Gå til innhold

Svangerskaps diabetes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat fått svar på glukosebelastningtest og jeg har svangerskaps diabetes. Men hva nå?? Blir henvist til sykehuset. Må jeg begynne å måle blodsukker? Ta insulin? Får nesten litt hetta her for jeg virkelig takler ikke hverken sprøyter eller stikk i fingeren.....

Og jeg skjønner det ikke, for jeg spiser jo knapt søtsaker denne gangen. Jeg drikker vann og knasker chilli nøtter, det er min svakhet denne gangen.

Anonymous poster hash: c8e4d...123

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ligg unna frukt og bær, begrens inntak av hvitt mel, pasta, ris og potet. Også håper du på at det er nik til å slippe insulin☺️

Skrevet

Jeg får bare prøve som best jeg kan å ungå de sukker bombene en ikke tenker over. Godtri og brus er jo greit... mer en 2-3 biter små godt så kaster jeg opp og jeg drikker maks ett glass brus i løpet av helga. Så er ikke så mye å kutte ned på der.

Blodsukker mål av 5.4 og 13.2 om det har nor å si

Skrevet

Anbefaler deg å melde deg inn i fb gruppa svangerskapsdiabetes. Mange kloke damer som kan hjelpe deg😊

Skrevet

Det er forresten en del sukker i chilinøtter.

Anonymous poster hash: 0583a...c00

Skrevet

Oi, 13,2 var høyt! Jeg ble kalt inn på samtale på sykehuset et par dager etter målingen (jeg hadde 8,7). Fikk utdelt blodsukker-måleapparat og fikk opplæring. Fikk også time hos ernæringsfysiolog. Måler nå blodsukkeret med et lite stikk i fingen fem ganger daglig 2-3 dager i uka. Ikke noe problem!

Du skal holde deg unna sukker selvsagt, men også raske karbohydrater. Det beste er å spise "grovkarbo", altså kutt det meste av karbohydrater, bare spis grovt brød og knekkebrød, litt fullkornspasta og -ris. Loff,boller og frokostblanding er fyfy. Det samme gjelder banan, druer, mango og en del annen frukt.

Anonymous poster hash: a71c6...a29

Skrevet

Håper jeg får komme inn på sykehuset raskt. Sånn som må går jeg jo rundt uten å vite så mye fordi jeg har ikke fått noe info fra legen, kun sms om resultat og at jeg er henvist til sykehuset for videre oppfølging.

Er helt sikkert mye sukker i ting en ikke tenker på at det er sukker i.

Men jeg skal på vanlig ul hos gyn fredag neste uke, så hvis jeg ikke har fått vært på sykehuset innen da håper jeg at ho kan gi litt info i det miste. Å Google var ikke lurt, leser jo om helt grufulle komplikasjoner da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...