Gå til innhold

Hvilke utdannelser gir jobbtrygghet nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så jeg utdannet meg valgte jeg noe som vi "alltid" kom til å trenge, men nå blir vi erstattet av de med bachelor for de kan gjøre mer. For noen år siden var du sikret jobb om du utdannet deg inn mot oljebransjen, men det er jo ikke tilfellet lenger.

Regnskap var også ganske sikkert lenge, men behovet reduseres vel i takt med finanskrisen i vente.

Så, hva skal man bli nå da? Hva bør man velge hvis man ønsker/trenger jobbsikkerhet?

Anonymous poster hash: aeaf2...3d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykepleier. Ikke en jobb jeg ville hatt da...

Anonymous poster hash: f9860...0e6

Skrevet

Lærere, det meste innen helsevesenet, barnehagelærere...

Dessuten er man nok rimelig trygg innen juss og økonomi også.

Anonymous poster hash: d863f...7f4

Skrevet

Verden er stadig i ending, mange lærere som nå må tilbake til skolebenken for å være sikret jobb. Men jobber innen utdanning, helse og omsorg kommer jo til å bestå. Men kanskje ikke med den utdanningen som er i dag. 

Skrevet

lærer og barnehagelærer

Anonymous poster hash: d5c4e...c6c
Skrevet

Absolutt alt innen pleie og helse.

Anonymous poster hash: e7ba4...a90

Skrevet

Lege, vernepleier og sykepleier. Noe innenfor ledelse?

Anonymous poster hash: 25842...9f4

Skrevet

Lege, vernepleier og sykepleier. Noe innenfor ledelse? Anonymous poster hash: 25842...9f4

Vil dessverre ikke si at lege er et trygt yrke. Det utdannes for mange leger nå i forhold til jobbstillinger til disse. Det er er vanskelig å få seg jobb som nyutdannet dessverre. Vi har ikke legemangel, men mangel på spesialister. Det løser staten vår på å importere spesialister fra utlandet i stedet.

Anonymous poster hash: 26f52...c13

Skrevet

Sykepleier. Bombesikkert yrke

Anonymous poster hash: bb3ff...c63

Skrevet

Sykepleier. Bombesikkert yrke

Anonymous poster hash: bb3ff...c63

Ja, men svært vanskelig å få fast 100% stilling, og oftest må man jobbe tre-delt turnus. Alle jeg kjenner som jobber innen helse (ambulansepersonell, sykepleiere, leger/kirurger) sier at de aldri i verden hadde valgt det samme om igjen, selve innholdet i jobben blekner totalt mot byråkrati, hierarki og forferdelige arbeidstider. 

Anonymous poster hash: 048e4...826

Skrevet

Lærere, det meste innen helsevesenet, barnehagelærere...

Dessuten er man nok rimelig trygg innen juss og økonomi også.

Anonymous poster hash: d863f...7f4

Jeg er jurist, bor utenfor de 4-5 største byene (men det er fremdeles en by med rundt 50.000 innbyggere), og her lyses det ut kanskje 2-3 jobber for jurister i året. I storbyene er det masse jobber, men om man har tenkt å bo utenfor universitetsbyene er det det straks mye vanskeligere. Ikke noe bombesikkert i det hele tatt. 

Anonymous poster hash: 048e4...826

Skrevet

Det er vel spådd at vi kommer til å mange vannvittig mange fagbrevutsatte i løpet av tiårene som kommer, for "alle" skal ha høyere utdanning nå....

Men det vil alltid være behov for rørleggere, tømrere, elektrikere og bilmekanikere.

Anonymous poster hash: 4a895...01f
Skrevet

Det er vel spådd at vi kommer til å mange vannvittig mange fagbrevutsatte i løpet av tiårene som kommer, for "alle" skal ha høyere utdanning nå....

Men det vil alltid være behov for rørleggere, tømrere, elektrikere og bilmekanikere.

*mangle fagbrevutdannede*

var visst vanskelig å skrive det...

Skrevet

*mangle fagbrevutdannede*

var visst vanskelig å skrive det...

du tenkte sikkert bare at det vil være behov for mange ;) og da gikk det ikke å skrive mangle, vet du ;)

Anonymous poster hash: fd728...c78

Skrevet

Alt innen IT er bankers

Anonymous poster hash: 21cca...60d

Skrevet

Lærer. Blir mer og mer behov, men for all del sats på spes ped eller realfag (videregående).

Er det selv, syns yrket er et svare slit og vurderer å bytte beite, men jobbmarkedet er jo umulig. Så får bare slite videre. Kontaktlærerbiten er slavearbeid.

Anonymous poster hash: 2881f...531

Skrevet

Teknisk og IT, i valg av høyere grad.Verden går i rasende fart fremover på det tekniske/data.

Fagbrev er det samme som videregående, med bare litt spesialisering

Anonymous poster hash: 00480...a39

Skrevet

Pleie- og omsorg er nok et ganske så sikkert kort.

En som foreslo økonomi og jus - det har vært et variabelt arbeidsmarked for de yrkesgruppene de siste 20 årene.

Anonymous poster hash: e0b82...442
Skrevet

Sykepleier, lærer og barnehagelærer er sikre valg i området rundt der jeg bor. Ser også ofte at miljøterapeut er mye utlyst.

Anonymous poster hash: ea5b9...45b

Skrevet

Optiker. Jevnt over utdannes det ganske mange færre optikere i Norge enn det markedet trenger. Er du villig til å flytte utenfor de større byene er du nærmest sikret jobb på dagen, ganske gode forhandlingsmuligheter sitter du også med, med tanke på lønn og arbeidstid.

Skrevet

Yrkesfag!

Anonymous poster hash: e4b5b...35f

Skrevet

Yrkesfag!

Jeg har yrkesfag bakgrunn, men blir byttet ut til fordel for bachelor utdannet medarbeider. Umulig å få jobb innen det helseyrke jeg har utdannet meg til.

Skrevet

Yrkesfag!

Jeg har yrkesfag bakgrunn, men blir byttet ut til fordel for bachelor utdannet medarbeider. Umulig å få jobb innen det helseyrke jeg har utdannet meg til.

Laborant?

Anonymous poster hash: f95d1...4a3

Skrevet

Parkeringsvakt :)

Anonymous poster hash: a4821...e05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...