Anonym bruker Skrevet 7. mars 2016 #1 Skrevet 7. mars 2016 Jeg har to surdeigskulturer stående og ingen av dem ser ut for å bli slik de skal bli Den ene er en uke gammel nå (i ettermiddag), den er er fire dager i ettrmiddag. Den første er basert på hvete, den andre på rug. I begge tilfeller har jeg fulgt oppskriften og framgangsmåten til punkt og prikke. I den første, den av hvete, begynte den å skille seg de første dagene. Nå bobler det litt i den,men bare litt. Så vidt jeg kan se hever den seg ikke, elle bare minimalt, men den lukter syrlig og fint. Jeg mater den to ganger for dage nå. I den andre begynte det å boble en del (type 6-7 bobler) allerede første dag. Nå er det nesten ingen bobler Dere som kan dette her, hva er trikset? Anonymous poster hash: 71a9a...389
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2016 #2 Skrevet 7. mars 2016 dytter litt Anonymous poster hash: 71a9a...389
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2016 #3 Skrevet 7. mars 2016 Er det ingen som baker med dette her inne? Anonymous poster hash: 71a9a...389
shari_z Skrevet 7. mars 2016 #4 Skrevet 7. mars 2016 Jeg baker med surdeig, men bruker ferdig deigen til neste gang. Fikk bare problemer med å holde den flytende kulturen i livet. Men likevel det høres ut for meg som om du ikke har nok mel oppi, at den er skikkelig sulten. Prøv å mate den med litt mer mel og se om det hjelper. Husk at når du skal mate den, tilsetter du 1 del vann til 1 del surdeigskultur (usikker om det kalles det på norsk?) + 2 deler mel. Sånn omtrent. Det beste er å veie alt, men det ble for mye jobb for meg og jeg bruker målebeger nå. Si fra hvis du har flere spørsmål. Kanskje jeg kan hjelpe litt. :-) Synes surdeigsbrød er bare helt nydelig, og eneste brødet jeg kan spise som ikke gjør at jeg blir helt oppblåst i magen. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå