg). Da blir barnet lei og begynner heller å si i fra. Anonymous poster hash: 7be18...05d
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #14 Skrevet 13. mars 2016 Har en på 2 år og 10 mnd. Hva er normal språkforståelse i den alderen? Vi har drevet med bleieslutt en stund, barnehagen ødela alt i høst så måtte starte på nytt igjen for noen måneder siden. Tisser og bæsjer på potta dersom barnet allerede sitter der. Har mange tørre bleier, t.o.m etter en natts søvn. Men forstår ikke det å si ifra når man må på do. Verken tiss eller bæsj, har aldri sagt ifra. Jeg forsøker å forklare, men det forstås ikke. Uansett hvordan jeg sier det. Hun liker å sitte på potta, det er lystbetont, det sier de i bhg også. Men jeg har en baby og rekker sjelden å ta henne "på fersken" når hun må bæsje. Og da er det for sent. Jeg skulle ønske hun forstod at hun må si at hun må bæsje eller tisse så vi kan sette henne på potta, men det er kanskje for mye forlangt for en i den alderen? Det hjelper ikke om vi spør om potta hvert 15.minutt, for hun bæsjer på to sekunder. Kan hende hun har måtte i lang tid, men sier det ikke......Anonymous poster hash: d3930...199 En så stor burde fint skjønne konseptet. Hun er nok ikke klar. Anonymous poster hash: f64eb...a82
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #15 Skrevet 13. mars 2016 Sett potta midt på stuegulvet og la henne gå naken fra livet og ned, kanskje tisser hun på gulvet første gangen, men da sier du jo bare at neste gang må hun gå bort og sette seg på potta så dere slipper tiss på gulvet.... Når hun frivillig har satt seg på potta og tissa tar dere på truse og lar henne gå i trusa, fremdeles med potta midt på stuegulvet. Regner med at det er gjort på en helg å få henne tørr på denne måten, om hun er klar. Anonymous poster hash: aa77a...0c6
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #16 Skrevet 13. mars 2016 Sett potta midt på stuegulvet og la henne gå naken fra livet og ned, kanskje tisser hun på gulvet første gangen, men da sier du jo bare at neste gang må hun gå bort og sette seg på potta så dere slipper tiss på gulvet.... Når hun frivillig har satt seg på potta og tissa tar dere på truse og lar henne gå i trusa, fremdeles med potta midt på stuegulvet. Regner med at det er gjort på en helg å få henne tørr på denne måten, om hun er klar. Anonymous poster hash: aa77a...0c6 Venne ungen til at man tisser i stua??? Anonymous poster hash: f64eb...a82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå