Gå til innhold

Til dere som har fjernet livmoren :)

Anbefalte innlegg

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Blir veldig glad for alle erfaringer og svar.

Nå ser det ut som det er den veien det går for meg. Hadde tcre i januar, og blir aldri helt smertefri (skrev et innlegg her i går om det), kom inn på sykehuset i dag, de finner ingenting unormalt, men sa at det hendte at noen slet med smerter i etterkant av slike inngrep og at fjerning av livmoren var det sikreste alternativet for å slippe smertene.

Jeg velger da å fjerne vaginalt, den tappen er bare vond og ikke godt for noe, så da tenker jeg at det er lurest. Tipper jeg vil komme meg raskere etter den typen inngrep også enn lapraskopisk/buksnitt, eller er jeg helt på jordet her nå?

Hvor lang tid burde barna være hos faren sin i etterkant? Hvor vondt er det etter operasjonen? Får man dra hjem samme dag, eller blir man lagt inn? (Tenker da spesielt på fjerning vaginalt)

Hvordan fungerer sexlivet etterpå? Er det vanskeligere å få orgasme f.eks?

Sitter her med 100 spørsmål, og forstår dere kanskje ikke klarer å svare på alle, men blir veldig takknemlig for alt av info :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen erfaringer selv, men kjenner ei som nylig fjernet livmoren. Riktignok med buksnitt. Hun lå inne noen dager - tror det var 4 dager. Hadde epidural bedøvelse i to døgn etterpå. Fullt bedøvd under operasjonen selvfølgelig, men bare delvis de to neste dagene. Nok til å bli så så godt som helt smertefri (hun sa hun ikke hadde noe smerte disse dagene), men likevel ikke mer enn at hun såvidt greide å komme seg fra sykehussengen og til toalettet (rom med eget bad) på egen hånd disse to dagene. Hun hadde en del smerter første døgnet etter at epiduralen var fjernet, men ble greit smertelindret med tabletter den dagen og et par dager til etter det med mye mindre smerter. Satt flere timer i bil hjem fra sykehuset, tror det var tredje eller fjerde dagen etter inngrepet, det gikk greit.

Ang. å velge vaginal fjerning eller buksnitt, så synes jeg du skal diskutere det nærmere med kirurgen som skal gjøre inngrepet ditt.

Ang. orgasme så vet jeg egentlig ikke, men siden nervene og klitoris er selvstendig fra livmoren så kan jeg egentlig ikke skjønne at evnen til å få orgasme påvirkes. Kommer på at jeg har en annen venninne som fjernet livmoren for få år tilbake også. Hun er ganske nyforelsket og har visstnok et suverent sexliv, så hos henne har det i hvert fall ikke påvirket noe, virker det som ;) Hun slet med mye smerter og store blødninger og sier hun fikk et nytt liv etter at hun fikk fjernet livmoren :) Jeg vet lite om inngrepet hennes (hun er typen som forteller at det er blitt gjort flere måneder i ettertid..).

Den som nylig fikk fjernet livmoren har hatt veldig lite problemer i ettertid. Var blitt fortalt at hun når rurene innvendig løsnet så kunne hun få en mensblødning, noen kunne få en sterker blødning visstnok. Men hun hadde ingen blødninger overhodet, det var én dag hun såvidt så antydning til "gammelt" (brunt) blod på papiret en gang, men det var også alt. Hun merker lite eller ingenting til inngrepet nå.

Jeg tror jeg ville snakket med kirurgen (avdelingen) om hvor lang tid du trenger uten barna etterpå. Jeg husker ikke om hun jeg har skrevet om fikk begrensninger på aktivitet og bæring, så det kan jeg ikke si noe om. Men ut fra hennes form så tenker jeg at en uke ville vært nok. Men det vil sikkert være individuelt, og også være avhengig av alder og aktivitetsnivå på barna dine.

Håper det er litt til hjelp selv om jeg ikke har egen erfaring. Lykke til :)

Anonymous poster hash: c7e0e...598
Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Tusen takk for langt og utfyllende svar :)

Jeg kunne velge selv om jeg ville ta det vaginalt eller lapraskopisk, og siden jeg vil fjerne tappen også var det vaginalt de foreslo.

Ja, en uke holder sikkert, har store barn, så de trenger ikke bæres :) Skal snakke mer med kirurgen nærmere operasjonen, men jeg er ei sånn som glemmer alle spm når jeg først er der, og jeg har også opplevd at helsepersonell svarer veldig generelt, det blir litt mer "ekte" når jeg hører andres erfaring :)

Skrevet

Jeg kunne velge selv om jeg ville ta det vaginalt eller lapraskopisk, og siden jeg vil fjerne tappen også var det vaginalt de foreslo.

Ja, en uke holder sikkert, har store barn, så de trenger ikke bæres :) Skal snakke mer med kirurgen nærmere operasjonen, men jeg er ei sånn som glemmer alle spm når jeg først er der, og jeg har også opplevd at helsepersonell svarer veldig generelt, det blir litt mer "ekte" når jeg hører andres erfaring :)

Skriv ned de spørsmålene du har her og ha listen tilgjengelig frem til operasjonen slik at du kan spørre konkret når du har samtale med kirurgen. Fort gjort å glemme spørsmål når man er der, så det er lurt (og effektivt) å ha en liste med spørsmål.

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Skriv ned de spørsmålene du har her og ha listen tilgjengelig frem til operasjonen slik at du kan spørre konkret når du har samtale med kirurgen. Fort gjort å glemme spørsmål når man er der, så det er lurt (og effektivt) å ha en liste med spørsmål.

Det skal jeg gjøre, takk for tips :)

Tar gjerne i mot flere erfaringer mens jeg venter på time igjen. Det må jo være noen her inne som har gjort det samme? :P

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Dytter litt, jeg 😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...