Gå til innhold

BF kjenner ikke barnet, vil ha samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble gravid etter et forhold over to måneder. Slutt før jeg visste ombarnet. BF har aldri besøkt barnet siden hun ble født, og har kun møtt henne en times tid på kafé to-tre ganger i året. Bursdager har han ikke deltatt i, ei heller gitt henne bursdagsgave. Jeg bestemte meg for et halvt års tid å bare droppe å foreslå aktiviteter som han kan være med henne på og ikke gremmes, heller bare ta det som det kommer om han viser interesse.

For å fatte meg i korthet; For andre gang på kort tid har BF foreslått at datteren kan være ei helg hos han når jeg har spurt på Face om barnevakt noen timer. Han, og familien hans, kjenner ikke barnet og vet ingenting om rutiner, hva hun spiser, etc. De vet ikke om melkeallergi, at hun er høysensitiv, hvor mange ganger hun våknet om natta etc. De viser null respekt for meg som mor, de få gangene jeg har møtt bestemor, har hun bare vært frekk.

Jeg synes det er bra at far kommer på bane, men skjønner ikke hvordan jeg skal få han til å forstå at samvær over ei hel helg forutsetter at han må ta seg tid til å bli kjent med barnet. Han mener at dem fint kan bli kjent uten meg tilstede, og vil ikke ha meg der i lag med min datter. Fvk har støttet meg i dette, men BF og familien hans mener at fagfolk snakker urealistisk vrøvl.

Jeg ser på det som omsorgssvikt om jeg skulle la barnet mitt plutselig være alene med BF og hans familie.

Erdet noe jeg kan si så de skjønner hvor viktig det er for barnet å føle seg trygg, og at denne tryggheten nødvendigvis må bygges opp?

Anonymous poster hash: 2c11e...318

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er akkurat blitt 4 år og bruker bl.a ennå bleier

Skrevet

Hun må bli kjent med far før hun drar på helgebesøk.

Det er positivt at de vil bli kjent med henne, men det må skje over tid at de blir kjent, det må bli fast og forutsigbart.

Anonymous poster hash: 66b61...698

Skrevet

Ja, men det vil de jo ikke. Hverken BF eller øvrig familie....

Og jeg skjønner ikke hva jeg kan si for å forklare hvor viktig det er...

HI

Skrevet

Si at hvis han vil begynne å ha noe samvær skal dere sette opp en samværsavtale, og det skal gjøres på fvk. Det er selvsagt ikke aktuelt at han har henne en helg alene uten å bli kjent først, og det tar lang tid!

Anonymous poster hash: 8bc86...592

Skrevet

Du må jo bare si at det er en forutsetning for å ha henne, de får altså ikke ha henne med mindre de tar seg tid til å bli kjent med henne på hennes trygge hjemmebane først. Så får de velge da, vil de bruke tid på å bli kjent med henne for å kunne ha samvær, eller vil de ikke og dermed bli nektet samvær.

Anonymous poster hash: 1be8d...5fa
Skrevet

Hvorfor spør du på fb om barnevakt?

Anonymous poster hash: ba193...854

Skrevet

BF og familien forøvrig vil ikke bruke tid på å bli kjent med henne. De er helt urokkelig, og jeg undrer meg over hvordan de tror helga vil bli med et vettskremt barn. De "vil" liksom ikke godta at jeg vet hvordan barnet reagerer på slike situasjoner det jeg er borte og hun er på en ny arena.

De kaller meg forøvrig samværssabotør, og har spredt det ryktet om meg om meg i byen sin. Spiller ingen rolle for min del det da. Fvk støtter meg jo og har sagt at her må far følge opp og bli kjent med barnet...

Jeg skulle ønske det var 1 setning jeg kunne si så far FORSTO....

HI

Skrevet

Hvorfor spør du på fb om barnevakt? Anonymous poster hash: ba193...854

Fordi familien til mitt andre barn bruker å passe henne, og når jeg spør på fb så fikser dem slik at en av dem kan passe henne. Også bhg-foreldre har stilt opp, Vi har ikke besteforeldre.

Skrevet

Det høres ut som du er tilstedet under samvær? Legg opp en plan for far, der dere er sammen en stund alle tre og at du då går ut. Hjemme hos deg selvsagt.

Rart far ikke vet om melkeallergi om dere har vært sammen noen ganger. For barnets del bør du prøve å samarbeide.

Høysensitiv er bare noe tull og bør ikke brukes som en "diagnose". Men selvsagt må barnet bli kjent med far før det blir aktuelt med samvær. Men du høres veldig overbeskyttet ut, barnet et tross alt 4 år.

Anonymous poster hash: 1779d...b7a

Skrevet

barnet har rett til og møte faren sin,men skal være trygt for barnet,så da jan jo han begynne og komme hjem til dere et noen timer en dag i uka, er det beste for jenta di det

Skrevet

Det høres ut som du er tilstedet under samvær? Legg opp en plan for far, der dere er sammen en stund alle tre og at du då går ut. Hjemme hos deg selvsagt.

Rart far ikke vet om melkeallergi om dere har vært sammen noen ganger. For barnets del bør du prøve å samarbeide.

Høysensitiv er bare noe tull og bør ikke brukes som en "diagnose". Men selvsagt må barnet bli kjent med far før det blir aktuelt med samvær. Men du høres veldig overbeskyttet ut, barnet et tross alt 4 år.

Anonymous poster hash: 1779d...b7a

Hun har da heller ikke omtalt det som en diagnose!

Var vel mer en forklaring på at det er mange ekstra hensyn å ta med ett barn som er mer følsom enn andre barn.

De er ofte veldig overfølsom for ukjente personer eller å være ukjente steder.

Sønnen min er også 4 år å han hadde blitt hysterisk om far plutselig skulle ha barnet alene når han omtrent ikke kjenner faren!

Anonymous poster hash: 5b4c3...96b

Skrevet

Her hadde det vært uaktuelt at far skulle hatt barnet alene uten tilvenning først.

Gjest Antarctica
Skrevet

Vanskelig ....

I en setning: "Du er velkommen til å hilse på en time først, og så noen flere, og jeg gleder meg til du har blitt så kjent med henne at hun omsider tør å være en helg med deg."

Skrevet

Mener virkelig far at det er riktig for et barn og bare overnatte hos vilt fremmede mennesker en hel helg? Ingen barn ville følt seg trygg i en slik situasjon! 

Insister på at han får komme å bli kjent med henne først, så kan overnatting bli aktuelt etter at de har blitt kjent. 

Anonymous poster hash: 2e9ab...397
Skrevet

Hvorfor spør du på fb om barnevakt? Anonymous poster hash: ba193...854

Fordi familien til mitt andre barn bruker å passe henne, og når jeg spør på fb så fikser dem slik at en av dem kan passe henne. Også bhg-foreldre har stilt opp, Vi har ikke besteforeldre.

Da synes jeg du skal lage deg en liste over hvem som kan se det når du søker etter barnevakt, og utelate far og hans familie fra den.

Anonymous poster hash: ba193...854

Skrevet

Mener virkelig far at det er riktig for et barn og bare overnatte hos vilt fremmede mennesker en hel helg? Ingen barn ville følt seg trygg i en slik situasjon!

Insister på at han får komme å bli kjent med henne først, så kan overnatting bli aktuelt etter at de har blitt kjent.

Anonymous poster hash: 2e9ab...397

"Er ikke en fremmed, jeg er FAREN hennes!" Noe som forøvrig er likegyldig for små barn, en fremmed er en fremmed.

Hadde en lignende situasjon med mitt barn og barnefar, men fikk heldigvis løst det før hun ble 4. Var flere runder hos familievernkontoret, som forklarte viktigheten med tilvenning og bli-kjent-tid, men barnefar valgte tiltross for det å gå gjennom tingretten. Der fikk han de samme beskjedene som hos familievernkontoret. Nok en plan for tilvenning ble lagt, og slik ble det. Langdryg prosess. I dag er hun 4 år og har en pappa, i min samboer, og en ekstrapappa, som er hennes biologiske far. Hadde han valgt å gjøre det "riktig" fra starten, ville nok forholdet mellom dem vært sterkere.

Skrevet

Du kan kanskje si at om hun drar til han nå uten deg, en hel helg, kan hun bli så redd og utrygg at hun aldri kommer til å ville være der igjen? Det er iallefall det jeg ser for meg kan skje.

Anonymous poster hash: 642cf...ae1
Skrevet

Du kan kanskje si at om hun drar til han nå uten deg, en hel helg, kan hun bli så redd og utrygg at hun aldri kommer til å ville være der igjen? Det er iallefall det jeg ser for meg kan skje.

Anonymous poster hash: 642cf...ae1

Det var vel å overdrive litt?

Små barn husker ikke sååå godt så om samvær en gang gikk ille der inne så er det neppe sånn at barnet aldri vil inn der igjen.

Anonymous poster hash: 5b4c3...96b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...