Gå til innhold

Er han unormalt treg? Svigermor mener det... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår gutt er 3 1/2 år og han er uinteressert i å gå på do eller potte.

Han er ikke så stor av vekst og er mye sammen med litt mindre barn, (et halvt til ett år yngre).

Svigermor sier han er såååå treig og så ler hun litt mens hun sammenligner med datteren til min manns søster som er et par mnd eldre og slutta med bleier for et år siden.,

Jeg blir lei meg av det og ser ikke på det som et problem å la han ta det i sitt tempo.

Hva sier jeg til henne? Ingenting?

Anonymous poster hash: 2384d...911

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Å tisse på do er ikke en SÅ stor prestasjon at vi stresser med å få det gjennomført. Det tar vi når han er klar. End of story!"

Anonymous poster hash: ac7c5...6bc

Gjest Antarctica
Skrevet

"Så heldig han er som har et syskjenbån på Gjøvik som kan alt først, det lover godt for seinere konkurranser."

Skrevet

Kan jo være han er litt treg, men det er uansett ikke hennes sak.

Anonymous poster hash: a758d...417
Skrevet

Han er jo treg, men det er da ikke noe å bli lei seg for, han er like perfekt for det :)

Jeg har 4 barn, og som du sier er barn forskjellig. Ene barnet mitt reiste seg f.eks opp midt på gulvet uten støtte og tok sine første skritt da hun var 9 mnd gammel. Det er veldig tidlig, men hun er ikke noe mer perfekt enn andre barn for det vel... Storesøsteren gikk ikke får hun var 15 mnd, det er litt seint, men virkelig ikke noe å bli lei seg for. 

Et av barna mine var livredd doen, satt stiv som en pinne og niholdt seg fast så han hvitnet om knokene, ikke lett å få bæsjet da.. Han sluttet med bleie 2-3 mnd før han fylte 4 år, da bæsjet han på potte i et par uker før han endelig klarte slappe godt nok av på doen til å klare bæsje der. Han er akkurat like perfekt som lillesøsteren som sluttet med bleie før hun fylte 3 år.

Anonymous poster hash: a74bd...f74
Skrevet

Ja han er treg, men noen er jo det.

Syns dere bør begynne å øve, sitte på do på faste tidspunkt, belønningsskjema osv.

Ikke særlig mange 4 åringer med bleie, så det kan fort bli dumt i barnehagen pga lukt og bleieskift.

Anonymous poster hash: 34887...079

Skrevet

Hvor gammel er svigermora di?

Hun høres VELDIG treg ut som ikke har skjønt at barn er forskjellige.

Hadde sagt det til henne.

Til å være XX år er du overraskende treg i hodet.

Anonymous poster hash: eb490...696

Skrevet

Dette kunne vært meg som skrev dette innlegget for en måned siden.

Min yngste sønn er 3år og 7 mnd og for en måned siden var han helt uinteressert i å gå på do/potte. Han har dårlig utviklet språk for alderen så det er ikke så lett å forklare han ting og han klarer ikke å gi beskjed når han må tisse.

Men vi ha hatt potten framme på baden i over seks måneder og siste to mnd har han satt på potten hver kveld, men han har ikke gjort noe. For en mnd siden ville han plutselig sitte på do isteden (han har ikke villet dette før)

Plutselig tisset han på do og for noen dager siden bæsjet han på do for første gang.

Vi har hele tiden oppmuntret til og sitte på do/potte. Gjort det til en hyggelig stund med sang og historier. Og kom det noe i potten/do så fikk han myyye skryt og et klistremerke.

Plutselig blir de klar :-)

Skrevet

Det er nok mye pga av generasjonen hennes - når hun var småbarnsmor brukte man ikke engangsbleier og det lå litt "prestasjon" i å få barna til å slutte med bleie tidligst ute. I hennes øyne er han derfor treg - og selv om han faktisk er det, trenger du ikke ta det som et personlig nederlag. Ville bare jatta med for familiefredens skyld😉 Og - intensivert treninga kraftig til sommeren😉

Anonymous poster hash: 9c0f9...600

Skrevet

Vår var omtrent 3,5 år da vi plutselig lyktes med bleieslutt i januar, etter å ha prøvd siden i fjor sommer. Han hadde null motivasjon for å bli tørr tidligere, så da brukte han bleie da.

Sønnen din er treg, men ikke utenfor-skalaen-treg, jeg hadde prøvd å ignorere svigermor og legge inn masse innsats i sommer for å få ham tørr. Hvis det ikke plutselig skjer før det. 👍

Skrevet

Noen slutter når de er 2, andre når de er 4 år.. Mitt barn sluttet da hun nettopp var fyllt 3 år og startet i "stor avdeling" i BHG.

Hva med klistremerker eller belønning for å gå på do/potta? Kjøpt do-ring for barn? Brukte aldri potte til største. Mitt yngste barn er straks 2 år og tenker jeg begynner do trening til sommeren her..

Anonymous poster hash: 39419...acd

Gjest Antarctica
Skrevet

Det er nok mye pga av generasjonen hennes - når hun var småbarnsmor brukte man ikke engangsbleier og det lå litt "prestasjon" i å få barna til å slutte med bleie tidligst ute. I hennes øyne er han derfor treg - og selv om han faktisk er det, trenger du ikke ta det som et personlig nederlag. Ville bare jatta med for familiefredens skyld😉 Og - intensivert treninga kraftig til sommeren😉

Min sønns farmor satte barna på potte fra de var 6 måneder...

Skrevet

Ikke sant? Jeg var selv ett når når jeg slutta med dagbleie og dèt har jeg fått høre MANGE ganger.. Og ikke bare jeg, når jeg tenker meg om.. Mødre har nok alltid hatt behov for å skryte og konkurrere om å være den "flinkeste" mora😜 Når dèt er sagt - (engangs)bleier ER en uting og gir enormt mye søppel, så det er jo greit å legge litt innsats i få litt fremdrift i prosessen..

Skrevet

Ikke vær lei deg og overse det hun sier. Ja så er han litt treg. Og barn i dag slutter jo senere med bleier enn de gjorde før i tiden. Barn er og forskjellige.

Men prøv å øv med han. Ikke alle barn viser interesse for å slutte med bleier av seg selv. Det jeg har gjort med mine er å bare ta av bleie, hjemme først, og si at han skal gå på do om han må.Gjerne gå uten noen bukser først, og deretter prøve med truser. Vil da kjenne at han blir våt. Det vil bli noen uhell til å begynne med, men de skjønner fort at de må gå på do. Har fungert som bare det. Sønnen min var da nesten 3 år og hadde heller ikke vist noen interesse for å slutte. Men han var tørr måneden før fylte 3.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 2539e...7cf

Skrevet

Hun har jo helt rett, han er jo litt treig, men det er sååå mye verre fordi det er hun som sier det, dessverre. Legg til rette for at gutten får interessen, la han få føle på at han er stor, han er snart fire år, og det er jo på tide å prøve i alle fall. Og når set gjelder svigermor, ingen svigermødre har dødd av å bli jatta med, sagt i mot eller forklart hvordan _vi_ gjør det.

Anonymous poster hash: 6872f...82d

Skrevet

Min 3,5 åring har heller ikke sluttet med bleie! Og det er ingenting som tyder på at han har planer om å slutte med det første heller 😳

Skrevet

3,5 år ER treigt. Min sønn er 3 pr og 7 mnd og går fortsatt med bleier. Begynte å få interesse for dotrening rett etter 3 årsdagen, klarte å tisse både på do, potte og på plenen (bevisst) i fjor sommer og har gjort det siden, men har ingen planer om å kutte ut bleia. Har brukt klistermerker som premie hele veien, belønning for et bestemt antall klistermerker, oppmuntrer til å tisse på do og _maser_ ikke om at han må kutte ut bleia. Oppmuntrer der jeg kan.

Hans tante maste på meg i går om at jeg må presse han mer. At gutten var treg. Hennes snart skolegutt sluttet for han var 3 år. Brukte 3 dager på sluttinga, ett eneste uhell.

Min sønn kan alfabetet på rams, gjenkjenne 25 bokstaver, telle til 30, legge sammen og trekke fra (tall under 10), telle på engelsk osv. Det kan ikke hennes snart skolegutt. Unger er forskjellige.

Skrevet

Han slutter nok før han skal konfirmeres ;)

Ikke stress, alt ordner seg når han er klar. Barna merker så godt stresset vårt.

Anonymous poster hash: 88a4a...a13

Skrevet

Det er ofte forskjeller på dette når det kommer til gutter og jenter. Jeg har to jenter, de hadde kastet bleia for godt når de var 2,5 r. Hun eldst kastet den når hun var to år og akkurat blitt storesøster. Da var hun stor og trengt ikke bleie, så etter to mnd skulle hun ha bleia igjen for da var hun mammas lille jente igjen. Siden ette var vinter/vår og dette var enest tegn på søskensjalusi tok jeg ikke den kampen. Men når sommeren kom sa jeg at nå var det tomt for bleier, og da var det greit.

Mine tantebarn som er gutter har vært minst ett år senere enn mine. Minst tantebarnet er nå straks fire år, og vi må fortsatt minne han på å gå på do og tilrettelegge litt. Det virker som de ikke er så interesserte og uhell gjør de ikke noe. Slik som med mine så var uhell flaut og det ville de ikke gjøre igjen.

Tantbarna mine var tidligere ute med noe, mens de var tregere med noe annet. Tror dette er ganske normalt. Mi eldst sluttt med bleie tidlig, gikk før hun var året men pratet ikke før hun var tre år. Mi minste klatret i bokhyller når hun var 6mnd, løp når hun var 9mnd, skravlet i settninger før hun var året. Hun har egentlig vært tidlig ute med det mest, unntatt i å vokse. Hun begynte nestn ikke å strekke seg før hun var fem år. Da kunne jeg endelig kast alt tøyet i str 86 og da var det egentlig ikke for lite, men da passet str over såpass greit og jeg fikk endelig noe nytt tøy å vaske. Litt lei av å vaske det samme tøyet år etter år. Nå er hun 11år og har fortsatt flere av shortsene i str 92, så sier litt om hvor spinkel hun er. Ikke noe galt med henne, hun bare følger sin egen vekst kurve.

Anonymous poster hash: d0276...858

Skrevet

Mine gutter er så trege at ingen av dem kunne sitte i det hele tatt da de var 6 måneder, langt mindre sitte på potte! Hadde ikke blitt noen imponert farmor her i huset.

Gjest Antarctica
Skrevet

Mine gutter er så trege at ingen av dem kunne sitte i det hele tatt da de var 6 måneder, langt mindre sitte på potte! Hadde ikke blitt noen imponert farmor her i huset.

Hun innrømte at de ikke kunne sitte selv, hun holdt dem over potta... De kunne jo ikke styre avstøtningen av urin/avføring heller, selvsagt, men en oppmerksom mamma "merker" når noe er på gang. Så da holdt hun dem på potte og slapp et bleieskift. Tror det var motivasjonen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...