Anonym bruker Skrevet 7. mars 2016 #1 Skrevet 7. mars 2016 Sliter sånn med å lage sunne middager som også barna i huset vil spise. Jeg og mannen spiser forsåvidt ganske sunt hele uka gjennom, men barna er mer på "pastakjøret". Nå i det siste ser jeg at 7-åringen har begynt å legge seg ut litt og ønsker og ta tak i dette i starten. Alle barna deltar i idrett og har et vanlig aktivt liv. Men så var det maten, da... Trenger virkelig råd her! Anonymous poster hash: 5dd6b...717
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2016 #2 Skrevet 7. mars 2016 Panert hyse i stekeovnen, supper , Taco, fiskekaker, fisk, Anonymous poster hash: 4a05c...749
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2016 #3 Skrevet 7. mars 2016 Vi bruker aldri pasta , heller mere grønsaker som tilbehør. Anonymous poster hash: 4a05c...749
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2016 #4 Skrevet 7. mars 2016 Bytt først og fremst til fullkornpasta hvis dere ikke allerede har gjort det. ikke mindre kcal, men den er noe sunnere og metter litt mer. Her lager vi en del wok(magert kjøtt, mye grønnsaker og litt ris), spagetti og karbonadedeig, ovnsbakt laks med potetskiver og grønnsaker, tacosalat, kyllingwrap (med fullkornslefsene som brukes til taco, de er små, fiberrike og inneholder ikke så voldsomt mye kcal, stapp de fulle av kulling og salat) grønnsakssuppe, kjøttgryte... Det er mye du kan lage, uten å bruke for mye fløte, smør, oljer og annet kcal-rikt. Synes absolutt ikke du skal droppe potet, pasta og ris til ungene, men du kan velge varianter med mer næring og også spe på med mer grønnsaker. Anonymous poster hash: 38823...7b9
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2016 #5 Skrevet 7. mars 2016 Min litt kresne datter er av alle ting veldig glad i den frosne grønnsaksblandingen som heter amerikansk blanding. Jeg synes ikke noe om den, og ikke mannen heller, men det er vel helt greit ernæringsmessig med de frosne grønnsakene som du gir et raskt oppkok er det ikke? Den amerikanske blandingen inneholder små gulrotbiter, erter og mais, datteren min sitter og spiser en og en, såre fornøyd Anonymous poster hash: 1d116...fb2
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2016 #6 Skrevet 7. mars 2016 Tusen takk for svar og gode tips! Anonymous poster hash: 5dd6b...717
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2016 #7 Skrevet 7. mars 2016 Det kommer jo an på hva barna liker det! Jeg har barn med veldig ulike preferanser selv om alle har vokst opp med samme tilbud og samme lette pressing til å i hvert fall smake bitte litt på nye ting (aldri tvang, men sterk oppfordring). Dersom jeg f.eks. serverer kjøttboller, pasta og salat, vil det ene barnet mitt tvinge i seg litt salat og hive innpå med kjøttboller og itt pasta, et av de andre spise ok med salat, nesten ingen kjøttboller og mye pasta og et annet smake litt på kjøttbollene og pastaen og mumse i seg masse salat. Ofte er det greit å lage sauser og gryter av sunne ingredienser og så smake dem til lik at de blir milde og spisbare for barn, ogda gjør det ikke så mye om det også blir litt pasta el. F.eks. kan du velge mellom en usunn utgave av spaghettig og kjøttdeig (lys spaghetti, kjøtteig og pose tilsatt vann) og en sunn versjon (fullkornsspaghettig, karbonadedeig, saus av f.eks. løk, hvitløk, revet gulrot og boks med hakede tomater tilsatt urter og litt salt/pepper (og bitte litt sukker for å mildne tomatsmaken)). Barn liker også ofte mye bedre å få salt og gønnsaksting i store biter som de kan holde i hånden og bite av. Jeg har i hvert fall opplevd at barna mine spiser mye mer for eksempel paprika dersom jeg skjærer av lange stenger enn som de får det oppdelt i små biter. Anonymous poster hash: 6de91...609
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå