Gå til innhold

Hva er greia med Sophie/Sophia?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor bruker så mange den engelske ph og ikke f?

Anonymous poster hash: 615fd...3ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi bruker ph fordi vi bor mye i utlandet

Anonymous poster hash: 76b6b...a3a
Skrevet

Valgte Sofie med F og er veldig glad for det. Hver gang jeg leser navnet blir det Soppia og dette funker dårlig på norsk.

Anonymous poster hash: ea068...77d
Skrevet

Jeg hadde nok valgt Sophie dersom jeg ville hatt stum e. Sophi/Sofi ser bare rart ut. Med engelsk/tysk skrivemåte er det større sjanse for at det blir uttalt på engelsk/tysk.

Mange har jo også internasjonal bakgrunn eller bare ønsker at navnet skal være mer internasjonalt.

Anonymous poster hash: 4cc5f...916

Skrevet

Vi har valgt internasjonal stavemåte fordi vi har bodd og bor fortsatt periodevis i utlandet.

Skrevet

Det er vel samne greia som med Philip, Christopher, Camilla osv osv...

Anonymous poster hash: 07959...f71

Skrevet

fordi det er mye penere

Skrevet

Jeg synes det er litt rart med ph i Sofie/Sofia på norsk, men kan kanskje forstå at noen synes det er penere. Josephine og Philip synes jeg ser riktige nok ut, så er vel egentlig ikke så rart med Sophie/Sophia heller. Jeg får bare så lyst til å si det på engelsk når det skrives slik?

Har selv valgt C i steder for K som første bokstav i navnet til datteren vår, av den enkle grunn at vi synes det ser penere og mykere ut skrevet sånn, og fordi det ofte ble skrevet med C i gamle dager, også. Så kan kanskje ikke klage på andre;) Men når det blir annen uttale (som Kacper (Kakkper)), blir jeg mer oppgitt (hvis norske foreldre).

Anonymous poster hash: a8bed...f7d

Skrevet

Jeg synes det er litt rart med ph i Sofie/Sofia på norsk, men kan kanskje forstå at noen synes det er penere. Josephine og Philip synes jeg ser riktige nok ut, så er vel egentlig ikke så rart med Sophie/Sophia heller. Jeg får bare så lyst til å si det på engelsk når det skrives slik?

Har selv valgt C i steder for K som første bokstav i navnet til datteren vår, av den enkle grunn at vi synes det ser penere og mykere ut skrevet sånn, og fordi det ofte ble skrevet med C i gamle dager, også. Så kan kanskje ikke klage på andre;) Men når det blir annen uttale (som Kacper (Kakkper)), blir jeg mer oppgitt (hvis norske foreldre).

Men ser at i fjor kom det 322 Sofie og 51 Sophie, 249 Sofia og 93 Sophia, så er jo ikke ph folk flest velger. En del som velger det er kanskje ikke norske foreldre, heller, eller kanskje noen planlegger å bo utenlands.

Skrevet

Vi valgte Sofie fordi det var sånn lillesøsteren min skrev navnet sitt, og det føles det helt naturlig å kalle datteren min opp etter henne. Jeg liker norske skrivemåter, men om lillesøsteren min hadde hett Sophie så hadde datteren min også blitt hetende Sophie. Så her var det oppkalling som tok avgjørelsen.

Anonymous poster hash: dc169...5ff

Skrevet

Liker også Sofie og Sofia best.

Anonymous poster hash: 53182...97d

Skrevet

Mye kan være oppkalling fra gammelt av også. Det er en forholdsvis ny ting å tenke slik at ph er unorsk.

Om du går et par generasjoner tilbake var både X og Z og C gangbare bogstaver også uten at noen reagerte negativt av den grunnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...