Gå til innhold

Så hva gjør man? Utagerende barn :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg måtte hente hjem barnet mitt fra skolen idag pga. slåing og sparking. Barnet ble iløpet av samtalen på rektors kontor plutselig illsint så vi måtte være flere voksne på han å nesten holde han fast på skift for å unnå skade. 2 personer fra skolen måtte være med hjem, så fort han var på sin arena så roet han seg og ble helt god igjen.

Fra morgenen av var det en helt vanlig og fin morgenstund, uten noe som helst krangling. Det eneste jeg reagerte på var at han sa "jeg er sint på skolen", når jeg spurte hvorfor så var grunnen at han var trøtt men måtte på skolen.

Han legger seg kl 9, sovner innen en halv time og må stå opp igjen 07.40. Men ofte er han tung å få opp om morgenen. Det er uaktuellt å legge han kl 8 da de rutinene ikke fungerte da han sovnet ofte ikke før 23 da, men skal prøve med 20.30 nå fremover for å se om det hjelper.

Jeg var også inne på tanken om at jeg kanskje kunne fått laget en avtale med skolen om at han får sove til han våkner selv, regner med at han da våkner senest 8 og vil da komme maks 10-15 min forsent på skolen. Jeg fikk høre at det er min plikt å levere min sønn til skolen (av noen jeg drøftet det litt med, og ja det skjønner jeg), men når han likevell ikke følger klassens årsplan så kan jeg ikke se at det skal utgjøre noe forskjell. Både jeg og skolen er fortvilet, skolen fordi de har så mye problem med han på daglig basis og jeg fordi jeg føler hans handlinger er mitt ansvar og jeg tar det langt innover meg. Jeg får så utrolig vondt av både skolen og gutten min. Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 34f3c...c73
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler med dere! Hvor gammel er han? Har han venner på skolen? Blir han mobbet/holdt utenfor? Hvordan går det faglig? Får dere oppfølging fra bup eller ppt? Har han alltid vært utagerende?

Anonymous poster hash: 93aca...4b9

Skrevet

Føler med dere! Hvor gammel er han? Har han venner på skolen? Blir han mobbet/holdt utenfor? Hvordan går det faglig? Får dere oppfølging fra bup eller ppt? Har han alltid vært utagerende?

Han er 10 år. Han har heldigvis igjen venner, men er redd de forsvinner etterhvert. Han sier at noen erter han/ håner han/ler av han og ja det er nok noen som gjør det, men mange ganger så misforstår han andres uttrykk til å være fientlig og vondt mot han :( BUP har jobbet med utredning i rundt 5 år nå, men har ennå ikke landet på noe diagnose. Han begynnte å utvikle det i 4 årsalderen ca., så det ikke hjemme (vanlig trass bare) men barnehagen rapporterte om utagering der.

Skrevet

Jeg syns du kan ta opp dette med skolen. Hvis det å komme senere kan hjelpe på utagerende atferd så kan jeg ikke forstå annet enn at det er i orden.

Anonymous poster hash: 74012...70d

Skrevet

Han er 10 år. Han har heldigvis igjen venner, men er redd de forsvinner etterhvert. Han sier at noen erter han/ håner han/ler av han og ja det er nok noen som gjør det, men mange ganger så misforstår han andres uttrykk til å være fientlig og vondt mot han :( BUP har jobbet med utredning i rundt 5 år nå, men har ennå ikke landet på noe diagnose. Han begynnte å utvikle det i 4 årsalderen ca., så det ikke hjemme (vanlig trass bare) men barnehagen rapporterte om utagering der.

Mobbing skal IKKE forekomme og erting skal ikke feies under teppet/bagatelliseres. Det er de andre barna som har med å lære seg at folk er forskjellige og DE FÅR IKKE ERTE DITT BARN. Det er skolen sitt ansvar og her er det bare å stå på krava. Norsk lov.

Anonymous poster hash: 88214...4e9

Gjest Antarctica
Skrevet

Stakkars gutt!

Jeg ville ha prøvd legging 20.30 som du selv tenker, la ham våkne av seg selv, og hvis han blir for sein, følg ham. Gå inn på skolen med ham stille og pent, la ham liste seg inn på plassen sin og nikk høflig til læreren.

Så forteller du skolen etterpå at slik MÅ det være i en periode, og at du akter ikke å la ham gjennomgå flere traumatiske episoder med holding osv. Vær kjølig, smilende og høflig, hvis noen begynner med hva som er din plikt, fastholder du at din aller første plikt er å dekke basalbehovene. Skolen er nr 4 eller 5 på lista, etter søvn, mat, kjærlighet og trygghet!

Hvis det er umulig å rekke skolen til tiden, kan du jo gradvis trekke leggetida mot 20.15.

Jeg syns de er lite løsningsorienterte...

Skrevet

Stakkars gutt!

Jeg ville ha prøvd legging 20.30 som du selv tenker, la ham våkne av seg selv, og hvis han blir for sein, følg ham. Gå inn på skolen med ham stille og pent, la ham liste seg inn på plassen sin og nikk høflig til læreren.

Så forteller du skolen etterpå at slik MÅ det være i en periode, og at du akter ikke å la ham gjennomgå flere traumatiske episoder med holding osv. Vær kjølig, smilende og høflig, hvis noen begynner med hva som er din plikt, fastholder du at din aller første plikt er å dekke basalbehovene. Skolen er nr 4 eller 5 på lista, etter søvn, mat, kjærlighet og trygghet!

Hvis det er umulig å rekke skolen til tiden, kan du jo gradvis trekke leggetida mot 20.15.

Jeg syns de er lite løsningsorienterte...

Ja jeg har veldig lyst til å prøve det, ikke sikkert at det fungerer (altså at barnet kanskje skylder på at det er søvn som gjør det uten at det er den utløsende faktoren) men en må prøve alt som prøves kan tenker jeg.

Slik som det var igår kan jo ikke fortsette, huff for en situasjon. Jeg ringte til BUP og fortalte om situasjonen, så det var de som sa at det er min plikt å sende han på skolen. BUP spurte også om jeg var nødt til å holde han fast slik hjemme, da fortalte jeg at det er svæææært sjelden og at da roer han seg raskere her hjemme enn det han gjorde på skolen (der følte jo han seg krenket fordi vi var flere rundt som så) Jeg sa også at det er mye man kan gjøre for å forebygge før det kommer så langt, og da sa bup at det holder de med meg i så der hadde skolen noe å virkelig jobbe med.

Skrevet

Jeg ville tatt ett møte med skolen. Forklart at dere tar legging tidligere enn vanlig, men lar gutten våkne selv. Dette er for at gutten menerr søvnen er problemet. Det virker som du ikke mener dtte er problemet og det ville jeg vært ærlig om ovenfor skolen, slik at de forstår at dette er for å få en ting mindre gutten kan legge skylden på problemen på. Om dette faktisk løser problemene, må dere gradvis legge han tidligere og tidligere slik at dere finne riktig tidspungt slik at han rekker skolen hver dag.

Anonymous poster hash: d2f1c...2cf

Skrevet

Spiser han ofte nok ? Min kortslutter totalt om han ikke får seg mat hver 3 time.

Sjekket synet hos øyelege? Hjalp veldig når min fikk briller. Min kom seg igjennom synstest på helsestasjonen men har +6.5 og +7 .

Har du steinerskolen i nærheten? De tar ofte mer hensyn til den enkeltes elevs behov.eller annen privatskole.

Anonymous poster hash: 6628b...f83

Skrevet

Min må ha med seg pølser, fårepølse,pizza horn , biola/drikke yogurt, eple juice etc

Klarer ikke få i min nok energi igjennom brødskiver er. Jeg har en aktivgutt, som vokser fort. Får han Ikke nok mat og hvile, kan han bli helt krakilsk .

Skrevet

Kan du bytte skole? Få en ny start for gutten der han ikke har noe stempel?

Synd å si, men jeg hadde ikke latt mitt barn ha en kompis som plutselig klikker og der flere voksne må holde han.

Kan hende dere kan søke om assistent for han både for han selv, slik han havner i minst mulig slike situasjoner, men også oga de andre elevene sin trygghet.

Det virker rart at dette skal kun dreie seg om for lite søvn. Da ville jeg faktisk fått sjekket at han faktisk har dyp nok søvn og sover godt på nettene.

Er han aktiv, trener? Hva med kostholdet? Hvilke filmer og spill har han tilgang til?

Anonymous poster hash: 3fc7f...392

Skrevet

Spiser han ofte nok ? Min kortslutter totalt om han ikke får seg mat hver 3 time.

Sjekket synet hos øyelege? Hjalp veldig når min fikk briller. Min kom seg igjennom synstest på helsestasjonen men har +6.5 og +7 .

Har du steinerskolen i nærheten? De tar ofte mer hensyn til den enkeltes elevs behov.eller annen privatskole.

Vi har 2 steinerskoler som ligger i nabokommuner ca. 26-30 min unna. Han spiser 4 faste måltider, og ellers får han hvis han er sulten med mindre middagen er under tilbereding.

Skrevet

Det høres ikke godt ut for verken deg eller barnet.

Vi har en del av de samme utfordringene her også, men litt omvendt med utagering. Han har utagert mest hjemme, og først det siste skoleåret begynt med aggressiv oppførsel på skolen.

Han er også under utredning hos BUP. Venter spent på hva konklusjonen blir. Håper ikke vi må vente 4-5 år + på den!! 😮😮

Jeg er enig med de som sier at helsa først og skolen etterpå 😊

Skrevet

Synd å si, men jeg hadde ikke latt mitt barn ha en kompis som plutselig klikker og der flere voksne må holde han.

Kan hende dere kan søke om assistent for han både for han selv, slik han havner i minst mulig slike situasjoner, men også oga de andre elevene sin trygghet.

Det virker rart at dette skal kun dreie seg om for lite søvn. Da ville jeg faktisk fått sjekket at han faktisk har dyp nok søvn og sover godt på nettene.

Er han aktiv, trener? Hva med kostholdet? Hvilke filmer og spill har han tilgang til?

Kan, men helst ikke da han bruker laaang tid på å bli trygg. Han har allerede assistent som er ganske lik meg på mange områder, har hatt henne i 2 år men han er ennå ikke helt trygg på henne. Jeg også synes det er rart om det kun er søvnen, men det må likevell prøves. Han sliter litt med nattskrekk i perioder, noen ganger setter han seg opp i sengen mens andre ganger er han på vandring. Dette skjer ca 3 netter annenhver uke +-. Han har allidrett og svømmekurs i tillegg til gym og svømming på skolen, greit kosthold, 7 årsgrensespill og filmer (men han har sett noen få 11 årsgrense som star wars, ringenes herre og hobbiten)

Gjest Antarctica
Skrevet

Kan, men helst ikke da han bruker laaang tid på å bli trygg. Han har allerede assistent som er ganske lik meg på mange områder, har hatt henne i 2 år men han er ennå ikke helt trygg på henne. Jeg også synes det er rart om det kun er søvnen, men det må likevell prøves. Han sliter litt med nattskrekk i perioder, noen ganger setter han seg opp i sengen mens andre ganger er han på vandring. Dette skjer ca 3 netter annenhver uke +-. Han har allidrett og svømmekurs i tillegg til gym og svømming på skolen, greit kosthold, 7 årsgrensespill og filmer (men han har sett noen få 11 årsgrense som star wars, ringenes herre og hobbiten)

Jeg syns i alle fall ikke det høres ut som om det du gjør i det daglige er feil. Ungen har det så bra som han kan ha det alle andre steder enn på skolen.

Men med de tingene du utdypet nå, er det en ting som slår meg: kan dette være et forstadium til en angstlidelse?

Frykt gir aggresjon, og de tingene du sier om at utageringen ikke skjer hjemme, at han har nattskrekk og at det tar kjempelang tid å bli trygg på nye steder og personer, får meg til å tenke at der ligger en panikkangst eller sosial angst i bunnen?

Skrevet

Jeg syns i alle fall ikke det høres ut som om det du gjør i det daglige er feil. Ungen har det så bra som han kan ha det alle andre steder enn på skolen.

Men med de tingene du utdypet nå, er det en ting som slår meg: kan dette være et forstadium til en angstlidelse?

Frykt gir aggresjon, og de tingene du sier om at utageringen ikke skjer hjemme, at han har nattskrekk og at det tar kjempelang tid å bli trygg på nye steder og personer, får meg til å tenke at der ligger en panikkangst eller sosial angst i bunnen?

Takk :) Det er det mulig at det kan være, men bup sier iallefall at han har trekk av autisme, adhd og de mener han har tilleggsvansker som lese/skrive bla. og tvangslidelse. De har også sagt at de mest sannsynlig kommer til å sette opposisjonell adferdsforstyrrelse som første diagnose.

Skrevet

Vi har vært i samme situasjon som dere. Leggetid (kveldsstell) er 19.30, men sovner rundt 8. For lite søvn =horrible dager. Står opp 6.30. Mat og hvile MÅ være på plass for at dagen skal bli grei nok. Ungen ble mye mobbet på sin forrige skole, men vi byttet og sinneepisodene har fått gradvis nedover (på det verste var det minst en gang om dagen - nå er det 1-2 ganger i måneden- byttet skole). Diagnosen på poden er asperger, men mobbing kan drive enhver over kanten til ubegrenset sinne. Sønnen din kan komme til å ta det ut hjemme om han ikke får tatt igjen på skolen. Jeg angrer på at jeg ikke sa ifra til poden min at h*n skulle slå tilbake og sette seg i respekt. Skolen sa at hvis man tok igjen var man selv skyld i det...

Sett igang mobbeparaf 13a (skriftlig i brev!) og involver ppt i det. Skolen med ppt har krav på å tilrettelegge så stå på rettighetene.

Anonymous poster hash: 84b3c...3c0

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Lykke til.

Bra de gjør utredning og finner en diagnose i alle fall, den kan de jo endre hvis ting peker mer i en annen retning senere. Men i mellomtiden kan de kanskje hjelpe deg med noen verktøy og metoder som gjør livet lettere for dere.

Folk med tvangslidelser/tvangshandlinger bruker jo ofte sine rutiner til å skape trygghet og minimere frykt. Så det går litt hånd i hånd. Alle gode tanker til den lille gutten.

Endret av Pashla
Skrevet

Glemte forøvrig å si at sovemedisin har hjulpet på panikk om natten, og det at poden nå sjeldent ser ting bevege på seg. Min er like gammel som din. Vi hadde store problemer med vår første bup som var rimlig inkompetent. Den neste bup'er fikk ordnet opp i alt og satt riktig diagnose. Det har alt i alt ført til store psykiske følger, men vi er på god vei og har en mye mer fornøyd pode. Vi tok store valg ved å flytte, , skifte jobber, bytte skole til de som hadde mer ressurser og endeløs kontakt og oppfølging med ppt, bup og kurs.

Hadde vi ikke flyttet hadde ungen mest sannsynligvis måttet bo et annet sted. Sjansen for at poden hadde svartnet og skadet oss alvorlig hadde vært for stor. Det er en lang vei å gå, men det har vært verdt det.

Anonymous poster hash: 84b3c...3c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...