Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #1 Skrevet 3. mars 2016 Ble tatt røntgenbilder og de fant tydeligvis noe, er nå innkalt på sykehuset for svettetest. Googlet og det kom jo kun opp artikler om cystisk fibrose, noe som var gjenkjennelig når jeg leste.. Blir denne svettetesten utført på "hvemsomhelst"? Hva kan de evt. ha funnet på lungene? Sier jo ikke noe på tlf. Anonymous poster hash: 46790...a38
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #2 Skrevet 3. mars 2016 Dytter litt. Anonymous poster hash: 46790...a38
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2016 #3 Skrevet 5. mars 2016 Er det snakk om deg eller barnet ditt? Det må jo være symptomer på CF som gjør at de vil ta prøven. Tror ikke de ser så mye på røntgen. CF-pasienter får oftere lungebetennelser. Hvis det er snakk om deg, er deg veldig rart om du har det og det ikke er blitt oppdaget før. Da kan jeg nesten helt sikkert si at du ikke har det. Anonymous poster hash: dfc14...bfb
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2016 #4 Skrevet 5. mars 2016 Vi tok svettetest på fireåringen pga en liten mistanke om cf. Han er heldigvis frisk. Hvis du lurer på hvordan det foregår så setter de på et plaster som fanger opp svette, så hopper/løper/turner vi til ungen er gjennomsvett, og så analyseres prøven. Anonymous poster hash: ebc34...518
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2016 #5 Skrevet 5. mars 2016 Hvis et barn har astma eller noe med luftveiene og får diare,blir de testet for cystisk fibrose. Anonymous poster hash: e2e8f...9e1
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2016 #6 Skrevet 5. mars 2016 Hvis et barn har astma eller noe med luftveiene og får diare,blir de testet for cystisk fibrose. Anonymous poster hash: e2e8f...9e1 Men som oftest er det jo selvfølgelig ikke det. Anonymous poster hash: e2e8f...9e1
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2016 #7 Skrevet 5. mars 2016 Er det snakk om deg eller barnet ditt? Det må jo være symptomer på CF som gjør at de vil ta prøven. Tror ikke de ser så mye på røntgen. CF-pasienter får oftere lungebetennelser. Hvis det er snakk om deg, er deg veldig rart om du har det og det ikke er blitt oppdaget før. Da kan jeg nesten helt sikkert si at du ikke har det. Anonymous poster hash: dfc14...bfb Det er meg ja. Slitt med veldig mye slim i lungene, unormal avføring, svimmelhet og pusteproblemer. Tatt en million blodprøver og røntgen, sist CT av lungene før de så ringte fra sykehuset og ga meg time til svettetest. Er kun cystisk fibrose som kommer opp når jeg googler svettetest. hi Anonymous poster hash: 46790...a38
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2016 #8 Skrevet 5. mars 2016 Er det snakk om deg eller barnet ditt? Det må jo være symptomer på CF som gjør at de vil ta prøven. Tror ikke de ser så mye på røntgen. CF-pasienter får oftere lungebetennelser. Hvis det er snakk om deg, er deg veldig rart om du har det og det ikke er blitt oppdaget før. Da kan jeg nesten helt sikkert si at du ikke har det.Anonymous poster hash: dfc14...bfb Det er meg ja. Slitt med veldig mye slim i lungene, unormal avføring, svimmelhet og pusteproblemer. Tatt en million blodprøver og røntgen, sist CT av lungene før de så ringte fra sykehuset og ga meg time til svettetest. Er kun cystisk fibrose som kommer opp når jeg googler svettetest. hiAnonymous poster hash: 46790...a38 Ja, jeg har ikke hørt om andre tilstander man tester ved hjelp av svetteprøve. Har du hatt plagene hele livet? Det er veldig ofte man tar svettetest. Det betyr ikke at man tror det er det, men man må jo alltid utelukke det. På barneavdelingen blir alle barn testet som har hatt gjentatte episoder med lungeproblemer (lungebetennelser, bronkitt) eller fordøyelsesproblemer. Jeg jobbet 4 mnd på barneklinikken og utførte mange slike tester. Jeg opplevde aldri et utslag på prøven. Hvor gammel er du? Anonymous poster hash: dfc14...bfb
NormaJean Skrevet 5. mars 2016 #9 Skrevet 5. mars 2016 Min sønn har utført svettetest 2 ganger faktisk! En gang som baby og en gang som 5 åring! Har en uvanlig lungesykdom og man har mistenkt atypisk CF. Det er fler og fler som får diagnose CF som voksne. Man kaller det gjerne atypisk CF fordi det ikke har de klassiske symptomene, gjerne mindre symptomer og noen har kun symptomer fra mage/tarm, mens noen har kun lungeproblemer. Det er dermed "mindre alvorlig" enn den CF man vanligvis hører om. Min sønn har fått avkreftet CF, men ene lungelappen er misdannet. Gir veldig CF aktige symptomer i perioder. Nesten ingen som tar svettetest får utslag, det er en uvanlig sykdom. Før oppdaget man det gjerne fordi barnet smakte salt når man kysset det på pannen. Nå fremprovoserer man svette og måler salt nivået. Men det er leit at de ikke har gitt deg noe info om hvorfor de vil ta testen, dumt at de skaper mer uro enn nødvendig
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2016 #10 Skrevet 5. mars 2016 Er det snakk om deg eller barnet ditt? Det må jo være symptomer på CF som gjør at de vil ta prøven. Tror ikke de ser så mye på røntgen. CF-pasienter får oftere lungebetennelser. Hvis det er snakk om deg, er deg veldig rart om du har det og det ikke er blitt oppdaget før. Da kan jeg nesten helt sikkert si at du ikke har det.Anonymous poster hash: dfc14...bfb Det er meg ja. Slitt med veldig mye slim i lungene, unormal avføring, svimmelhet og pusteproblemer. Tatt en million blodprøver og røntgen, sist CT av lungene før de så ringte fra sykehuset og ga meg time til svettetest. Er kun cystisk fibrose som kommer opp når jeg googler svettetest. hiAnonymous poster hash: 46790...a38 Ja, jeg har ikke hørt om andre tilstander man tester ved hjelp av svetteprøve. Har du hatt plagene hele livet? Det er veldig ofte man tar svettetest. Det betyr ikke at man tror det er det, men man må jo alltid utelukke det. På barneavdelingen blir alle barn testet som har hatt gjentatte episoder med lungeproblemer (lungebetennelser, bronkitt) eller fordøyelsesproblemer. Jeg jobbet 4 mnd på barneklinikken og utførte mange slike tester. Jeg opplevde aldri et utslag på prøven. Hvor gammel er du? Anonymous poster hash: dfc14...bfb Takk for svar. Jeg er 31. En del av plagene har vært der hele livet, noen har vært i mange år, men ikke "for alltid" som jeg kan huske. hi Anonymous poster hash: 46790...a38
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2016 #11 Skrevet 5. mars 2016 Min sønn har utført svettetest 2 ganger faktisk! En gang som baby og en gang som 5 åring! Har en uvanlig lungesykdom og man har mistenkt atypisk CF. Det er fler og fler som får diagnose CF som voksne. Man kaller det gjerne atypisk CF fordi det ikke har de klassiske symptomene, gjerne mindre symptomer og noen har kun symptomer fra mage/tarm, mens noen har kun lungeproblemer. Det er dermed "mindre alvorlig" enn den CF man vanligvis hører om. Min sønn har fått avkreftet CF, men ene lungelappen er misdannet. Gir veldig CF aktige symptomer i perioder. Nesten ingen som tar svettetest får utslag, det er en uvanlig sykdom. Før oppdaget man det gjerne fordi barnet smakte salt når man kysset det på pannen. Nå fremprovoserer man svette og måler salt nivået. Men det er leit at de ikke har gitt deg noe info om hvorfor de vil ta testen, dumt at de skaper mer uro enn nødvendig Takk for svar. Har ikke fått noe som helst informasjon. Har hatt en lang sykdomsperiode nå og de finner ikke ut av det. Så kom denne telefonen da, ikke lenge etter CTen. Men jeg vet jo ikke om det har en sammenheng. De har også spurt mye om kosthold, om jeg spiser kjøtt (ja). Spurt flere ganger om det uten å forklare hvorfor. Hva kan sammenhengen der være? Skjønner ingenting. hi Anonymous poster hash: 46790...a38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå