Gå til innhold

Surfing ved matbordet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min sitter å surfer mens vi spiser og blir irritert når jeg påpeker dette.

Han henger seg veldig opp i om ungene smatter da dette er dårlig bordskikk, men det er da vel like dårlig å sitte på mobilen sin. Eller?

Har dere foreslag til hvordan jeg kan få dette inn i hodet på han?

Skal si at han sitter å surfer etter ting som motbeviser det jeg sier og som støtter hans meninger. Kan være alt fra å slå opp hvem som var statsminister i 19xx til hva som står i mailen fra skolen.

Når han har rette kommer han å viser meg nettsiden hvor fasit står, men når jeg har rett hører jeg ingenting.

Hva tenker dere jeg kan gjøre ved dette? Når jeg prøver å ta det opp blir han sur og irritert og begynner å peke på det jeg gjør feil.

Anonymous poster hash: 714e6...67b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved matbordet har vi forbud mot lesing, tv, brett og mobil. Gjelder voksne og barn. Det er vanlig folkeskikk, like mye som smatting.

Ett unntak: Det er lov å lese avis ved frokostbordet på hverdager.

Anonymous poster hash: 38726...5af

Skrevet

Får ungene også sitte med mobil etter hvert? Utrolig lite gjennomtenkt...

Anonymous poster hash: 16a51...5d6

Skrevet

Det er ikke lov hos oss - og det gjelder selvfølgelig alle.

Skrevet

Selvfølgelig ikke lov! Har sagt ifra til gubben flere ganger, begynner å skjønne det nå 😁

Skrevet

Da har han jo et alvorlig avhengighetsproblem?! 
Det er vel ingen voksne mennesker som har behov for å sitte å trykke på mobilen ved matbordet med mindre man sitter der i 3-4 timer! 

Her har ingen av oss mobilen med på kjøkkenet når vi setter oss for å spise sammen. Og hører vi at den ringer overser vi det, og sjekker opp ETTER måltidet hva det gjaldt. De 10-20 minuttene vi bruker ved matbordet trenger vi virkelig ikke å sitte usosial med tekniske duppeditter eller ta telefonen om den ringer. 

Trist at mobil og sosiale medier har tatt så mye over, noen er jo snart ikke sosial med sin egen familie engang, de "treffes" kun gjennom snapchat og facebook omtrent..  :huh:

Anonymous poster hash: 88cd1...30d
Gjest Antarctica
Skrevet

Mannen min sitter å surfer mens vi spiser og blir irritert når jeg påpeker dette.

Han henger seg veldig opp i om ungene smatter da dette er dårlig bordskikk, men det er da vel like dårlig å sitte på mobilen sin. Eller?

Har dere foreslag til hvordan jeg kan få dette inn i hodet på han?

Skal si at han sitter å surfer etter ting som motbeviser det jeg sier og som støtter hans meninger. Kan være alt fra å slå opp hvem som var statsminister i 19xx til hva som står i mailen fra skolen.

Når han har rette kommer han å viser meg nettsiden hvor fasit står, men når jeg har rett hører jeg ingenting.

Hva tenker dere jeg kan gjøre ved dette? Når jeg prøver å ta det opp blir han sur og irritert og begynner å peke på det jeg gjør feil.

Anonymous poster hash: 714e6...67b

Du må ta det opp på et tidspunkt da dere ikke sitter og spiser. Si at du gjerne vil ha fokus på måltidene som hygge og familietid. Snakk generelt om hvordan det bør se ut for å framelske matglede og fellesskap. Flett inn at dere ikke kan tillate verken barna eller dere selv å bruke mobil, iPad el lign ved bordet. Bruk ungene som eksempel, at de ikke kan læres opp til at det er ok å spille ved bordet. Når vi spiser, spiser vi.

Helt ærlig - jeg hadde nok eksplodert hvis det var min mann. Men hos oss er måltidene hellige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...