Anonym bruker Skrevet 9. mars 2016 #1 Skrevet 9. mars 2016 Noen som har hatt barn som ble mobbet/ertet/utestengt i barnehagen? Hvilke tiltak ble gjort? Hvordan gikk det? Hvordan gikk det med barnet da det begynte på skolen? Anonymous poster hash: 3b4ba...228
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2016 #2 Skrevet 9. mars 2016 Ingen er mobbere i en barnehage, HI! Dette er små barn! Ærlig talt.... håper ikke barnet ditt lar seg påvirke av dine holdninger for da er det hn som blir en mobber senere i livet!! Prøv å vær litt hyggelig mot barna i stedet, kanskje det hjelper... Anonymous poster hash: ec5f3...841
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2016 #3 Skrevet 9. mars 2016 Ingen er mobbere i en barnehage, HI! Dette er små barn! Ærlig talt.... håper ikke barnet ditt lar seg påvirke av dine holdninger for da er det hn som blir en mobber senere i livet!! Prøv å vær litt hyggelig mot barna i stedet, kanskje det hjelper... Anonymous poster hash: ec5f3...841 Er du tilbakestående ??? Anonymous poster hash: 16eef...5fb
klg,2 boys now:) Skrevet 9. mars 2016 #4 Skrevet 9. mars 2016 Har dessverre opplevd det.tiltakene som ble gjort var at bhg jobbet med og heve statusen til barnet i gruppen så ungene ble mere populær og være med.det fungerte veldig bra. Selv jobber vi mye i bhg med og stoppe utestenging har null toleranse får det.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2016 #5 Skrevet 9. mars 2016 Ingen er mobbere i en barnehage, HI! Dette er små barn! Ærlig talt.... håper ikke barnet ditt lar seg påvirke av dine holdninger for da er det hn som blir en mobber senere i livet!! Prøv å vær litt hyggelig mot barna i stedet, kanskje det hjelper... Anonymous poster hash: ec5f3...841 Konsekvent utestenging av et barn over tid kvalifiserer vel for mobbing? Og jo, dette skjer også allerede i barnehage, dessverre. Anonymous poster hash: a8c85...6a8
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2016 #6 Skrevet 9. mars 2016 Ingen er mobbere i en barnehage, HI! Dette er små barn! Ærlig talt.... håper ikke barnet ditt lar seg påvirke av dine holdninger for da er det hn som blir en mobber senere i livet!! Prøv å vær litt hyggelig mot barna i stedet, kanskje det hjelper... Anonymous poster hash: ec5f3...841 Jo, det er det! Hos oss er det nulltoleranse, og noe det jobbes mye med. Anonymous poster hash: 64d8f...42d
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2016 #7 Skrevet 9. mars 2016 Min blir utsatt for fysisk mobbing i barnehagen. Det er grusomt. Slag, spark og kloring. De prøver å bytte grupper, så min omgås minst mulig med han som angriper min. Men det skjer fortsatt, om de er ute samtidig. Jeg mener at barnet som angriper mitt, bør følges rundt av en voksen. Men de har ikke nok personell, til å forfølge et barn sier de. Vi vurderer å ta ut vårt barn, og heller ha han hjemme 1 år. Før skolestart. Er ikke plass i andre barnehager her. Mitt barn har flere arr armer og ansiktet, etter angrep fra mobberen. Barnehagen har skrevet aviksmelding, og laget handlingsplan. De snakker med barna om å være snille 😣😣 bølla hører neppe etter. Bare så glad de ikke skal gå på samme barneskole. Hadde det vært fare for det, hadde jeg søkt min inn på privatskole 60 min med bil. Men fyrensøren , jeg er glad jeg ikke har et så ufyselig barn. Anonymous poster hash: baebd...f6b
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2016 #8 Skrevet 9. mars 2016 Min blir utsatt for fysisk mobbing i barnehagen. Det er grusomt. Slag, spark og kloring. De prøver å bytte grupper, så min omgås minst mulig med han som angriper min. Men det skjer fortsatt, om de er ute samtidig. Jeg mener at barnet som angriper mitt, bør følges rundt av en voksen. Men de har ikke nok personell, til å forfølge et barn sier de. Vi vurderer å ta ut vårt barn, og heller ha han hjemme 1 år. Før skolestart. Er ikke plass i andre barnehager her. Mitt barn har flere arr armer og ansiktet, etter angrep fra mobberen. Barnehagen har skrevet aviksmelding, og laget handlingsplan. De snakker med barna om å være snille 😣😣 bølla hører neppe etter. Bare så glad de ikke skal gå på samme barneskole. Hadde det vært fare for det, hadde jeg søkt min inn på privatskole 60 min med bil. Men fyrensøren , jeg er glad jeg ikke har et så ufyselig barn. Anonymous poster hash: baebd...f6b
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2016 #9 Skrevet 9. mars 2016 Har ikke hatt egne barn som har blitt berørt, men har jobbet mange år som ped.leder. Er ingen tvil om at det er mobbing i bhg og blant barn. Hvilke tiltak som settes inn (utenom det daglige arbeidet man gjør da), avhenger av "hvem, hva, hvor". Alder på barna, hva slags mobbing/erting det er snakk om, er det mange involvert o.l. Noe av det mest effektive preventive tiltaket jeg har jobbet med er Kari Lamers "Du og jeg og vi to", et verktøy om sosial kompetanse. Ellers har jeg god erfaring med å jobbe MED foreldrene i barnegruppa. Har hatt flere møter med foreldre om dette med mobbing, erting o.l. Anonymous poster hash: 31afc...57c
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2016 #10 Skrevet 9. mars 2016 Min blir utsatt for fysisk mobbing i barnehagen. Det er grusomt. Slag, spark og kloring. De prøver å bytte grupper, så min omgås minst mulig med han som angriper min. Men det skjer fortsatt, om de er ute samtidig. Jeg mener at barnet som angriper mitt, bør følges rundt av en voksen. Men de har ikke nok personell, til å forfølge et barn sier de. Vi vurderer å ta ut vårt barn, og heller ha han hjemme 1 år. Før skolestart. Er ikke plass i andre barnehager her. Mitt barn har flere arr armer og ansiktet, etter angrep fra mobberen. Barnehagen har skrevet aviksmelding, og laget handlingsplan. De snakker med barna om å være snille bølla hører neppe etter. Bare så glad de ikke skal gå på samme barneskole. Hadde det vært fare for det, hadde jeg søkt min inn på privatskole 60 min med bil. Men fyrensøren , jeg er glad jeg ikke har et så ufyselig barn. Anonymous poster hash: baebd...f6b I dette tilfellet syns jeg ikke det er nok å bare snakke om å være snille. Jeg har god erfaring med rollespill. Ville også krevd en konkret tiltaksplan med hva som skal gjøres, hvem som skal gjøre det, tidsfrist for gjennomføring og tid for evaluering av tiltakene. Om ikke tiltak fungerer og barnet fortsatt blir angrepet, ville jeg sendt avviksmelding til både fylkesmann og barnehagens verneombud. Ville også krevd et møte med ped.leder, styrer og foreldrene til dette barnet. Sammen står man sterkere. Dessverre er det ofte slik at de som plager andre har foreldre som ikke "ser" det. Heldigvis er ikke alle sånn, mange foreldre tar det på alvor hvis de får vite at barnet deres plager andre. Tips også bhg om Kari Lamer; "Du og jeg og vi to". Et verktøy om sosial kompetanse jeg har veldig god erfaring med. Anonymous poster hash: 31afc...57c
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2016 #11 Skrevet 9. mars 2016 Nei, man kan faktisk ikke kalle en 4-5 åring for en mobber! Igjen, dette er SMÅ barn! Om det er problemer i en barnehage er dette faktisk de voksne der sitt ansvar og de som har gjort en dårlig jobb. Anonymous poster hash: ec5f3...841
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2016 #12 Skrevet 9. mars 2016 Ingen er mobbere i en barnehage, HI! Dette er små barn! Ærlig talt.... håper ikke barnet ditt lar seg påvirke av dine holdninger for da er det hn som blir en mobber senere i livet!! Prøv å vær litt hyggelig mot barna i stedet, kanskje det hjelper... Anonymous poster hash: ec5f3...841 Selvsagt er ikke små barn klar over sine handlinger slik større barn er, det er likevel mobbing. Anonymous poster hash: 98356...c97
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2016 #13 Skrevet 9. mars 2016 Min blir utsatt for fysisk mobbing i barnehagen. Det er grusomt. Slag, spark og kloring. De prøver å bytte grupper, så min omgås minst mulig med han som angriper min. Men det skjer fortsatt, om de er ute samtidig. Jeg mener at barnet som angriper mitt, bør følges rundt av en voksen. Men de har ikke nok personell, til å forfølge et barn sier de. Vi vurderer å ta ut vårt barn, og heller ha han hjemme 1 år. Før skolestart. Er ikke plass i andre barnehager her. Mitt barn har flere arr armer og ansiktet, etter angrep fra mobberen. Barnehagen har skrevet aviksmelding, og laget handlingsplan. De snakker med barna om å være snille bølla hører neppe etter. Bare så glad de ikke skal gå på samme barneskole. Hadde det vært fare for det, hadde jeg søkt min inn på privatskole 60 min med bil. Men fyrensøren , jeg er glad jeg ikke har et så ufyselig barn. Anonymous poster hash: baebd...f6b Akkurat sånn er det her og. Min blir dyttet, slått og utestengt. Spesielt av et barn. De får ikke sitte på samme rom, og de voksne passer ekstra på.. Nå er det en annen gutt som er blitt "offer", barnehagen driver hele tiden å jobber med at ting skal bli bedre. Anonymous poster hash: 32845...0b9
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2016 #14 Skrevet 9. mars 2016 Nei, man kan faktisk ikke kalle en 4-5 åring for en mobber! Igjen, dette er SMÅ barn! Om det er problemer i en barnehage er dette faktisk de voksne der sitt ansvar og de som har gjort en dårlig jobb. Anonymous poster hash: ec5f3...841 Jo, greit nok det. Men for et barn som blir utestengt over lengre tid spiller dette ingen trille. Ei heller for foreldrene til det utestengte barnet. Jeg har ikke opplevd mobbing i barnehagen, men en episode med utestenging. Jeg ville krevd møte med barnehagen, evt fått inn ressurser fra PPT. Ville også sendt ut en e-post til foreldre, og generelt vært litt klegg på barnehagen til jeg følte at de tok tak i situasjonen og klarte å håndtere den. Anonymous poster hash: 8c064...566
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2016 #15 Skrevet 9. mars 2016 Ja, min gutt var en "mobber". De var en liten gruppe med barn i 5-årsalderen, og bare 4 gutter. Fikk en dag en telefon fra styreren om at min gutt og to av de andre utestengte den fjerde. I tillegg drev de en slags psykisk mobbing ved å liksom himle med øynene eller kommentere negativt alt han sa, var spydige osv. Dette hadde skjedd gradvis helt til moren til denne gutten hadde reagert fordi han var så ulykkelig. Barnehagen tok det kjempealvorlig. Jeg kom til samtale med barnehagen og vi ble enige om en strategi: guttene skulle konfronteres både av de ansatte og hjemme, sammen og én og én, vi foreldre skulle ta en skikkelig samtale med dem og de skulle få vite at alle de voksne i barnehagen fulgte med på oppførselen deres (det hadde jo vært litt sånn i det skjulte, små blikk, o.lign. som ikke hadde vært så lett å se når man ikke visste om det). Jeg konfronterte gutten min, og han skjønte heldigvis alvoret, han gråt noe helt forferdelig og ulte: "Jeg er sleeeeeeem!" mens han hulket og hikstet. Det gikk liksom plutselig opp for ham at det måtte ha vært forferdelig for den andre gutten - som om han for første gang forsøkte å sette seg inn i den andres situasjon. Jeg kontaktet også den andre guttens mor (det var ikke noe barnehagen hadde bedt om) og snakket med henne. Vi ble enige om at vi skulle invitere hverandres barn hjem til hverandre så de fikk leke sammen uten å alltid være den guttegjengen. Det ordnet seg etter dette. Denne gutten kom inn igjen i gjengen. Nå går de samme fire guttene på skolen i samme klasse, og det har aldri mer vært noe snakk om at han holdes utenfor eller ertes mer. Alle e rgode venner og leker sammen på lik linje. Anonymous poster hash: a3de3...c6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå