Gå til innhold

Autoimmune sykdommer og vaksiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har en eller flere alvorlige autoimmune sykdommer gir dere barna deres vaksiner eller er det noen vaksiner dere står over? Har dere flere familiemedlemmer med autoimmune sykdommer - og ville dere eventuelt tenkt annerledes i forhold til vaksiner om dere hadde det?

Anonymous poster hash: 6b300...aee
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noe fare med å ta vaksiner når man har autoimmune sykdommer? Jeg har høyt stoffskifte. Har aldri tenkt på at jeg ikke Bør ta vaksiner....

Anonymous poster hash: a7d5d...21b

Skrevet

Mannen min har hele tre autoimune sykdommer, to av de som en konsekvens av den første. Den første er ikke en konsekvens av vaksiner, da den eksisterte i familien hans lenge før vaksiner ble oppfunnet.

Flere i familien hans har også autoimune sykdommer, men andre typer enn mannen min.

Selvfølgelig har barnet vårt fulgt vaksineprogrammet. Og ja, han tar også anbefalte vaksiner ala influensavaksiner, fordi han er i en risikogruppe som det anbefales skal vaksinere seg.

Anonymous poster hash: c83e8...677

Skrevet

Tusen takk for svar. Når man har autoimmune sykdommer i familien kan barna arve genfeilene og de er da disponert for disse sykdommene. Selv om de er disponert er det langt fra sikkert at de får sykdommen. Man er nok ikke sikker på hva det er som utløser disse sykdommene, men risikofaktorer er traume (fysisk/psykisk) der kroppen har et høyt stressnivå, alvorlig sykdom der immunforsvaret stresser/jobber hardt, vaksiner (ofte med levende virus) osv.

Folk som har hatt alvorlige autoimmune sykdommer, men som nå mest sannsynlig er friske (f,eks, ved resetting av immunforsvaret med cellegift) får av noen leger beskjed om å være forsiktig med vaksiner og kun ta vaksiner man må og man bør være forsiktig med vaksiner med levde virus. Disse legene mener at disse personene bør tenke seg om før de drar på ferie til f.eks. tropene med de vaksiner en slik reise medfører. Dette fordi man allerede vet at personene er disponert for autoimmune sykdommer og at man dermed må være forsiktig med risikofaktorer. 

Når det er sagt er vaksiner viktige ettersom det er viktig at man selv er beskyttet og at man bidrar til at samfunnet er det (flokkimmunitet). Dermed lurte jeg på om det er noen som har valgt å stå over noen av vaksinene (f.eks. HPV-vaksinen som er relativt ny)  for sine barn der det er mye autoimmunitet i familien   

Anonymous poster hash: 6b300...aee
Skrevet

I min mors familie er det mye autoimmune sykdommer. Det ble påvist genfeil også. Mine barn tok vaksiner men ikke i riktig rekkefølge og ikke i riktig tid. Feks.fikk begge mmr vaksinen ved 3 år og jeg tror ikke de fikk polio vaksinen. De ville ikke fått hep B vaksinen siden min mor fikk AIH etter den. Ingen vet akkurat om den utløste AIH men faktum er at hun fikk symptomer etter vaksinen og hun ennå har titer enda hun tok vaksinen i 1997. Titer varer egentlig 10 år. Etter at mine barn fikk vaksiner,fant jeg ut at jeg har gen til progressiv MS,noe min tante døde av. Om jeg får et barn til,trolig vil barnet ikke få vaksiner.

Anonymous poster hash: 7abc1...c00

Skrevet

Mitt barn med autoimmun sykdom har tatt alt av vaksiner, hun er også vaksinert for vannkopper. Hun vaksineres for influensa årlig. Det er veldig viktig at hun ikke blir så syk da kroppen hennes ikke tåler det.

Hun var nettopp innlagt på sykehus i en uke pga lungebetennelse.

Anonymous poster hash: 66de9...5b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...