Gå til innhold

Mobberne går under radaren!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar mitt svar i en annen tråd om mobbing, og gjør den til en egen tråd, for det er et tema jeg har latt meg provosere av som voksen.

Jeg ble selv mobbet i mange år, og har en datter som har opplevd mye av det samme som jeg opplevde. Historien er lik på følgende måte:

Mobberne var de tilsynelatende perfekte. De om var sterke i sport. De som var sosialt dyktige, de som visste akkurat hva de skulle si for å tekkes læreren. Og de som læreren trakk frem som gode eksempler.. Slik er det ofte i dag også. At mobberne blir oppfattet som ressurssterke, flotte barn/ungdom av lærere som ikke evner å se forbi det sosiale spillet..

Mobbeofrene får timer med veiledning fra PPT. Hva får mobberne? Er det ikke nettopp barna som mobber som burde fått veiledning i mellommenneskelige relasjoner?

Barn handler gjerne på impuls. De kan oppleve at dersom de tråkker på noen (mobbing) så står de sterkere selv i det sosiale hierarkiet. Dersom de veiledes til å forstå konsekvensene av handlingene kan de endre adferd - de vil jo ikke i utgangspunktet være slemme vil jeg tro. Men dersom de ikke veiledes vil de kunne få et negativt adferdsmønster som de tar med seg opp i voksen alder.

Så derfor blir jeg provosert over at løsningene i mitt tilfelle, og også i min datters tilfelle - og i mange andre tilfeller jeg leser om - var å se på mobbeofferets sosiale problemer - og veilede ut fra tanken om at barnet som blir mobbet har problemer med de sosiale kodene..

Anonymous poster hash: 76d6b...4d9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

...Men er det ikke litt slik da? At nettopp mobberne er "dyktige" i det sosiale spillet og da evner å manipulere barn som er svakere og/eller mindre sosialt anlagt? Slik at man uansett, kan dra nytte av å styrke sosial kompetanse og det sosiale nettverket hos mobbeofferet? Jeg mener selvsagt også at mobberne bør tas tak i og korrigeres i forhold til mobbeadferden! Men ikke uten å samtidig styrke offeret i forhold til det sosiale. 

Anonymous poster hash: f986d...782
Skrevet

Mobbere er ikke en ensartet gruppe, like lite som mobbeofrene er det. Og man kan forflyttes fra en gruppe til en annen ved bemerkelsesverdig små grep. En som er mobber på en skole eller i ett miljø, kan være undertrykt i et annet. Hver og en av oss kunne ha passet i begge kategorier under visse omstendigheter. På samme måte som at vi alle kunne ha blitt lydige hitlerjugender eller rebelske maxmanuser.

Anonymous poster hash: b1f72...b90

Skrevet

...Men er det ikke litt slik da? At nettopp mobberne er "dyktige" i det sosiale spillet og da evner å manipulere barn som er svakere og/eller mindre sosialt anlagt? Slik at man uansett, kan dra nytte av å styrke sosial kompetanse og det sosiale nettverket hos mobbeofferet? Jeg mener selvsagt også at mobberne bør tas tak i og korrigeres i forhold til mobbeadferden! Men ikke uten å samtidig styrke offeret i forhold til det sosiale. 

Anonymous poster hash: f986d...782

Absolutt er det bra å styrke offeret. Men mobberne vil ha like mye fordeler av å bli styrket i sine sosiale ferdigheter når det kommer til empati, for eksempel..

HI

Anonymous poster hash: 76d6b...4d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...