Gå til innhold

Trenger hjelp angående brudd med barnefar..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min nåværende samboer skal gå fra hverandre, det er i utgangspunktet jeg som ønsker dette mest, men han er enig i at vi ikke har hatt det/har det bra sammen.Vi har to barn sammen begge er under 4 år. Jeg lurer på hva jeg/vi må gjøre videre? Jeg har bestilt time til mekling, men det er en stund til. Hva skjer egentlig på meklingsmøtet? Jeg har ikke fast jobb, og er avhengig av støtte for å klare å forsørge barna fram til jeg får jobb, men har jeg rett på noen støtte dersom vi deler barna 50/50?

Anonymous poster hash: 53e0f...d68
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om barna bor 50-50 vil det komme an på hver enkelts økonomi om en av partene må betale bidrag. Du kan finne en kalkulator på navs hjemmeside. Der kan du regne litt på det. I tillegg finns det noen støtteordninger for aleneforeldre så ta kontakt med nav og be om et møte hvor dere kan se på dine muligheter videre.

Ellers må barnas barnehage informeres (om de går i barnehage da) og det er alt det praktiske rundt at en/begge flytter.

Anonymous poster hash: ca41e...79e
Skrevet

Takk for svar! :) Er der noen som kan fortelle meg hva som foregår på et meklingsmøte? Vil det fastsettes noen avtale mellom oss der?

Skrevet

Takk for svar! :) Er der noen som kan fortelle meg hva som foregår på et meklingsmøte? Vil det fastsettes noen avtale mellom oss der?

Dere kan lage samværsavtale der om dere vil det. Da jeg var på meklingsmøte snakket vi litt frem og tilbake om hva jeg og eksen tenkte og ønsket. Terapeuten hjalp oss å snakke sammen ved å stille spørsmål. Han hjalp også far å skjønne "barnets beste".

Anonymous poster hash: 360a6...10f

Skrevet

Du får ikke overgangsstønad hvis dere har barna 50/50. Det er uansett galskap med så små barn (regner med den minste er ganske liten).

Anonymous poster hash: e309b...301

Skrevet

Om dere er enige om barnefordelingen på forhånd blir det bare litt snakk rundt det og ting blir satt på papiret. Om dere ikke er enige kommer megleren til å hjelpe dere til å se forskjellige perspektiver og snakke sammen slik at dere forhåpentlig kan finne en løsning som er best mulig for barna. Det er mulig med ekstra møter om man trenger det.

Anonymous poster hash: ca41e...79e

Skrevet

Har du ikke jobb har du vel rett på arbeidsledighetstrygd eller sosialstønad. Ingen sulter i Norge. Men det er ikke barnefars problem at du ikke har jobb, så han skalvel bare betale vanlig bidrag uansett (et par tusenlapper i mnd?). Nav hjelper deg å regne ut.

Først må dere prøve å bli enige om en samværsavtale for barna. Når den er på plass må du snakke med Nav om hva du kan få av støtte, og sende inn søknader. Det tar nok noen mnd før du får noen penger tipper jeg.

Anonymous poster hash: 6d223...9d0

Skrevet

50/50 for så små barn er galskap, de er for unge rett og slett. Det bør ikke være aktuelt før barna er mye eldre.

En mekling har ingen retts myndighet, rådgiveren kan si rett ut at han syns du skal ha hoved omsorgen for barna men han har ikke myndighet til å tvinge far til å gå med på det. Akkurat som han ikke kan tvinge deg til å gå med på 50/50 avtale.

Du kan begynne med å lese deg til om

Bostøtte

Bidragskalkulator NAV

Ekstra barnetrygd

Overgangsstønad

Får du deg jobb les om

Barnetilsyn støtte

Er det du eller han som flytter ut ? Eid eller leid bolig ?

Melde flytting til folkeregisteret, du får ikke søkt om noe hvis han er registrert på samme addresse som deg

Anonymous poster hash: fd296...0cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...