Gå til innhold

Hvem sin skyld, mener dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fører A kjører nedover en bakke. I motgående kjørefelt kommer bil B og skal passere som vanlig. Bil B har en del sne på sin side (snøfok) så den sklir inn i bil A. Bil A får en del skader på hele venstre side. Bil A holdt sin side og vell så det da ulykken skjedde.

Fortell meg hva dere mener.

Anonymous poster hash: 52dd1...b34

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At det skjedde et uhell på vinterføre, hvor bil B (han som hadde hindringen på sin side av veien) er den ansvarlige for ulykken.

Anonymous poster hash: e9d07...71c

Skrevet

Så lenge hindringen er på b's side og denne svinger it I A's kjørefelt, er det b som er erstatningspliktig. Det kan allikevel diskuteres dersom B la seg ut I A's felt i god tid før A kom, og A ikke stoppet.

Anonymous poster hash: 0bd28...edf

Skrevet

Bil b kan umulig ha tilpasset farten etter forholdene når den sklir inn i motsatt kjørefelt.

Anonymous poster hash: c5d34...1c4

Skrevet

At det skjedde et uhell på vinterføre, hvor bil B (han som hadde hindringen på sin side av veien) er den ansvarlige for ulykken.

Jeg mener også det. Men eieren av bil B mener det er delt skyld.

Skrevet

Jeg mener også det. Men eieren av bil B mener det er delt skyld.

Nå trenger heldigvis ingen av dere å ta noe standpunkt til dette da det er forsikringsselskapet som avgjør. Så jeg håper inderlig at skademeldingen er fylt ut som du har beskrevet, samt at du har vært smart nok til å ta bilder fra hvor ulykken skjedde...

Anonymous poster hash: 0bf29...1c8

Skrevet

Det spiller ingen rolle hva bil B mener. Det er opp til forsikringsselskapet.

Anonymous poster hash: 695dc...33f

Skrevet

Håper det var vitner tilstede som så hva som skjedde, det kan ha stor betydning.

Anonymous poster hash: 1086b...bdf

Skrevet

Eneste vitnet var datteren på 6år. Ellers ingen andre. Fører av bil B kjørte ett stykke opp før han kom ned så bilde av hvordan sammenstøtet skjedde fikk jeg ikke på bildet.

Han kommer snart for å fylle ut papirene med meg.

Skrevet

Om dere ikke blir enige skriver dere en skademelding hver og forklarer uenigheten, forsikringsselskapet plikter å høre begge versjoner før de tar et standpunkt.

Men om bil B hadde hindringen på sin side og la seg for langt ut i kjørefeltet til A er det selvfølgelig B sin skyld.

Anonymous poster hash: f4c6f...447
Skrevet

Hvorfor skulle det være tvil om hvem sin skyld det var når en bil med hindring sklir inn i en annen? Fordi den andre ikke hev seg i grøfta på sin side, eller?

Anonymous poster hash: 4af68...210

Skrevet

I følge trafikk reglene mener jeg bil b har skyld da det var bil b som hadde hindringen på sin side og derfor fikk vikeplikt for bil a.

Men jeg personlig mener at når det er vinter og muligens glatt ute bør bil a stoppet fordi det kan være vanskelig å ta bakkestart på glatta. Men det er som sagt kun min mening og ikke noe som er lov regulert.

Anonymous poster hash: 59472...d2f

Skrevet

Hvorfor skulle det være tvil om hvem sin skyld det var når en bil med hindring sklir inn i en annen? Fordi den andre ikke hev seg i grøfta på sin side, eller?

Anonymous poster hash: 4af68...210

Ja, det kan du si.. Han mener det er delt skyld, men jeg er uenig. Jeg kunne ikke ha kjørt i "grøfta" heller. For det er en brøytekant på nesten 2meter der.

Skrevet

Så lenge hindringen er på b's side og denne svinger it I A's kjørefelt, er det b som er erstatningspliktig. Det kan allikevel diskuteres dersom B la seg ut I A's felt i god tid før A kom, og A ikke stoppet.

A skal ikke stoppe. B skal stoppe før en evt hindring på din side, slippe motgående trafikk forbi og så passere hindringen selv.

Anonymous poster hash: 7728d...7d3

Skrevet

A skal ikke stoppe. B skal stoppe før en evt hindring på din side, slippe motgående trafikk forbi og så passere hindringen selv.

Anonymous poster hash: 7728d...7d3

Det sier reglene ja, men på vinterføre kan det være helt umulig med bakkestart på glatta, så om bil B hadde stoppet hadde kan kanskje ikke kommet igang igjen. Det er sikkert derfor man mener det er delt skyld....

Men jeg tror overhodet ikke han kommer noen vei med det. Greit at alle kan vise litt smidighet på glatt vinterføre, men trafikkreglene gjelder nå uansett.

Anonymous poster hash: f4c6f...447

Skrevet

Skriv separate skademeldinger. Da kan du fylle ut med din versjon som du skriver så fyldig som mulig og gjerne på eget ark, og med gode tegninger og evnt bilder.

Når det gjelder skyld er det ingen tvil. B har hindringen på sin side og skal kunne stoppe for en hver påregnelig hindring.

Skrevet

Jeg går ikke med på delt skyld, nei, jeg ville bare høre hva dere mente😊

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Bil B har skylda. Alltid den med hindring på sin side som skal vike

Skrevet

Bil B har skyld. Stå på krava💪🏻👊🏻

Anonymous poster hash: c5dfc...25d

Skrevet

Godt å høre😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...