Anonym bruker Skrevet 6. mars 2016 #1 Skrevet 6. mars 2016 Gutten min på 5 år spør mye rundt jesus etter at han hatt sett et program om dette og jeg kjenner at det kan være vanskelig å svare lettfattelig pluss at jeg selv ikke husker/kan alt så godt selv. Jeg og mannen er ikketroende men har ingenting i mot å lære ham historien om jesus likevel. Best å låne en barnebok kanskje? Hvordan gjør dere andre det når spørsmålene kommer? Hvordan forklare på en fin måte uten å farge ham av vårt eller andres syn på en måte? Tenkte noe ala at Jesus var en mann som levde for lenge siden, det er det jo ingen spørsmål rundt, men at noen tror blabla? Hjelp mottas med takk. Anonymous poster hash: d0631...2f5
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2016 #2 Skrevet 6. mars 2016 Jeg syns det holder å forklare enkelt at mennesker kan tro på forskjellige ting. Hva man tror på kommer litt an på hvem man er, hvor man kommer fra (land, kultur, osv), og hva man selv føler i hjertet sitt. I Norge er det slik fra "gammelt av/gamle dager" at kristendommen er religionen/det som flest har søkt seg til/hatt troen på. Man kan kalle seg kristen, og kan lese om dette i en bok som heter bibelen. Her fortelles det en historie om skapelsen, Gud og Jesus (...) og noen velger da å tro på dette. Kommer sikkert en del spørsmål underveis og svarene vil jo forsåvidt avhenge av hva du husker. Min femåring ville forstått det ovenfor sånn noenlunde og kunne ha fulgt opp med spørsmål. Mannen min kommer fra en ekstremt religiøs familie, mens jeg er ganske tilnærmet ateist. Likevel er jeg opptatt av å lære barna om vårt lands historie og da den tilhørende kristendommen. Samtidig vil jeg at de skal stå åpen for at mennesker har lov til å tro på hva de vil, det finnes ingen rett eller galt. Jeg personlig syns også det er veldig viktig at barn lærer om andre religioner også. Men i bunn og grunn tror jeg det er viktig å prøve forklare omkring tro og at dette er et valg man selv tar. Forklarer man det, og ikke legger frem bibelhistorien som en sannhet, men noe som noen velger å tro på så har du vel gjort ditt med tanke på å prøve å ikke påvirke Ellers må man jo bare svare så godt man kan om spesifikke ting som Jesus og hans trubadurer. Har dere en bibel hjemme du kan kikke i? Om ikke kan dere kanskje låne/kjøpe en barnebibel? Vivo har garantert veldig mange fine man kan velge mellom. Ellers finnes det mange bibelhistorier på nett, bare pass på at de er barnevennlige. Alt du ellers lurer på kan du jo google. Når min spør meg om noe jeg ikke vet svaret på så sier jeg "Vet du, det vet faktisk ikke mamma. Men det kan vi finne ut av sammen!" Så er det googling på gang.. Anonymous poster hash: 2de29...b5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå