Gå til innhold

Bestemmer du leggetid for din 15-16 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonymous poster hash: f0333...ca0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, når det trengs.

Styrer det stort sett selv og er fornuftig, men noen perioder kan det skli ut og da strammer vi inn. Har noen ganger måttet dra inn telefon, data og Ipad til klokkeslettet vi har satt og det virker godt. 😉😄😄

Men stort sett er vi enig. 👍👍

Anonymous poster hash: 557e4...ef3

Gjest Antarctica
Skrevet

Ikke bestemmer, men tilråder.

Han har heldigvis hatt vett til å se det selv, da jeg påpekte at det ville bli hardt å stå opp 0700 hvis han aldri la seg før 2300. Han trenger rett og slett mye søvn.

Skrevet

Nei. Men jeg sier min mening og passer på å gni det inn når hun er trett på morgenen 😉 Jeg gir heller ikke melding når hun forsover seg. Det må hun ordne opp i selv. Hun er stor nok nå til å forstå konsekvensene det gir når man sover for lite.

Inndra tlf, ipad osv er verre enn husarrest i gamle dager og spares til større issues. Håper og tror vi aldri får bruk for det.

Skrevet

Lar dere virkelig 9ende klassinger bestemme egen leggetid??

Anonymous poster hash: de4e7...d35

Skrevet

Bestemmer selvfølgelig over leggetiden til 15-åringen😊 Men det er større rom for kompromiss nå enn før. Han trenger enn viss mengde søvn og det er fremdeles mitt ansvar å legge til rette for at han får nok.

Jeg er sjefen, men det er rom for diskusjon iblant😉

Anonymous poster hash: c65e4...aa2

Skrevet

Nei ikke direkte, men 16 åringen har ett klokkeslett han skal stelle seg og pusse tenner, hvor han deretter skal holde seg på rommer. Da skal han være rolig og ikke spille høy musikk. Han har klokkeslett I helgene han skal stå opp etter og må dermed legge seg I passe tid eller være trøtt. Han er begynt på videregående skole og sturer dette ganske greit

Anonymous poster hash: befb5...75b

Skrevet

Nei, det styrte de selv i den alderen. Både å komme seg i seng og komme seg opp om morgenen er jo et steg på veien til å bli selvstendige voksne, og i 15-16 års alderen hadde vi aldri behov for å overstyre dem. Kan telle på en hånd de gangene de forsov seg.

Og i helgene sov de selvsagt så lenge de ville.

Skrevet

Har en sønn som akkurat fylte 15 år, 9.klasse.

I ukedagene må internett skrus av klokken 22, etter det er det slutt på stimulering av hjerne og øyne fra skjerm.

Han kan godt sitte i stua med oss litt, lese en bok e.l, men stort sett sover han klokka halv elleve.

Anonymous poster hash: 89cbc...c38

Skrevet

Du vet at det er bare veldig få år til de er 18 og bestemmer ting selv? Hvis dine barn på 15-16 år enda må ledes i seng tørr jeg ikke tenke på hvordan de og dere takler andre problemstillinger som dukker opp i kjølvannet av å snart være voksne og kanskje ikke minst når de er voksne.

Skrevet

Selvfølgelig! Og i perioder har mobilen måttet ligge på stua når jenta gikk og la seg. Tør ikke tenke på når hun hadde lagt seg om ikke vi styrte det litt. 15 åringer er barn.

Anonymous poster hash: 6c30e...243

Skrevet

Selvfølgelig bestemmer vi det. Det er snakk om barn. Jobben med å innarbeide gode vaner er ikke over enda.

Anonymous poster hash: 59cb8...b4f

Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra noen mnd før jeg fylte 16. Skulle tatt seg ut om jeg da ikke var i stand til å styre leggetider, og å komme meg opp om morgenen, på egenhånd da... Kan også være greit å ha hatt kontrollen selv en stund før man faktisk er ute av huset, og det ikke er noen der som kan ta tak hvis ting sklir ut.

Anonymous poster hash: 21013...516

Skrevet

Nei, det styrte/styrer de selv. Er heldigvis så fornuftige at de har skjønt at de ikke kan sitte oppe til langt på natt, når de skal opp rundt 07.00. Flyttet selv hjemmefra da jeg var 16 år. Synes virkelig såpass store barn bør klare å komme seg i seng selv.

Skrevet

Jeg tenker slik, at hvis man har klart å få de riktige holdningene inn i dem før det, så styrer de det selv, men det kan være de trenger litt hjelp av og til. De er ikke myndige enda og vi har forsørgeransvar for dem frem til de er ferdige med vgs, så da tenker jeg at det også er vi som må bistå dem dersom de ikke klarer å disponere sovende og våken tilstand selv.

Anonymous poster hash: d01a1...b41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...