Gå til innhold

Dere med gutter på 10 og 12 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva pleier dere å gjøre sammen med de?

Eller er det helt slutt på å gjøre noe sammen?

Tenker da på aktiviteter

Anonymous poster hash: ba43c...133

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå turer, gå på kino, spille spill, prate, lage mat, bade osv. Mine er 11 og 13.

Anonymous poster hash: 562c4...f3c
Skrevet

Min er 10. Vi går på ski i helgene, kino, svømmehallen (med kompis), spiller brettspill eller kort, ser film sammen, prater etc. Ikke alt på en og samme dag, naturligvis. Her må spilling kontrolleres, og vi har et fint system nå. Hvis det hadde vært fritt fram, hadde det nok blitt mer skjerm enn jeg hadde likt, og dermed gått ut over tiden vår sammen.

Skrevet

Jeg gjør mye av det også, men uff, vet ikke... I det siste så føler jeg at vi gjør ting hver for oss. At vi ikke gjør ting sammen lenger....Selvom vi spiser middag sammen, prater osv, men det er lissom ikke de tingene når de var småe. Savner på en måte småbarnstiden hvor vi gikk til parken og lekte, tegne osv, men det er vel alderen også som gjør at de har lyst til å finne på ting alene og jeg føler meg "arbeidsledig".

Vi har en tursti her vi bor og det er fortsatt bra med snø, så vi kan jo gå på ski, men det er vanskelig å få de med. De vil heller stå på bakken og treffer sine venner, og det er jo forståelig. Men jeg savner familietid også. Noen som har forslag til familieaktiviteter i den alderen? Og hvorfor er det vanskelig å være mor til 2 gutter?

Skrevet

Jeg gjør mye av det også, men uff, vet ikke... I det siste så føler jeg at vi gjør ting hver for oss. At vi ikke gjør ting sammen lenger....Selvom vi spiser middag sammen, prater osv, men det er lissom ikke de tingene når de var småe. Savner på en måte småbarnstiden hvor vi gikk til parken og lekte, tegne osv, men det er vel alderen også som gjør at de har lyst til å finne på ting alene og jeg føler meg "arbeidsledig".

Vi har en tursti her vi bor og det er fortsatt bra med snø, så vi kan jo gå på ski, men det er vanskelig å få de med. De vil heller stå på bakken og treffer sine venner, og det er jo forståelig. Men jeg savner familietid også. Noen som har forslag til familieaktiviteter i den alderen? Og hvorfor er det vanskelig å være mor til 2 gutter?Anonymous poster hash: ba43c...133

Vi får lettest til skitur hvis vi har med en kompis. Vi har alltid et mål, og det blir kanelboller og lignende godsaker å få. Som familie (med en lillebror og evt pappa) går vi kanskje til byen sammen, kikker litt, leker litt i parken, spiser lunsj. Vi spiller også kort eller lignende sammen. Familiefilm på lørdager er ofte hyggelig. Da benker vi oss med pizza og godteri. Biblioteket funker også.
Skrevet

Det er jo bare helt normalt at barn når en alder der det er morsommere å være med venner enn med mamma og pappa. Men det er selvsagt vedmodig for oss foreldre. Vi får ta de stundene vi fortsatt får sammen med dem, og nyte det mens det varer.

Min gutt på 11 er mye rundt med venner og når han er hjemme gjør han også mye alene. Men vi leser smmen på sengen, spiser sammen, og han vil fortsatt av og til gjøre ting med meg. Og etterhvert blir det mindre og mindre interesse for mamma-tid - helt til den kommer tilbake når de er ferdig med tenårene. Da er mamma plutselig helt topp igjen :-)

Syns denne Tine-reklamen berører det du tar opp, og derfor er deg ganske rørende:

Anonymous poster hash: 2b73e...c26
Skrevet

Det går litt i perioder og litt hva jwg legger opp til.

Vi bor slik til at om han skal til kompiser, må vi kjøre han. Så han er en del hjemme med oss.

Om han kunne valgt, ville han brukt all tid på netflix og data. Men det får han ikke. Så han hjelper til med matlaging, vi spiller brettspill, han bygger med lego eller tegner. Vi prater sammen, viser hverandre hvilken musikk vi liker for tiden (youtube) Osv. Men jeg er litt enig i at det var mer "mamma-kosetid" da han var mindre, selv om vi fortsatt har det koselig sammen. Jeg er ikke alltid førstevalget 😉

Skrevet

Det er jo bare helt normalt at barn når en alder der det er morsommere å være med venner enn med mamma og pappa. Men det er selvsagt vedmodig for oss foreldre. Vi får ta de stundene vi fortsatt får sammen med dem, og nyte det mens det varer.

Min gutt på 11 er mye rundt med venner og når han er hjemme gjør han også mye alene. Men vi leser smmen på sengen, spiser sammen, og han vil fortsatt av og til gjøre ting med meg. Og etterhvert blir det mindre og mindre interesse for mamma-tid - helt til den kommer tilbake når de er ferdig med tenårene. Da er mamma plutselig helt topp igjen :-)

Syns denne Tine-reklamen berører det du tar opp, og derfor er deg ganske rørende:

https://www.youtube.com/watch?v=evykChzaINE

Anonymous poster hash: 2b73e...c26

Tusen takk for svar og filmen. Fikk tårer i øyene nå. For tenker positiv, at de har begynt og blir selvstendige og ikke er mammadalt, utnytte tiden for meg selv og heller tenker på at det er min tur og skjemmer meg bort:)

Skrevet

Mine er med venner slipper og hjelpe dei til og finne på ting.

Anonymous poster hash: 15df4...4b6
Skrevet (endret)

Har en fotballgutt på 11 år som er glad i å gå på fotballbanen med sin far (men helst med kompiser) og trene og generelt glad i trening, så vi tar han begge (eller hele familien) med på treningsturer (løping eller gåturer). Går i fjellet/marka, går på kino, bowling, skøyter (ishall) og på ski om vinteren. Båtturer og bading om sommeren. Vi spiller også endel spill sammen (stort sett hele familien, har også en jente på 8,5 år) som kort og monopol.

Han er også mye sammen med venner og ellers finner på ting uten oss da, bare så det er sagt ;)

Endret av MTF
Skrevet

Mine gutter er 12 og 14 år, og jeg tenker at i den fasen de er nå er det viktigste bare å være der for dem og vise interesse for hva de driver med.

De er mye med venner, på trening o.l. og når de er hjemme sitter de gjerne da også f.eks i kjellerstuen og skyper med en gjeng kompiser. Vi skal bare være sjeleglad for at de er sosiale og har venner, de skal løsrive seg fra oss, det er sunt og normalt, men de trenger oss en stund til enda.

Her spiser vi middag sammen nesten hver dag, jeg velger også å hente de ganske ofte når de er ute og farter for det er mange gode samtaler i bilen. Jeg viser interesse for skole, ser gjerne over lekser og snakker om hva de driver med der.

Jeg viser interesse for vennene deres, spør hvordan det går med "Per" osv bare for å få litt info om hva som skjer i vennegjengen.

Jeg er med på fotballkamper, lar de ha venner på besøk og overnatting så ofte de vil osv.

Jeg føler vi har et tett og godt forhold hvor vi snakker mye sammen og jeg vet stort sett hva som skjer i livene deres, det er bra, jeg kan ikke forvente å være med på alt som skjer lenger ;)

Ellers gjør vi fremdeles ting som familie, drar i svømmehallen, tar en tur på stranda, besøker bestemor osv Vi kan også se en film sammen, på lørdag som var så vi en film fra 19-20.30 også forsvant til til rommene sine, skyping med venner o.l. Men da har vi ihvertfall hatt den lille tiden med hygge og kos i sofakroken, selv 14-åringen kan fremdeles sette seg i armkroken min og kose en slik stund.

Anonymous poster hash: 417e4...985
Skrevet

Min 12-åring er veldig glad i YouTube. Om ikke jeg aktiviserer han kunne han godt ha sittet der hele dagen. Om jeg bare nekter han uten å gi han alternativer er han rimelig blank, da har han ingenting å gjøre.

Men han er veldig glad i å gå på ski og leke i snøen. Han liker å bowle, gå på kino, lekeland, badeland. Han liker å gå på tur i fjellet, når han bare kommer i gang. Har fått øynene opp for geocatching, men har funnet alle postene i nærmiljøet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...