Gå til innhold

Trenger vi denne kvinnedagen, egentlig??

Anbefalte innlegg

Skrevet

JAAAA er mitt rungende svar. Jeg synes det er skremmende at man ikke ser at behovet fremdeles er svært stor.

Hva synes du?

Anonymous poster hash: c15a3...9a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke spesielt her i Norge men andre steder i verden JAAAAA

Skrevet

Ja, både i  Norge og ellers i verden. 

Anonymous poster hash: cdc32...d25
Skrevet

Både her og der. Det er mange ting i vårt eget samfunn vi gjerne kan sette søkelys på og det er mange steder ute i verden hvor kvinnene virkelig trenger den internasjonale støtten for å få bedret forholdene.

Skrevet

Selvfølgelig trenger vi den. 

Men den har nok gått for langt på visse områder og kanskje mulig må mykes litt opp på noe. Men hadde man ikke satt inn de virkemidlene som kvotering osv så ville vi ikke oppnådd noe likestilling. 

Det kommer alltid motsvar at mannen aldri har krav på barna osv, men tenker her må mannen gjøre en innsats selv for å få det på agendaen og ikke bare ta opp masse personlige skildringer for det kmmer man ingen vei med. 

Anonymous poster hash: 2005b...55d
Skrevet

Selvfølgelig!!

Anonymous poster hash: 67e6c...3c7

Skrevet

JA vi treng kvinnedagen!!! For å ta det nærmaste først. Kor mange trådar har vi ikkje lese her inne om mannfolk som trur at dama er både hotellvert, barnepike og sex slave? Trur nok desse trådene hadde vore færre om likestilling gang stakk litt dupere her til lands og. Og så treng eg vel ikkje nemne barnebruder, manglande utdanning for jenter, det enorme lønnsgapet mellom menn og kvinner ute i resten av verda.

Men det er desverre mange der ute som ikkje ser dette. Kanskje vi skal tipse dei om å gå på dib og lese litt om korleis mange damer her til lands har det☺.

Skrevet

Selvfølgelig trenger vi den. 

Men den har nok gått for langt på visse områder og kanskje mulig må mykes litt opp på noe. Men hadde man ikke satt inn de virkemidlene som kvotering osv så ville vi ikke oppnådd noe likestilling. 

Det kommer alltid motsvar at mannen aldri har krav på barna osv, men tenker her må mannen gjøre en innsats selv for å få det på agendaen og ikke bare ta opp masse personlige skildringer for det kmmer man ingen vei med. 

Anonymous poster hash: 2005b...55d

Signerer. Man leser jo bare her på DiB hvordan mange menn prioriterer overtidsjobb, kompiser, fyll og sexchatting med andre damer fremfor barn og familien. De MÅ ut og drikke, de MÅ spille PS3, de gidder ikke å bli med i basseng, på juleavslutninger osv fordi det er kjedelig, de trenger alenetid for å trene osv. Selvfølgelig er ikke alle menn slik, men mange er sånn. Og det er vanligvis disse mennene som opplever brudd og barnefordeling når dama ikke gidder mer.

Anonymous poster hash: 3df9e...b04

Skrevet

JA vi treng kvinnedagen!!! For å ta det nærmaste først. Kor mange trådar har vi ikkje lese her inne om mannfolk som trur at dama er både hotellvert, barnepike og sex slave? Trur nok desse trådene hadde vore færre om likestilling gang stakk litt dupere her til lands og. Og så treng eg vel ikkje nemne barnebruder, manglande utdanning for jenter, det enorme lønnsgapet mellom menn og kvinner ute i resten av verda.

Men det er desverre mange der ute som ikkje ser dette. Kanskje vi skal tipse dei om å gå på dib og lese litt om korleis mange damer her til lands har det☺.

Man trenger ikke en gang vise til MENNS holdninger. Husk tråden om fjortenåring (!) som ble voldtatt. Hvor mange KVINNER på forumet her trakk forutgående flørting mellom henne og overgriperen som bevis på at det var frivillig sex? Ca 80 % av dem som svarte? Hvor mange skriver at husarbeid er bare kvinnens oppgave? At en kvinne som har hatt mer enn 2-3 sexpartnere er hore og løs i strikken? At mannen bør få lov til å flørte med andre og prioritere venner og øl fremfor hjemmesitting med familien? At kvinnen har seg selv å takke for at mannen stakk uten videre fordi de hadde sex for tidlig i datinga? Det er KVINNER alle disse holdninger kommer fra. Så lenge vi ødelegger for oss selv, har vi behov for kvinnedagen. For å ikke snakk om alle kvinner på norske krisesentre, og om dem som dessverre ikke kommer dit.

Skrevet

Jeg mener at ved å ta utgangspunkt i at kvinner er en enhetlig gruppe med delte interesser og kjennetegn, så forsterker vi bare polariseringen mellom kvinner og menn. Jeg kunne heller tenkt meg en "likhet-for-alle-dag", uavhengig av kjønnsidentitet.

Skrevet

I dag har jeg lest to artikler som sier noe om at vi også trenger kvinnedagen i Norge:

Lønnsforskjellene øker mellom menn og kvinner. Link:  http://www.tv2.no/nyheter/8114389/

Kvinnehjerte er nedprioritert i helsevesenet. Link: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Professor-mener-vi-har-forsomt-kvinnehjertet-3549018.html

Anonymous poster hash: 40540...a14

Kvinnehelse og kvinnebekymringer er nedprioritert generelt. Har hørt leger snakke om "hysterisk mor" når hun kommer med barnet og er bekymret. Har dere noen gang hørt uttrykket "hysterisk mann"? Ordet "hysterisk", som er negativt ladet, fremgår av det latinske ordet for livmor, altså et kvinnerelatert ord. Har også opplevd at menn blir tatt mer på alvor av fastlegene enn kvinner. Med akkurat de samme plagene.

Skrevet

På verdensbasis mottar kvinner bare 10% av all lønnsinntekt. Vi eier kun 1% av verdens eiendommer.

Leste en artikkel om at legestudiet og jusstudiet i Norge om 10-20 år vil ha mistet all sin prestige fordi 70% av de som studerer dette er kvinner. Det vil ikke lenger være status fordi det er kvinneyrker. Det er jo helt sjukt.

Jeg er f.eks en karrierekvinne. Mannen min er ikke karrieremann. At vi fremdeles har egne ord for kvinner som jobber i høyere stillinger i 2016 er pinlig.

Skrevet

På verdensbasis mottar kvinner bare 10% av all lønnsinntekt. Vi eier kun 1% av verdens eiendommer.

Leste en artikkel om at legestudiet og jusstudiet i Norge om 10-20 år vil ha mistet all sin prestige fordi 70% av de som studerer dette er kvinner. Det vil ikke lenger være status fordi det er kvinneyrker. Det er jo helt sjukt.

Jeg er f.eks en karrierekvinne. Mannen min er ikke karrieremann. At vi fremdeles har egne ord for kvinner som jobber i høyere stillinger i 2016 er pinlig.

På samme måte som "fylkesmann", "brannmann", "rådmann" og lignende er "høye" eller respekterte stillingstitler og har mannlig element, mens "jordmor", "helsesøster" og lignende, som betegner lavtlønnede tunge yrker, har kvinnelig element i seg. Man sier ikke rådkvinne eller fylkeskvinne, jordfar eller helsebror.

Skrevet

http://www.expressen.se/kronikorer/liza-marklund/liza-marklund-ingen-debatt-om-kvinnofortrycket/

Ja! Den trengs absolutt. Så lenge jenter blir dømt til steining fordi de er voldtatt skjønner jeg ikke at det er et spørsmål en gang.

Anonymous poster hash: 88c67...967

Eller får kroppen sin maltraktert av den nye torturoppfinnelsen "biteren" - tang som river kjøtt av kroppen, fordi de har blottet seg. En kvinne som har blitt "fersket" i å amme barnet offentlig fikk det ene brystet ødelagt av dette redskapet fordi hun blottet seg. Jenter som blir giftet bort som 10-åringer og får barn som 12-åringer. Med den konsekvens at de blir urin- og avføringsinkontinente, og blir da utstøtt av familie og samfunnet som "urene". Nei, vi trenger sikkert ingen kvinnedag, vi.

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg mener at ved å ta utgangspunkt i at kvinner er en enhetlig gruppe med delte interesser og kjennetegn, så forsterker vi bare polariseringen mellom kvinner og menn. Jeg kunne heller tenkt meg en "likhet-for-alle-dag", uavhengig av kjønnsidentitet.

Det er vel et mål at alle dager skal være det?

Men systematisk diskriminering favoriserer menn framfor alt annet. Bare se på noe så banalt som USAs presidenter: det er lettere å få posisjoner som svart mann enn hvit kvinne, selv om altså svarte amerikanere utgjør under 20% av befolkningen, og selv om store befolkningsgrupper avskyr å få inn afroamerikanere i posisjoner. Åpenbart avskyr de kvinner i posisjoner enda mer...

Gjest Antarctica
Skrevet

Og på tross av at kvinner tjener minst og eier minst, utfører de 2/3 av alt arbeid i verden... Sier seg selv at det meste av dette er lavtlønnet og ulønnet!

Skrevet

På verdensbasis mottar kvinner bare 10% av all lønnsinntekt. Vi eier kun 1% av verdens eiendommer.Leste en artikkel om at legestudiet og jusstudiet i Norge om 10-20 år vil ha mistet all sin prestige fordi 70% av de som studerer dette er kvinner. Det vil ikke lenger være status fordi det er kvinneyrker. Det er jo helt sjukt.Jeg er f.eks en karrierekvinne. Mannen min er ikke karrieremann. At vi fremdeles har egne ord for kvinner som jobber i høyere stillinger i 2016 er pinlig.Anonymous poster hash: c15a3...9a9

På samme måte som "fylkesmann", "brannmann", "rådmann" og lignende er "høye" eller respekterte stillingstitler og har mannlig element, mens "jordmor", "helsesøster" og lignende, som betegner lavtlønnede tunge yrker, har kvinnelig element i seg. Man sier ikke rådkvinne eller fylkeskvinne, jordfar eller helsebror. Anonymous poster hash: 3df9e...b04

Jordmor og helsesøster er vel ikke lavlønnet, men underbemannet.

Anonymous poster hash: acf0d...51c

Skrevet

Ja, det er langt fra likestilling, både på verdensbasis og i Norge. Dessverre.

Anonymous poster hash: f04d2...183
Skrevet

Artig å se at Høyre vil styrke kvinners karrieremuligheter ved å gi den barnepass og vaskehjelp.

Antar at det er menn da, som skal ga til jobb å passe barna og vaske doene til de kommende karrierekvinner...

Blir spennende å se hvilke vilkår disse som skal passe barn og vaske andres hjem skal jobbe under. Og... Hvem skal egentlig vaske DERES hjem og passe DERES barn...?

Anonymous poster hash: cf964...139

Gjest Antarctica
Skrevet

Artig å se at Høyre vil styrke kvinners karrieremuligheter ved å gi den barnepass og vaskehjelp.

Antar at det er menn da, som skal ga til jobb å passe barna og vaske doene til de kommende karrierekvinner...

Blir spennende å se hvilke vilkår disse som skal passe barn og vaske andres hjem skal jobbe under. Og... Hvem skal egentlig vaske DERES hjem og passe DERES barn...?

Og dermed var debatten trygt plassert i debatten for klassespørsmål! Det er jo kvinner som skal gjøre rent også. Underklassens kvinner. For overklassedamenes ektemenn kommer ikke til å ta over!

Skrevet

Og dermed var debatten trygt plassert i debatten for klassespørsmål! Det er jo kvinner som skal gjøre rent også. Underklassens kvinner. For overklassedamenes ektemenn kommer ikke til å ta over!
Jepp! Vi får en underklasse med kvinner som jobber under ræva vilkår med å passe overklassens barn og gjøre drittjobben for dem.

At et sånt forslag i det hele tatt kan komme opp i 2016... "Likestilling for de ressurssterke, røkla kan vaske etter oss" kan jo være Høyres parole under 8.mars- toget i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...