Gå til innhold

Nedbemannet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nedbemannet. Det er ganske utfordrende. Jeg står plutselig uten jobb - i et arbeidsmarked på nedadgående. Samtidig med mange andre. Og alle prøver å finne ny jobb.

Personlig fasit så langt er en søknad på to måneder... På en stilling der jeg ikke oppfylte det viktigste kravet til kvalifikasjoner... Jeg har en utdannelse og erfaring som kan brukes i alle bransjer. Jeg er flink og er en god kollega. Jeg vil ha en ny jobb. En jobb jeg liker, som utfordrer og hvor jeg lærer nye ting. Jeg er ikke laget for å være hjemme. Jeg trenger å møte kolleger, finne ut av ting og bidra i samfunnet. Ha noe å fortelle når jeg kommer hjem.

Men...

Det finnes nesten ikke jobber til meg på det åpne markedet- så hva er det smart å gjøre? Hvordan finne ledige, men ikke offisielt ledige jobber? Jeg har begrenset med nettverk utenfor oljebransjen, og er litt rådvill.

Anonymous poster hash: 2be4e...aea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Senk lista. Søk på ting du kanskje tror ikke passer for deg. Hvis du er så fastlåst i hvilken stilling du skal ha kan du bli ledig lenge...

Anonymous poster hash: 1b2a1...259

Skrevet

Hva er du utdannet/jobbet som? Lettere å gi råd hvis vi vet hva du har gjort. Gjorde skifte fra prosessingeniør til VA selv i fjor for å få jobb.

Har du kontakt med NAV, Manpower el lign?

Anonymous poster hash: bf66e...ba6

Skrevet

Huff, så kjedelig....jeg jobber også i oljebransjen, og er nå gått gjennom to nedbemannings runder.

Kommer det en tredje, så er jeg nok ute og kjøre dessverre...

Er du flink til å bruke de ressursene bedriften setter opp? De har vel en form for karrieresenter en kan henvende seg til og få hjelp.

Kontakt bemannings byråene i byen du bor.

Tror ikke det er tiden å være kresen, bare søk på alt du kan ha sjans på.

Ønsker deg masse lykke til, og la oss håpe olje situasjonen snart snur...

Anonymous poster hash: ffcc0...889

Skrevet

Du må nok bare innse at lista må senkes, du må akseptere å gjøre noe helt annet og jobbe for en mye lavere lønn, ihvertfall for en periode...

Uansett hva du gjør vil det se positivt ut på en CV at du faktisk gjorde noe i denne vanskelige perioden. Vet om personer som har blitt oppsagt "i oljen" som jobber bl.a i butikk.

Anonymous poster hash: 909fa...7f2
Skrevet

Huff, så kjedelig....jeg jobber også i oljebransjen, og er nå gått gjennom to nedbemannings runder.

Kommer det en tredje, så er jeg nok ute og kjøre dessverre...

Er du flink til å bruke de ressursene bedriften setter opp? De har vel en form for karrieresenter en kan henvende seg til og få hjelp.

Kontakt bemannings byråene i byen du bor.

Tror ikke det er tiden å være kresen, bare søk på alt du kan ha sjans på.

Ønsker deg masse lykke til, og la oss håpe olje situasjonen snart snur...

Anonymous poster hash: ffcc0...889

Takk for svar- jeg overlevde faktisk til 3. runden.. Jeg har informert hele nettverket, og kontaktet bemanningsbyråer. Men det virker som det er vanskelig.

Det var en grei prossess i mitt firma, men det er uansett litt kipt å lete etter jobb nå.

Lykke til!

Skrevet

Senk lista. Søk på ting du kanskje tror ikke passer for deg. Hvis du er så fastlåst i hvilken stilling du skal ha kan du bli ledig lenge...

Anonymous poster hash: 1b2a1...259

Hæ? Senk lista? Hvor har jeg sagt noe om list (med mindre det å like jobben er et urimelig høyt krav?)

Skrevet

Hva er du utdannet/jobbet som? Lettere å gi råd hvis vi vet hva du har gjort. Gjorde skifte fra prosessingeniør til VA selv i fjor for å få jobb.

Jeg setter pris på at du svarer. Men hvorfor trenger du å vite min utdannelse for å gi råd om hvor jeg kan finne jobber som ikke blir lyst ut? Jeg har en "potet"- utdannelse + en meget anvendelig erfaring. Jeg kan som sagt jobbe i alle sektorer. Men jeg har ingen utdannelse med en tittel slik som deg, så jeg velger å ikke bruke tid på å forklare alt.

Jeg glemte å si at jeg følger med på nav og Finn og ulike andre nettsteder, i tillegg til kontakt med bemanningsbyrå.

Skrevet

Du må nok bare innse at lista må senkes, du må akseptere å gjøre noe helt annet og jobbe for en mye lavere lønn, ihvertfall for en periode...

Uansett hva du gjør vil det se positivt ut på en CV at du faktisk gjorde noe i denne vanskelige perioden. Vet om personer som har blitt oppsagt "i oljen" som jobber bl.a i butikk.

Rare forumet. Igjen et svar om å senke lista. Er det andre enn meg som synes det er et rart svar? Eller er det det at jeg føler meg dømt for å ha jobbet i oljebransjen og dermed ikke vil godta andre bransjer/vilkår/oppgaver?

Skrevet

Jeg setter pris på at du svarer. Men hvorfor trenger du å vite min utdannelse for å gi råd om hvor jeg kan finne jobber som ikke blir lyst ut? Jeg har en "potet"- utdannelse + en meget anvendelig erfaring. Jeg kan som sagt jobbe i alle sektorer. Men jeg har ingen utdannelse med en tittel slik som deg, så jeg velger å ikke bruke tid på å forklare alt.

Jeg glemte å si at jeg følger med på nav og Finn og ulike andre nettsteder, i tillegg til kontakt med bemanningsbyrå.

Ok. Tenkte det var lettere å komme med konkrete råd til stillinger hvis jeg visste hva du hadde jobbet som/utdannet som.

Skrevet

Rare forumet. Igjen et svar om å senke lista. Er det andre enn meg som synes det er et rart svar? Eller er det det at jeg føler meg dømt for å ha jobbet i oljebransjen og dermed ikke vil godta andre bransjer/vilkår/oppgaver?

Når du sier at du har søkt på én jobb på to måneder er det lett å konkludere med at du er kresen, selv om du for alt vi vet ikke er det. 

Skrevet

For å finne jobber som ikke er ledige så er det vel ikke annet å gjøre enn å ta telefonen fatt og ringe rundt! Ikke vet jeg hvor du skal ringe for utdannelse vil du ikke si noe om 😉 Men dessverre er arbeidsmarkedet helt håpløst her i olje-vest. Barnehagene har ikke problemer med å få tak i ringevikarere en gang.

Når det er sagt oppfattes du faktisk en smule arrogant på måten du svarer folk som prøver å hjelpe på. Det er på ingen måte en god egenskap når du søker jobb 😉 Jeg oppfattet ingen av svarene du fikk som dømmende over oljebransjen. Den oppfattelsen klarer du fint å lage på egenhånd.

Skrevet

Jeg har jobbet i oljebransjen i snart 8 år, og fikk min siste lønn denne mnd. Det er fryktelig trist at det er så mange flinke folk som har mistet jobben. Vi var 45 personer som måtte gå i kun min avdeling, og over 500 i firmaet den runden.

Dessverre ser det ut til at denne nedturen blir lenger og kraftigere enn under finanskrisen i 2009. Kjedelig for bedriftene å brukes så mye tid og penger på kompetanseheving når man mister folkene etter kort tid.

Jeg har dessverre ikke noen gode råd til deg. Ville bare si at vi er flere i samme båt her. Ønsker deg lykke til videre i jakten :)

Anonymous poster hash: ac526...eea

Skrevet

Det høres egentlig ikke ut som om du er interessert i så mye hjelp

Anonymous poster hash: 84e3e...912

Skrevet

Jeg er i samme båt, så vil bare ar du må holde motet oppe, sier det til meg selv hver dag. Men vet det ikke er lett alltid - jeg søker mange jobber, men blir ikke kalt inn på intervju en gang. Litt deprimerende:-(

Anonymous poster hash: b6a0d...e66

Skrevet

Du vil ikke godta andre bransjer/vilkår/oppgaver?

Du har sendt 1 søknad på to måneder.

Vel....lykke til, du kommer nok til å være arbeidsledig lenge med den innstillingen din, særlig i dette arbeidsmarkedet.

Og de som spør etter utdannelsen din de gjør det for å prøve å hjelpe deg. De ville antagelig prøve å finne typer jobb som du kanskje ikke har tenkt på selv.

Anonymous poster hash: cd31f...790

Skrevet

Det er ikke meningen å oppfattes arrogant, men jeg er oppgitt. Jeg liker ikke å gå hjemme. Jeg blir sur av å trø i egne bein hver dag. Jeg trenger en jobb for å ha det bra- men det er er vanskelig marked.

Det er få andre jobber på markedet her i vest. Det at jeg kun har søkt en jobb er mer et uttrykk for dette enn at jeg er kresen. Jeg kjenner mange i samme situasjon, og jeg hører det samme fra dem.

Ang. utdannelse. Jeg er statsviter. Det er en potetutdannelse, og vi med denne bakgrunnen jobber i et vidt spekter av bransjer og stillinger. Kall meg arrogant, men jeg var altså ute etter hvordan jeg finner ut av ledige, ikke utlyste, stillinger, ikke hva jeg kan jobbe med! Jeg har god oversikt over mine styrker og svakheter, min erfaring og kompetanse.

Til dere som er i samme situasjon- takk for svar. Det er en kip situasjon- jeg unner ingen å bli nedbemannet! Jeg håper det løser seg for dere alle!

Skrevet

har du skrevet deg en knakende god LinkedIn profil? meldt deg inn i alle relevante grupper der? bygget nettverk?

Anonymous poster hash: 81416...b21

Skrevet

Har du bachelor eller master?

Uansett, jeg jobber med arbeidsledige, og mitt beste tips er å ringe til potensielle arbeidsgivere, som ikke nødvendigvis har utlyst en stilling, og invitere deg selv på kaffe. Legg inn aksjer for deg selv, har de ikke noe ledig nå, så husker de deg kanskje senere. Lykke til!

Anonymous poster hash: a487a...ec9

Skrevet

Det er ikke meningen å oppfattes arrogant, men jeg er oppgitt. Jeg liker ikke å gå hjemme. Jeg blir sur av å trø i egne bein hver dag. Jeg trenger en jobb for å ha det bra- men det er er vanskelig marked.

Det er få andre jobber på markedet her i vest. Det at jeg kun har søkt en jobb er mer et uttrykk for dette enn at jeg er kresen. Jeg kjenner mange i samme situasjon, og jeg hører det samme fra dem.

Ang. utdannelse. Jeg er statsviter. Det er en potetutdannelse, og vi med denne bakgrunnen jobber i et vidt spekter av bransjer og stillinger. Kall meg arrogant, men jeg var altså ute etter hvordan jeg finner ut av ledige, ikke utlyste, stillinger, ikke hva jeg kan jobbe med! Jeg har god oversikt over mine styrker og svakheter, min erfaring og kompetanse.

Til dere som er i samme situasjon- takk for svar. Det er en kip situasjon- jeg unner ingen å bli nedbemannet! Jeg håper det løser seg for dere alle!

Mange arbeidsgivere ser ikke på statsviter som enn potetutdannelse, men heller en rødvinsutdannelse.

Skrevet

For 10 år siden ønsket mora mi å jobbe på ett arbeidsplass. Hun fant telefonkontakt og addresse til sin arbeidsgiver i ei bok,sendte CV. Først ble han sint,hvordan fant hun ut hans telefonnummer osv men så ba han henne til intervju og til slutt fikk hun jobben. Etter 6 måneder eller så måtte han til utlandet og det var hun som ble sjefen mens han var borte. Så,vær modig,send CV, og ikke gi opp.

Anonymous poster hash: 3b669...fec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...