Gå til innhold

Når bf er i fengsel.. hva sier man til barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De er 6 og 8 år, og nå er faren deres i fengsel og skal være der bortimot et år. Hva skal jeg si? At han er på en lang tur? Jeg og bf har ingen kommunikasjon (besøksforbud), så de kan ikke ringes heller:/

Anonymous poster hash: ba662...820

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får si det som det er at faren har brutt loven og er i fengsel.

Det at han ikke kan ringe dem grunnet besøksforbud. Får meg tilå tenke at barna kanskje ikkke blir så veldig overrasket.

Anonymous poster hash: b7d27...186

Skrevet

Første gang sa vi at han var å jobbet et stykke unna, men de kunne ringes.

Andre og tredje gang sa vi sannheten, barnet var 7 år. De hadde tlf.kontakt og far sendt flere brev.

Anonymous poster hash: dca04...b58

Skrevet

Jeg kontaktet fagfolk for råd og veiledning om hva jeg skulle si og hvordan jeg skulle håndtere det. Og for støtte så klart. Anbefales!

Fortalte sannheten, men gikk ikke i detaljer. ( barnet var 6 år). De rådet likevel til å svare helt ærlig, og ikke utelate ting, på direkte spørsmål.

Anonymous poster hash: 372a7...e62

Skrevet

At han har brutt loven og at defor sitter han i fengsel. De spør sikkert om hva han har gjort, da bør du absolutt være så nærme sannheten som mulig med mindre han har voldtatt eller mishandlet et dyr eller noe som kan skremme barnet.

For all del ikke si: det er hemmelig eller noe. Da overgår barnas fantasi helt sikkert sannheten.

Pass på å si det samme til hvert barn slik at de ikke blir usikker etterpå når de snakker om det. Fortell det gjerne til dem når de er sammen. Og la dem få spørre så mye de vil. Forklar også at dette har ikke noe med dem å gjøre. Barn er selvsentrerte så de tror ofte ting foreldrene gjør har sammenheng med det dem gjør.

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: 484ed...cbf

Skrevet (endret)

Fortell sannheten uten å forklare i hjel eller gå inn i unødvendige detaljer.  "Pappa har..... og det er ikke lov, så nå må han være i fengsel."  Kanskje starte med å snakke litt om hva et fengsel er først.  Så kan barna få spørre om det de lurer på.  Da får de akkurat den informasjonen de trenger og de vet at de kan komme tilbake og snakke med deg senere når de lurer på noe.  Forteller vi barn for mye, er det fort gjort å gi dem en masse informasjon som de ikke trenger eller kan bruke, mens de mister viktig informasjon som vi voksne ikke tenker på at barn trenger.  De tenker jo helt annerledes enn oss.

Og en viktig ting, informer skole / barnehage sånn at de som jobber med barnet også er forberedt på spørsmål eller kommentarer.

Endret av Yellow Brick Road
Skrevet

Andre og tredje gang sa vi sannheten, barnet var 7 år. De hadde tlf.kontakt og far sendt flere brev.

En far som er i fengsel 3 ganger? Håper virkelig han ikke bor med dere.

Anonymous poster hash: 4a4fe...7fe

Skrevet

Man sier "fordi mamma tok en veldig dårlig avgjørelse og fikk barn med søppel så må dere lide for det. Sånn blir det dessverre når mamma har forferdelig dårlig dømmekraft!"

Er så drittlei av at unger må lide for de idiotiske feilene som foreldrene gjør! Spesielt mødre, er de som velger hvem de bør gravid med!!

Og ikke kom med den dårlige unnskyldninga som mange drar om at de ikke visste han var sånn. Man burde da kjenne den man velger ååå barn med før det skjer!

Anonymous poster hash: ce884...75c

Skrevet

Sannheten.

Før eller siden får de sannheten, mest sannsynlig fra "venner" på skolen som har hørt sannheten fra sine foreldre. Bedre de får vite det av deg enn av andre...

Slikt sprer seg, det er garantert noen i omgangskretsen deres som vet det, og det er garantert noen som før eller siden sier det til barna deres.

Anonymous poster hash: b8e12...b78
Skrevet

Men har barna kontakt med denne personen når dere har besøksforbud? Jeg skjønte det ikke helt. De trenger vel ikke vite noe dersom de ikke har kontakt med personen?

Anonymous poster hash: 01d0a...620

Skrevet

Man sier "fordi mamma tok en veldig dårlig avgjørelse og fikk barn med søppel så må dere lide for det. Sånn blir det dessverre når mamma har forferdelig dårlig dømmekraft!"

Er så drittlei av at unger må lide for de idiotiske feilene som foreldrene gjør! Spesielt mødre, er de som velger hvem de bør gravid med!!

Og ikke kom med den dårlige unnskyldninga som mange drar om at de ikke visste han var sånn. Man burde da kjenne den man velger ååå barn med før det skjer!

Dette følte jeg for å kommentere!

Min mann har vært i fengsel. Dog før vi fikk barn, men like fullt fengsel. Han drev egen business, og da han skjønte det gikk mot konkurs betalte han ut alle sine leverandører istedenfor å la det gå til staten. Muligens en dårlig avgjørelse, men han var ung. Det gjør han ikke til søppel.

Samme med ei venninne av meg. Hun måtte inn for fartsovertredelse.

Alle som sitter inne er ikke mordere og voltektsmenn.

Du burde jobbe litt med holdningene dine.

Anonymous poster hash: ac60e...332

Skrevet

Dette følte jeg for å kommentere!

Min mann har vært i fengsel. Dog før vi fikk barn, men like fullt fengsel. Han drev egen business, og da han skjønte det gikk mot konkurs betalte han ut alle sine leverandører istedenfor å la det gå til staten. Muligens en dårlig avgjørelse, men han var ung. Det gjør han ikke til søppel.

Samme med ei venninne av meg. Hun måtte inn for fartsovertredelse.

Alle som sitter inne er ikke mordere og voltektsmenn.

Du burde jobbe litt med holdningene dine.

Anonymous poster hash: ac60e...332

Seriøst - du mener venninnen din som kjørte så fort at hun kom i FENGSEL ikke har gjort noe galt? Flaks for henne om omgivelsene at hun ikke faktisk endte som morder, spør du meg.

Herlighet.

Anonymous poster hash: 40ecf...ae9

Skrevet

Han begynte å slå tre år etter at vi ble sammen. Men ja, kunne sikkert ventet enda lengre før jeg fikk barn med han. Takk for flott svar.

HI

Gjest Antarctica
Skrevet

Han begynte å slå tre år etter at vi ble sammen. Men ja, kunne sikkert ventet enda lengre før jeg fikk barn med han. Takk for flott svar.

HI

Dette er jo blant de svar man bare skal heve seg over...

Til spørsmålet: ikke lyv, men ikke gå i detaljer. Gi dem nok å vite til at de ikke grubler, men tilpasset alderen.

Skrevet

Hørt uttrykket "Fordomsfulle og mobbende foreldre, får mobbende barn?".

Ikke bry deg om slike usympatiske svar HI.

Tør dessverre ikke gi deg noen gode råd, og vil anbefale deg å snakke med fagfolk her...

Hadde nok selv vurdert å utsette sannheten noen år og løyet per i dag, dersom det var slik at barna uansett ikke kom til å ha kontakt med far via besøk eller telefon i fengsel.

Skrevet

Sannheten

Sannheten er best for barna både nå og for fremtiden.

Anonymous poster hash: 350e9...2b0

Skrevet

En far som er i fengsel 3 ganger? Håper virkelig han ikke bor med dere.

Anonymous poster hash: 4a4fe...7fe

Kan ikke huske å ha spurt om din mening altså

Skrevet

Du kan ta kontakt med KIF. De gir gode råd på hvordan man skal snakke med barna om at mamma / pappa er i fengsel. De har erfaring med dette.

Anonymous poster hash: f1c4d...f9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...