Gå til innhold

Barnevernet (igjen)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har i grunnen stor tro på barnevernet, selv om jeg selv aldri har hatt befatning med det. Nå begynner det imidlertid å bli litt for mange saker som får meg til å tvile på at det egentlig er et velfungerende system. Her er siste fra Tromsø http://www.nrk.no/troms/fylkesmannen_-_-barnevernet-sviktet-i-halvparten-av-sakene-1.12848145

Huff.

Det varierer sikkert fra kommune til kommune, fra saksbehandler til saksbehandler. Her som vi bor har jeg et veldig godt inntrykk av bv.tj. Det som til tider skuffer er heller lovverket, at det er for vanskelig å gjennomføre omsorgsovertakelser. De ansatte er engasjerte og tillitsvekkende, holder frister, hjelper barna.

Jeg blir helt imponert av dem egentlig. Selv er jeg usikker på om jeg hadde klart å ha en slik jobb. Synes det er vanskelig nok å ikke ta med alt det vonde hjem som lærer.

Skrevet

Det er til syvende og sist hvert enkelt menneske som jobber i bv som er avgjørende. Det finnes idioter der som det finnes på NAV-kontor, legekontor, i banken osv.

Mitt inntrykk er at det finnes mange maktsyke mennesker i bv. Se den siste saken med gutten med downs som er flyttet fra fostermor. Det burde være mulig å gjør menneskelige unntak for en sterkt funksjonshemmet gutt.

Saken har sikkert en del sider vi ikke vet om men likevel burde det være mulig å komme fostermor i møte med en midlertidig løsning hvis det er slik at de ikke enes om ny kontrakt.

Anonymous poster hash: 080e4...df8

Skrevet

Det blir to forskjellige ting. Saken fra Tromsø dreier seg om et barnevern som har gjort for lite. Antagelig pga tidsfrister, økonomi og for få ansatte. Det forekommer absolutt, dessuten ofte og mange steder. Vi er for få mennesker, det er for mange saker.

Kritikken fra såkalte barnevernsmotstandere dreier seg ofte om det motsatte. At barnevernet angivelig stjeler barn ut av hjemmet for minimale forseelser hos foreldrene. Dette er svada. Ethvert system kan feile, men det er overhodet ikke slik at det gjøre for mye, for raskt. Heller for lite, for sakte.

Nå skal sies at media ikke tydeliggjør fra som har sviktet i hvor mange av de gjennomgåtte sakene i Tromsø. Der det er gjort dårlige undersøkelser eller satt inn tiltak for tregt, er det alvorlig. Men en del feil i saker kan f.eks være at man har utelatt å sende brev til melder og informere om at meldingen er mottatt, eller at man ikke har journalført alle telefonsamtaler. Det er mindre alvorlig.

mvh.

barnevernkonsulent

Anonymous poster hash: 93a1e...43b
Skrevet

Om hva er bare svada?

At saken er tatt inn for EMD er riktig. Det foreligger ingen dom.

Marius Reikås er en gærning og Einar Salvesen er i beste fall veldig kunnskapsløs om norsk barnevern, i verste fall dum. I begge tilfeller fremstår han som en nyttig idiot for de mest rabiate fraksjonene av barnevernshatere. Du vet, de som bare trenger å si et par setninger før noen hver forstår at de har svekket omsorgsevne.

Skrevet

Artikkelen inneholder mye mer enn det, bl.a. at "Norge er dømt en rekke ganger for å ha brutt EMKs artikkel åtte, for å ha skilt barn fra foreldrene."

Skrevet

Om hva er bare svada?

At saken er tatt inn for EMD er riktig. Det foreligger ingen dom.

Marius Reikås er en gærning og Einar Salvesen er i beste fall veldig kunnskapsløs om norsk barnevern, i verste fall dum. I begge tilfeller fremstår han som en nyttig idiot for de mest rabiate fraksjonene av barnevernshatere. Du vet, de som bare trenger å si et par setninger før noen hver forstår at de har svekket omsorgsevne.

Snakket som en ekte arrogant barnevernsansatt!

At barnevernet er en etat hvor enkeltmennesker har alt for mye makt, og som evner i svært liten grad å ta kritikk enten den ene eller andre veien er ganske så soleklart.

Nå har jeg stått på den siden hvor barnevernet tydelig har gjort alt for lite i saker, og er absolutt ikke noe anti-barnevern aksjonist - men som barnevernskonsulent å påstå at du etter et par setninger kan forstå at noen har svekket omsorgsevne bekrefter egentlig det som blir skrevet i avisen. Og frykten enkelte har for barnevernet.

Å signere med den tittelen burde folk her inne holde seg for gode for - enten de jobber i barnevernet, eller ei, som du forhåpentligvis ikke gjør. Iallefall når de i tråden velger å kalle folk for gærne og eller dumme :)

Anonymous poster hash: 8446d...734

Skrevet

Saken i Tromsø forundrer meg ikke. De ansatte jobber seg omtrent ihjel, det har vært høy sykemeldingsprosent over lengre tid og etaten har vært preget av dårlig arbeidsmiljø og enorm turnover. Enhetslederen sluttet på dagen for noen uker siden etter en arbeidsmiljøundersøkelse blant de ansatte, det trengs en kraftig opprydding på alle plan i tjenesten. Håper det blir bedre forhold for de ansatte snart, det vil gjenspeiles på tjenestene de yter til befolkningen.

Anonymous poster hash: 10bc1...20f

Skrevet

Saken i Tromsø forundrer meg ikke. De ansatte jobber seg omtrent ihjel, det har vært høy sykemeldingsprosent over lengre tid og etaten har vært preget av dårlig arbeidsmiljø og enorm turnover. Enhetslederen sluttet på dagen for noen uker siden etter en arbeidsmiljøundersøkelse blant de ansatte, det trengs en kraftig opprydding på alle plan i tjenesten. Håper det blir bedre forhold for de ansatte snart, det vil gjenspeiles på tjenestene de yter til befolkningen.

Men er saken i Tromsø nødvendigvis helt spesiell og enestående? Er system/rutiner/regelverk godt nok, slik at ikke høyt arbeidspress og dårlig arbeidsmiljø ikke går ut over familiene og barna de skal hjelpe?

Skrevet

Men er saken i Tromsø nødvendigvis helt spesiell og enestående? Er system/rutiner/regelverk godt nok, slik at ikke høyt arbeidspress og dårlig arbeidsmiljø ikke går ut over familiene og barna de skal hjelpe?

Det er nok stress og elendighet mange steder. Og det er heller ikke noe nytt - dette er jo det som ble kalt "mappebarna", dvs de barna det var bekymring omkring, men som aldri får saken sin ut av mappa.

Anonymous poster hash: 479e1...277

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...