Gå til innhold

Noen her som bare spiser økologisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan synes dere det går? Har dere gjort det lenge? Hva er den største grunnen? Er det mye dyrere?

Anonymous poster hash: 9f506...f58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser så mye jeg kan økologisk. Men det er desverre ikke 100 % mulig her jeg bor. Men for en ukeshandler tror jeg differansen er rundt 100-200 kr. Om man går de rette stedene.

Anonymous poster hash: e874b...10f

Skrevet

Det er faktisk bedre å spise norske grønnsaker, enn utenlandske økologiske grønnsaker. Selvfølgelig er det beste norske økologiske grønnsaker. Dette kommer fra en økologisk norsk bonde.

Hvor kjøper dere økologisk mat? Synes det er for dårlig utvalg, og noen produkter er veldig dyrt.

Anonymous poster hash: ecf0d...557
Skrevet

Jeg unngår økologisk så langt det er mulig jeg. Det er den tåpelige kampanjen jeg kan komme på. Ikke er det sunnere, ikke smaker det bedre, ikke er det miljøvennelig og ikke er det billig.

Anonymous poster hash: 18211...7b2

Skrevet

Nei, jeg spiser ikke bare økologisk. Det er en typisk rikmannstendens og vestlig greie å tro st det er bra å gjøre det. Det er ikke bærekraftig for fem øre.

Anonymous poster hash: 73f26...5f8

Skrevet

Jeg unngår økologisk så langt det er mulig jeg. Det er den tåpelige kampanjen jeg kan komme på. Ikke er det sunnere, ikke smaker det bedre, ikke er det miljøvennelig og ikke er det billig.

Det er både sunnere og smaker bedre.

Masse sprøytemiddler som kommer inn i kroppen av vanlige gr.saker blant annet.

Anonymous poster hash: bdb29...432

Skrevet

Bare tull. Ingen klarer å påvise det i blindtester.

Skrevet

Bare tull. Ingen klarer å påvise det i blindtester.

Jeg som kokk smaker i alle fall forskjell selv om kjøpt reklame ikke gjør det.

Sprøytemiddlene i kroppen vises på blodprøver og i urinen.

Skrevet

Jeg unngår økologisk så langt det er mulig jeg. Det er den tåpelige kampanjen jeg kan komme på. Ikke er det sunnere, ikke smaker det bedre, ikke er det miljøvennelig og ikke er det billig.Anonymous poster hash: 18211...7b2

Det er både sunnere og smaker bedre.Masse sprøytemiddler som kommer inn i kroppen av vanlige gr.saker blant annet.Anonymous poster hash: bdb29...432
Bare tull. Ingen klarer å påvise det i blindtester.Anonymous poster hash: 18211...7b2

Jeg som kokk smaker i alle fall forskjell selv om kjøpt reklame ikke gjør det.Sprøytemiddlene i kroppen vises på blodprøver og i urinen. Anonymous poster hash: bdb29...432
Hvis du faktisk klarer å smake at et eple eller en tomat er økologisk dyrket eller ikke er du unik. Det finnes gode og dårlige produkter av begge slag.

At du skulle leve lenger eller bedre om du spiser økologisk er bare overtro.

Skrevet

Kan du begrunne hvorfor det ikke er mer miljøvennlig enn sprøtyede grønnsaker?

Anonymous poster hash: ab834...941

Skrevet

Hva med dyrevelferd da? Betyr det ingenting? At det er strengere krav til dyreholdet, beiting, plass ol I tillegg til hyppigere kontroller er evig nok grunn for meg til å spise økologisk. Allerhelst handler jeg lokalt av økobønder.

Anonymous poster hash: b7b09...700

Skrevet

Jeg unngår økologisk så langt det er mulig jeg. Det er den tåpelige kampanjen jeg kan komme på. Ikke er det sunnere, ikke smaker det bedre, ikke er det miljøvennelig og ikke er det billig. Anonymous poster hash: 18211...7b2

Hva med dyrevelferd da? Betyr det ingenting? At det er strengere krav til dyreholdet, beiting, plass ol I tillegg til hyppigere kontroller er evig nok grunn for meg til å spise økologisk. Allerhelst handler jeg lokalt av økobønder.Anonymous poster hash: b7b09...700

I praksis er det minimal forskjell på dyrevelferden til økologisk og konvensjonell produksjon. Det er ikke slik at økologiske egg kommer fra lykkelige høner som tripper rundt på tunet. Økologisk landbruk drives for å tjene penger. Minimummsarealet dyra har å boltre seg på er litt større enn for andre dyr, men det betyr mye mer hvor dyktig bonden er enn om driften er økologisk eller ikke.

Skrevet

Hyppigere kontroller?? Hva vil det si?

Anonymous poster hash: cd4d0...997

Skrevet

Dette måtte jo ende opp i en diskusjon om økologisk eller ei🙈 😝

Anonymous poster hash: 9138c...2e1

Skrevet

Jeg unngår økologisk så langt det er mulig jeg. Det er den tåpelige kampanjen jeg kan komme på. Ikke er det sunnere, ikke smaker det bedre, ikke er det miljøvennelig og ikke er det billig. Anonymous poster hash: 18211...7b2

Kan du begrunne hvorfor det ikke er mer miljøvennlig enn sprøtyede grønnsaker? Anonymous poster hash: ab834...941

Økologiske grønnsaker krever store mengder husdyrgjødsel. For å skaffe det må vi ha mange fler dyr på bås, spessielt storfe. Disse avgir store mengder klimautslipp (metan).

Kjemisk ugressbekjempelse kan redusere problem med erosjon og avrenning på grunn av at det gjør høstpløying mindre nødvendig.

Økologisk dyrking krever større arealer for å produsere samme mengde. I Norge vil det si at vi må drenere mye eller hugge skog for å øke arealet. Spessielt drenering av myr, men også å hugge ned skog for nydyrking, gir stor klimagassfrigiving.

Skrevet

Kan du begrunne hvorfor det ikke er mer miljøvennlig enn sprøtyede grønnsaker? Anonymous poster hash: ab834...941

http://www.nettavisen.no/na24/matforsker---kologisk-mat-er-utrolig-risikofylt/3714517.html

Skrevet

Ja prøver å spise mest mulig økologisk. Men som noen her sier så er der bedre med norsk enn utenlandsk økologisk. Så kjøper en del norsk og. Det beste er jo selvfølgelig norsk økologisk.

Anonymous poster hash: 463f7...98c

Skrevet

Dere som spiser mye økologisk, hvorfor gjør dere det?

Skrevet

Dere som spiser mye økologisk, hvorfor gjør dere det?

Jeg ønsker ikke å spise plantevernmidler.

Og dyrevelferden er bedre.

Anonymous poster hash: ab834...941

Skrevet

Hva med dyrevelferd da? Betyr det ingenting? At det er strengere krav til dyreholdet, beiting, plass ol I tillegg til hyppigere kontroller er evig nok grunn for meg til å spise økologisk. Allerhelst handler jeg lokalt av økobønder.Anonymous poster hash: b7b09...700
I praksis er det minimal forskjell på dyrevelferden til økologisk og konvensjonell produksjon. Det er ikke slik at økologiske egg kommer fra lykkelige høner som tripper rundt på tunet. Økologisk landbruk drives for å tjene penger. Minimummsarealet dyra har å boltre seg på er litt større enn for andre dyr, men det betyr mye mer hvor dyktig bonden er enn om driften er økologisk eller ikke.

Det er andre krav til økologisk dyrehold, krav til tett areal og ikke spalt..at dyrene skal kunne gå ut å lufte seg hele året, krav til beiting. Viktigste er vel at dem som velger å produsere økologisk gjør det fordi dem har tro på idelogien og er opptatt av dyrevelferd og miljø. Dem tjener jo ikke akkurat mer på økologisk drift.. Mens mange som driver konvensjonelt er mest opptatt av størst mulig avling og fortest mulig vektoppgang på dyrene ol.

Skrevet

Det vil si at debio, mattilsynet ol kontrollerer økologiske gårdsbruk hyppigere enn konvensjonelle. Iallfall en gang I året.

Skrevet

Økologiske grønnsaker krever store mengder husdyrgjødsel. For å skaffe det må vi ha mange fler dyr på bås, spessielt storfe. Disse avgir store mengder klimautslipp (metan).

Kjemisk ugressbekjempelse kan redusere problem med erosjon og avrenning på grunn av at det gjør høstpløying mindre nødvendig.

Økologisk dyrking krever større arealer for å produsere samme mengde. I Norge vil det si at vi må drenere mye eller hugge skog for å øke arealet. Spessielt drenering av myr, men også å hugge ned skog for nydyrking, gir stor klimagassfrigiving.

Nå er det jo mangel på storfekjøtt I norge da så om husdyrtallet må opp så gjør vel det ingenting. Hadde bønder utnyttet beiteressursene bedre er det mye å hente der men det krever tid og arbeid og betaler seg ikke I dag. Å pløye om høsten er ikke nødvendig for økologisk drift, hvor tar du det fra? Men avlingene kan bli litt mindre og man bør ha veksrskifte oftere så det blir litt mer utslipp pga traktor kjøring. .. Men bedre det enn å tilføre jorda og dyrene og oss giftige stoffer som heller ikke er miljøvennelig og produsere og bruke.

Skrevet

Det vil si at debio, mattilsynet ol kontrollerer økologiske gårdsbruk hyppigere enn konvensjonelle. Iallfall en gang I året.

Dette stemmer jo ikke i det hele tatt, og det vet jeg med sikkerhet. Kan fremlegge noe dokumentasjon på dette?

Skrevet

Dette stemmer jo ikke i det hele tatt, og det vet jeg med sikkerhet. Kan fremlegge noe dokumentasjon på dette?

Er du økobønder selv eller, siden du er så sikker? Jeg er og har hatt debio på besøk hvert år siden jeg startet. Plus kommunen tar stikkprøver. KSL revisjon I tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...