Gå til innhold

I morgen begynner jeg på Zoloft. Er nervøs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg leser på bivirkninger virker det overveldende. Mannen skal være borte hele neste uke. Har 3 barn å ta meg av. Bør jeg vente til han kommer hjem før jeg begynner?

Anonymous poster hash: f5a64...8ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikke begyn i det heletatt er mitt råd. forsøk med terapi istedet.psykiske problemer kommer jo fra noe/pågrunn av noe. Jeg gikk på det i flere år..det gjorde en veninne av meg også. Jeg ble totalt likegyldig til alt..samme ble henne..men vi så det ikke selv hva som hadde skjedd før flere år etterpå. Hun brukte massssse penger og var utro... jeg ble veldig likegyldig til andre ting. ble ikke glad, ikke sint osv. ta lykkepiller er som å skru korken på flaska. jeg vil råde deg til å ikke begynne.

Anonymous poster hash: 5999b...e51
Skrevet

ikke begyn i det heletatt er mitt råd. forsøk med terapi istedet.psykiske problemer kommer jo fra noe/pågrunn av noe. Jeg gikk på det i flere år..det gjorde en veninne av meg også. Jeg ble totalt likegyldig til alt..samme ble henne..men vi så det ikke selv hva som hadde skjedd før flere år etterpå. Hun brukte massssse penger og var utro... jeg ble veldig likegyldig til andre ting. ble ikke glad, ikke sint osv. ta lykkepiller er som å skru korken på flaska. jeg vil råde deg til å ikke begynne.

Jøss, er det rart folk blir skremt? Er det rart de sliter i årevis? Slik snakker bare en som ikke har peiling... Det du forteller gjelder muligens én person, men det er ikke fn generell erfaring. Og du kjenner ikke HI og hennes sykdomsbilde. Så ikke lat som om du er glupere enn fastlegen hennes.

HI, du vil ikke få noen umiddelbar effekt. Virkningen kjennes først etter 4-6 uker, og den kommer gradvis. Hvilke bivirkninger er det du frykter, da?

Anonymous poster hash: 51ce8...172

Skrevet

Du tror du er til hjelp, men du kommer med råd som går i mot helsepersonell som kjenner hi og hennes vansker.

Hi, snakk med den som har skrevet ut medisinen.

Anonymous poster hash: 7a255...f45

Skrevet

til dere over her som tydeligvis vet alt. Jeg vet at de fleste fastleger skriver ut lykkepiller ofte før folk har prøvd terapi. For min del synes jeg det er bedre at folk får hjelp på en orntlig måte enn å bare gi folk resept på piller. Jeg fikk det..og jeg opplevde det her slik. Sier ikke at dette skjer med alle som går på lykkepiller..men er jo en kjent sak at folk flater ut i humør. Sier ikke at hun som spør her ikke trenger det heller, for det vet jeg ikke noe om. Ville bare dele min erfaring. Så beklager..var overhode ikke meningen å skremme noen. Jeg gikk på ulike lykkepiller i mange år. Så da kan jeg vel få lov å skrive hvordan JEG hadde det når jeg gikk på de uten at folk skal være ekle.

Skrevet

men som hun over her skriver..du merker ikke stort med en gang...tar mange uker. for min del synes jeg selv jeg ikke merket noe i det hele tatt..helt til jeg slutta på de..da jeg plutselig inså hvordan jeg hadde vært. Merket vel kanskje at jeg ikke gråt for alt mulig og slike ting.

Skrevet

til dere over her som tydeligvis vet alt. Jeg vet at de fleste fastleger skriver ut lykkepiller ofte før folk har prøvd terapi. For min del synes jeg det er bedre at folk får hjelp på en orntlig måte enn å bare gi folk resept på piller. Jeg fikk det..og jeg opplevde det her slik. Sier ikke at dette skjer med alle som går på lykkepiller..men er jo en kjent sak at folk flater ut i humør. Sier ikke at hun som spør her ikke trenger det heller, for det vet jeg ikke noe om. Ville bare dele min erfaring. Så beklager..var overhode ikke meningen å skremme noen. Jeg gikk på ulike lykkepiller i mange år. Så da kan jeg vel få lov å skrive hvordan JEG hadde det når jeg gikk på de uten at folk skal være ekle.

Du sier to ganger at hi ikke skal starte med medisiner! Det er ikke ok. Fortelle om egne erfaringer er noe annet.

Jeg kjenner flere som har hatt god nytte av antidepresiva.

Anonymous poster hash: 7a255...f45

Skrevet

Være ekle???? Å be deg ikke rådgi et sykt menneske om å droppe medisiner, er det å være ekkel?

Hva du tror er tilfelle med "de fleste fastleger" behøver ikke i det hele tatt gjelde HIs lege, det vet du null og niks om. Hun kan ha gått i terapi i årevis for alt du vet.

En annen ting er din bombastiske påstand om at depresjoner kommer av noe som bare kan kureres med terapi. Hvis du ikke har lest mye om psykiatri bør du ikke påstå sånt. Det finnes depresjoner som kommer av fysiologiske ting, av genetiske ting, av lysmangel, av kjemiske ubalanser... Alt er ikke traumerelatert, og medisiner kan ellers også være en stor hjelp underveis i traumeterapi.

Skrevet

Lykkepiller er bare en utsettelse av problemene... Be om skikkelig terapi hos en psykolog du så slipper du alle bivirkningene fra helvette (ja, har brukt de selv). Skulle du bestemme deg for å begynne på de vær obs på hva og hvor mye du spiser for appetitten kommer til å øke veldig, du kan bli VERRE de første 6 ukene (selvmordstanker osv),og du blir aldri veldig lei deg eller veldig glad, osv).

Skrevet

Altså, man kan ikke gi antidepressiva skylden for utroskap og overforbruk av penger. Zoloft er ikke et "get out of jail free card".

Hi, du trenger ikke å grue deg. Ingenting er irreversibelt, du kan slutte (trappe ned først) hvis du får for store plager. Men det er verd et forsøk.

Jeg hadde veldig god effekt av Zoloft for ca. 15 år siden, og har ikke trengt noe lignende siden.

Skrevet

Gikk strålende, muligens litt svimmel, men ikke noe som var et problem. Deilig å føle mindre, eneste ulempe var at det tok evigheter å oppnå orgasme, men det går over. Jeg måtte opp i 100 mg før jeg fikk full effekt, men når jeg endelig fikk det var det supert!

Ikke bekymre deg, og ALDRI les om potensielle bivirkninger, de fleste bivirkninger er milde og forbigående.

Anonymous poster hash: e77cb...75d

Skrevet

Lykkepiller er bare en utsettelse av problemene... Be om skikkelig terapi hos en psykolog du så slipper du alle bivirkningene fra helvette (ja, har brukt de selv). Skulle du bestemme deg for å begynne på de vær obs på hva og hvor mye du spiser for appetitten kommer til å øke veldig, du kan bli VERRE de første 6 ukene (selvmordstanker osv),og du blir aldri veldig lei deg eller veldig glad, osv).

Det kan da ikke du vite. Bivirkningene er individuelle.

Jeg har også gått på antidepressiva og gjenkjenner ingen av de tingene du nevner. Så sjansen er like stor for at HI er som meg.

Skrevet

Jeg har gått på zoloft i to omganger, og har hatt veldig god hjelp av dem. Ikke noe avflating og likegyldighet. Det eneste jeg har å påpeke er at det for noen - meg inkludert - kan være litt vanskelig de første ukene før pillene begynner å virke skikkelig. Man kan faktisk oppleve litt økt depresjon/angst. Nettopp derfor anbefales tett oppfølging de første ukene av lege, og jeg ville kanskje vært litt skeptisk til å begynne akkurat når du er alene med barna. Med mindre du har annen familie rundt deg som kan hjelpe litt?

Anonymous poster hash: 11748...d39

Skrevet

Drøyt å påstå, jeg fikk litt redusert appetitt og ble mye bedre de første to-tre ukene.

Skrevet

Drøyt å påstå, jeg fikk litt redusert appetitt og ble mye bedre de første to-tre ukene.

En lang erfaren psykolog gav meg beskjed om at lykkepiller var til god hjelp for noen i små perioder..over en lenger periode var det som å skru korken på flaska.. det er ikke noe jeg har funnet på. alt er forskjellig fra person til person.

Skrevet

Tusen takk for svar til dere alle! Jeg er redd for at jeg skal bli så sløv de første par ukene og at det skal gå utover ungene:( Jeg ønsker terapi, men blitt avvist hos psykisk poliklinikk og kommunal psykolog. Henvist til privat psykolog som et siste forsøk, men frykter at ventelisten er så lang at jeg ikke kommer inn. Så legen ønsker nå at jeg skal begynne antidepressiva.

Skrevet

Tusen takk for svar til dere alle! Jeg er redd for at jeg skal bli så sløv de første par ukene og at det skal gå utover ungene:( Jeg ønsker terapi, men blitt avvist hos psykisk poliklinikk og kommunal psykolog. Henvist til privat psykolog som et siste forsøk, men frykter at ventelisten er så lang at jeg ikke kommer inn. Så legen ønsker nå at jeg skal begynne antidepressiva.

Frykter ventelisten er lang? Hva med å ta en telefon?

Anonymous poster hash: d6fa3...414

Skrevet

Ikke sant!! : (( Så til hun lenger opp her....  jeg har selv vært igjennom dette og har god kjennskap til psykiatri gjennom både jobb og privatliv. Er slik veldig ofte. ellers hadde jeg ikke sagt det jeg sa. Var på ingen måte meningen å si at du ikke trenger disse om du gjør det. : ) men snakker bare for meg selv. JEG hadde ikke gjort det igjen. Du får mye bedre utbytte av skikkelig terapi. men desverre er det ofte slik at folk får avslag på søknad om terapi. det er kjempesynd. Håper det beste for deg <3 stå på og prøv å få gjennomslag igjen via lege.

Skrevet

En lang erfaren psykolog gav meg beskjed om at lykkepiller var til god hjelp for noen i små perioder..over en lenger periode var det som å skru korken på flaska.. det er ikke noe jeg har funnet på. alt er forskjellig fra person til person.

Og derfor er ditt eksempel relevant for HI? Du er jo også en annen person enn henne...

Skrevet

Jeg gikk på det i 5 dager, følte jeg var i en så tykk tåke og boble, at da sluttet jeg på de. Jeg studerte da, og var rundt eksamen, følte jo at hjernen ikke funket på de. Ble og helt umulig og få orgasme. Sluttet på det, og klarte å få det bedre selv. Jeg fikk de av legen, da han sa at jeg ikke ville få noe time hos psykolog. Problemene mine var ikke store nok. Grovt seksuelt misbruk fra jeg var 3 år, vold og psykisk terror fra begge foreldrene. Hvem får egentlig time til psykolog?

Men jeg har gått privat, ja det er dyrt. Men da får man time raskt, og man får hjelp.

Anonymous poster hash: 8f151...ad1
Skrevet

Du kan få alt mulig slags bivirkninger, men det er liten sjanse for at du opplever noe ekstraordinært. At du er alene med barna er i utgangspunktet ikke noe du skal bekymre deg for. Merker du at noe er veldig annerledes ringer du legevakt for å høre.

Da har jeg svart på spørsmålet ditt, og tar meg friheten i å kommentere det andre skriver om her. Jeg som privatperson og tidligere bruker av antidepressiva vil heller ikke anbefale lykkepiller, ei heller zoloft. Jeg kjenner mange som har brukt forskjellige antidepressivaer, men kjenner kun ei som har hatt nytte av dem. Hun har sterk sosial angst, dvs hadde.

Jeg forbanner den dagen jeg startet med herket. Det hjalp meg der og da (angst), men ga meg store bivirkninger (zombie-trøtt HELE tiden), og ved nedtrapping fikk jeg så store kroppslige plager at jeg bare måtte fortsette. Heldigvis møtte jeg på en dyktig lege som sykemeldte meg og ga meg en plan på en langvarig nedtrapping. 

Det tragiske er at min historie omtrent ikke hever øyenbryna på andre med antidepressiva-erfaringer. Det er så mange skumle og triste historier om antidepressiva, og jeg kan ikke forstå at leger så lett skriver ut dette.

Anonymous poster hash: 7d65b...4f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...