Gå til innhold

Smågodt-tilbudet ikke bare positivt....

Anbefalte innlegg

Skrevet

På vei hjem fra jobb i går observerte jeg 4 barn ca. 10 år kjøpte digre poser med smågodt på vei hjem fra skolen. Møtte de utenfor etter at jeg var ferdig handlet hvor de gikk med hver sin digre smågodtpose og spiste. Synes det er synd jeg da....dette tilbudet fra butikkene. Mer godteri tilgjengelig for barn/unge til billig penge - ergo mer godterispising.

Om barnas lørdagsgodt koster 20 kr eller 5 kr....de 15 kr er virkelig ikke det som velter økonomien vår.

Jeg tror folk kjøper mye mer enn de trenger, spiser mer og oftere fordi de har mye...De ville jo ikke spist de mengdene hvis det var ordinær pris.

Vet jeg får pepper for dette...men i dette økende problemet med overvektige barn og unge synes jeg det er trist at ikke det er frukt og grønnsaker som det er pris på...men godteri slik at de kjøper enorme mengder. Ikke alle selvsagt, men ikke til å komme bort fra at det er mange barn, spesielt ungdom som fråtser ekstra i smågodt om dagen...

Anonymous poster hash: 1bcdf...e49
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På vei hjem fra jobb i går observerte jeg 4 barn ca. 10 år kjøpte digre poser med smågodt på vei hjem fra skolen. Møtte de utenfor etter at jeg var ferdig handlet hvor de gikk med hver sin digre smågodtpose og spiste. Synes det er synd jeg da....dette tilbudet fra butikkene. Mer godteri tilgjengelig for barn/unge til billig penge - ergo mer godterispising.

Om barnas lørdagsgodt koster 20 kr eller 5 kr....de 15 kr er virkelig ikke det som velter økonomien vår.

Jeg tror folk kjøper mye mer enn de trenger, spiser mer og oftere fordi de har mye...De ville jo ikke spist de mengdene hvis det var ordinær pris.

Vet jeg får pepper for dette...men i dette økende problemet med overvektige barn og unge synes jeg det er trist at ikke det er frukt og grønnsaker som det er pris på...men godteri slik at de kjøper enorme mengder. Ikke alle selvsagt, men ikke til å komme bort fra at det er mange barn, spesielt ungdom som fråtser ekstra i smågodt om dagen...

Jeg er så enig med deg , og jeg er overvektig !

Alltid vært det , perioder jeg blir mye tynnere , så opp igjen .

Nå er det nærmest umulig få tak i smågodt tii påske , helt utrolig hvor gale folk blir..

Hvem kjøper 35 kg godteri ?

Anonymous poster hash: a1e44...567

Gjest Antarctica
Skrevet

Det er helt sykt. Sukker er avhengighetsskapende, og dette prisavslaget er verving av nye junkier.

Skrevet

Kjenner jeg er litt glad for at mitt barn ikke er gammelt nok til å kjøpe godteri selv ja... og håper de gir seg med dette før han blir det. :P

Anonymous poster hash: c6ef1...6ea
Skrevet

Helt enig med deg! Men det er vel bare en uke eller to nå før påske, tror ikke barna får varige mén eller blir overvektige av det.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Var i butikken før jobb idag og observerte 3 unger som kjøpte hver sin boks med godis. Var på meny dette, og de har tilbud på bokser, halv pris. De spiste og spiste mens de gikk ut :/ Skjønner det er fristende og at de ikke forstår konsekvensene av dette, men foreldrene bør følge med!

Skrevet

Det er jo ikke tilbudet det er noe galt med, men folks valg. Man kan da virkelig ikke detaljstyre hver eneste borger med forbud og høye priser på alt som er usunt. Mine to eldste hadde ikke kjøpt 10 kilo smågodt om de så fikk det for 1 krone kiloen. Det er foreldrenes ansvar å lære barna hva som er sunn mat, og lage god sunn mat. Når jeg ser hva enkelte foreldre lager - ihjelkokte grønnsaker fra frysedisken, masse løk osv, så forstår jeg hvorfor barna deres ikke spiser det mølet. Grønnsaker og frukt trenger ikke å være kjedelig, mye av den sunne maten er godt. Men når man baserer sitt kosthold på supermat, lavkarbo, spinatjuice og chiafrø er det ikke rart barna heller kjøper godteri å spise seg mett på. Mathysteri vil ingen ende ta - man skal gå på en eller annen diett og "følge med i tiden".

Skrevet

Det er jo ikke tilbudet det er noe galt med, men folks valg. Man kan da virkelig ikke detaljstyre hver eneste borger med forbud og høye priser på alt som er usunt. Mine to eldste hadde ikke kjøpt 10 kilo smågodt om de så fikk det for 1 krone kiloen. Det er foreldrenes ansvar å lære barna hva som er sunn mat, og lage god sunn mat. Når jeg ser hva enkelte foreldre lager - ihjelkokte grønnsaker fra frysedisken, masse løk osv, så forstår jeg hvorfor barna deres ikke spiser det mølet. Grønnsaker og frukt trenger ikke å være kjedelig, mye av den sunne maten er godt. Men når man baserer sitt kosthold på supermat, lavkarbo, spinatjuice og chiafrø er det ikke rart barna heller kjøper godteri å spise seg mett på. Mathysteri vil ingen ende ta - man skal gå på en eller annen diett og "følge med i tiden".

Nå er jeg såpass heldig at (de eldste på 11 og 13 år) barna mine normalt ikke gå på butikken for å kjøpe snop ol. selv, men det er nok mest flaks og det er unntak. Vi snakker mye med barna våre om kosthold, hva som er sunt og usunt og hva for eksempel mye sukker gjør med kroppen vår. Vi lager også mye hjemmelaget og god mat og har ofte både oppskåret frukt, smoothier osv. Snop er til lørdager, kaker osv er til bursdager, boller en sjeldent søndag i ny og ne osv. Altså ikke nazi, men lærer dem moderasjon.

Likevel hjelper ikke alltid en slik opplæring når barna blir større. Nå aner jeg ikke hvor gamle barn du har, men jeg synes det er litt naivt av de å legge skylden på foreldrene dersom de større barna og ungdommene kjøper snop. Store barn og ungdommer gjør i større grad som de selv vil, og selv de med gode kostholdsvaner vil falle for fristelsene innimellom. Det er ikke fordi de ikke vet bedre eller ikke liker den sunne maten hjemme, men fordi sukker er godt og avhengighetsskapende og fordi det gir en slags status å gå der me godteposen og så kunne dele i øst og vest med venner. Tilgjengelighet har nok mer å si. Barna mine går ikke forbi noen butikker til/fra skolen og vi bor et stykke unna. Jeg tror faktisk det vekter mer enn oppdragelsen.

Anonymous poster hash: fa9fa...a41

Skrevet

Foreldrenes ansvar. Selv godteri var gratis hadde verken jeg eller barna spist mer. Men vil tro flere hadde valgt å spise mer grønnsaker om prisen ble redusert kraftig, men det er en helt annen diskusjon. 

Skrevet

Nå er jeg såpass heldig at (de eldste på 11 og 13 år) barna mine normalt ikke gå på butikken for å kjøpe snop ol. selv, men det er nok mest flaks og det er unntak. Vi snakker mye med barna våre om kosthold, hva som er sunt og usunt og hva for eksempel mye sukker gjør med kroppen vår. Vi lager også mye hjemmelaget og god mat og har ofte både oppskåret frukt, smoothier osv. Snop er til lørdager, kaker osv er til bursdager, boller en sjeldent søndag i ny og ne osv. Altså ikke nazi, men lærer dem moderasjon.

Likevel hjelper ikke alltid en slik opplæring når barna blir større. Nå aner jeg ikke hvor gamle barn du har, men jeg synes det er litt naivt av de å legge skylden på foreldrene dersom de større barna og ungdommene kjøper snop. Store barn og ungdommer gjør i større grad som de selv vil, og selv de med gode kostholdsvaner vil falle for fristelsene innimellom. Det er ikke fordi de ikke vet bedre eller ikke liker den sunne maten hjemme, men fordi sukker er godt og avhengighetsskapende og fordi det gir en slags status å gå der me godteposen og så kunne dele i øst og vest med venner. Tilgjengelighet har nok mer å si. Barna mine går ikke forbi noen butikker til/fra skolen og vi bor et stykke unna. Jeg tror faktisk det vekter mer enn oppdragelsen.

Anonymous poster hash: fa9fa...a41

Det jeg ville frem til, er at staten kan da ikke styre hva butikkene skal ha tilbud på. Butikkene har tilbud ikke fordi det er "positivt", men fordi de må selge ut visse varetyper innen et visst tidsrom. Det er forretningsmessige hensyn som ligger bak. Men er enig med Elsker livet at ferske grønnsaker er for dyre. Mine barn spiser nesten ingenting av frossenblandinger, men hvis jeg steker for eksempel forskjellige ferske rotgrønnsaker, lager tomatsalat med agurk, løk, basilikum og fetaost, så går det ned på høykant.

Skrevet

Synes slike salg er supert. Før jul og påske, genialt!!! La oss beholde det....

Ellers i året kan man godt bruke pris på og få folk til å velge sundt. Smågodt kunne vært 20kr HG og brus 40 kr for 1,5l. Potetgull 40 kr pr.pose osv....Men da MÅ det kompenseres mot at usaltede nøtter, frukt og grønnsaker blir billigere enn i dag. Proteinrike, fettfattige meieriprodukt,  ikke tilsatt sukker burde vært halv pris av vanlig yoghurt, og da skal prisen på disse NED sukssesivt med prisOPPgang på de mer sukkerholdige produkt.  Vaskemiddel til treningsklær (det som fjerner vond lukt) sett ned det også! Det funker faktisk, men er ganske mange kroner dyrere pr maskin,- og når vi har 2 maskiner med treningstøy daglig....I alle fall 10 i uka,- så blir det fort penger!

Men og kjøre tilbud til spesielle anledninger,- JA!!! Jeg liker og ha overflod til jula og påsken. Jeg vil ha et utvalg og gi til de som kommer på besøk,- og for å velge selv i når jeg skal kose meg.... Også har vi billig godt i ukene etter påske også. VI spiser ikke mye mer selv om det er billigere,- og uansett om man måtte gjøre det,- så er det vel ikke slik at man handler og har overflod av smågodt frem til jul pga dette?? I så fall er det ikke PRISEN som er problemet her.... Jeg tenker det er deilig og slippe se handlevogna doble seg i pris pga godteri,- nå er det knapt merkbart at man kjøper inn ekstra av dette...Og tenker for de med dårlig råd, så kan de i alle fall skeie ut til påske på det punktet. Om de ikke har råd til annet, kan man kose seg med litt påskeegg, spille spill, se film sammen og føle seg LITT bortskjemt uansett...Og i TILLEGG ha råd til lammelåret....

At barn stikker innom butikken og kjøper seg masse smågodt, er ikke pga tilbudet, de hadde kjøpt seg godteri uansett,- og det er DET som er feil. De som måtte stikke innom bare på grunn av tilbudet,- ser jeg ikke problemet med...  Faktisk...Mine barn må forbi butikk til og fra skolen. Det er FORBUDT og innom der og kjøpe seg noe etter skole/i skoletida! Tilbud eller ikke!!! Og slik trodde jeg de fleste hadde det....

Anonymous poster hash: bc4cc...537
Skrevet

På vei hjem fra jobb i går observerte jeg 4 barn ca. 10 år kjøpte digre poser med smågodt på vei hjem fra skolen. Møtte de utenfor etter at jeg var ferdig handlet hvor de gikk med hver sin digre smågodtpose og spiste. Synes det er synd jeg da....dette tilbudet fra butikkene. Mer godteri tilgjengelig for barn/unge til billig penge - ergo mer godterispising.

Barn som har penger og frihet til å kjøpe hva de vil, kommer til å kjøpe om det er tilbud eller ikke. Her må foreldrene ta ansvar, ikke skylde på butikkene.

Anonymous poster hash: f75a3...abb

Skrevet

Det er vel en smule naivt å tro at dine barn ikke er litt som de fleste andre barn

Anonymous poster hash: 7ae91...b46

Gjest Antarctica
Skrevet

Men altså... Her høres det ut som at det beste er det godes fiende! Frosne grønnsaker inneholder ikke færre næringsstoffer enn friske. Forskjellen er marginal. Løk er heller ikke usunt. At det skal være feil av foreldre å lage middager med frossengrønnsaker og "masse løk" er jo bare tull. Det kan de gjerne fortsette med.

Men de trenger ikke lære unger at søtsmak er toppen av lykke. Og der er det vel at kjeden ryker av...

Skrevet

Pussig dette. Så mange som hamstrer vanvittige mengder med sukkergodt. Og likevel hevder alle at de ikke spiser mer enn normalt....

Butikkene kan vise til markant økt salg av slike produkter når det er slike tilbud, men ikke noen nedgang i salget av samme produkter når det ikke er idiottilbud på dem.

Uttalelsene her henger ikke på greip. Såsant det ikke er mange som kjøper godteriet bare for å kaste det, da... siden de ikke spiser mer...

Tallenes tale er helt klar. Sukker er avhengighetsskapende. Får man i seg mer sukker så vil man søke enda mer sukker. Sukker puttes inn i helt andre typer matvarer med én ting for øye - å øke forbruket.

Men ingen spiser mer, om man skal tro folk her inne. Likevel har 20 % av befolkningen fedme, 50 % er overvektige.

Jeg tror det er mange selvbedrag ute og går i disse godteritrådene...

Anonymous poster hash: df486...87b
Skrevet

Det er jo ikke tilbudet det er noe galt med, men folks valg. Man kan da virkelig ikke detaljstyre hver eneste borger med forbud og høye priser på alt som er usunt. Mine to eldste hadde ikke kjøpt 10 kilo smågodt om de så fikk det for 1 krone kiloen. Det er foreldrenes ansvar å lære barna hva som er sunn mat, og lage god sunn mat. Når jeg ser hva enkelte foreldre lager - ihjelkokte grønnsaker fra frysedisken, masse løk osv, så forstår jeg hvorfor barna deres ikke spiser det mølet. Grønnsaker og frukt trenger ikke å være kjedelig, mye av den sunne maten er godt. Men når man baserer sitt kosthold på supermat, lavkarbo, spinatjuice og chiafrø er det ikke rart barna heller kjøper godteri å spise seg mett på. Mathysteri vil ingen ende ta - man skal gå på en eller annen diett og "følge med i tiden".

Og det jeg sitter igjen med er: hva er galt med løk?

Anonymous poster hash: ec68d...61b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...