Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #1 Skrevet 3. mars 2016 Vannet koker så vidt meg bekjent ved 100°C? Anonymous poster hash: 72b32...7d3
Gjest Antarctica Skrevet 3. mars 2016 #2 Skrevet 3. mars 2016 Kanskje fordi det er så nær opp til kokepunktet det går an å komme inne i et lukka system? Kokende vann fordamper overalt (ikke bare fra overflaten) og det ville gjøre vaskemaskinen til en livsfarlig bombe.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #3 Skrevet 3. mars 2016 Jeg har lurt på det samme. Tror det er et begrep som henger igjen fra da de vasket "kokvask"-klær ved å ha dem i store (!) kjeler som stod og kokte på en plate. Så 95 grader er det nærmeste man kommer "kokvask" med vanlige vaskemaskiner. Vi fikk ikke vaskemaskin før jeg var to år gammel. Husker godt at det i vaskerommet i kjelleren var kokeplater, og at mamma hadde noen gedigne kjeler hvor hun kokte sengetøy og håndduker og slikt. Klær som ikke trengte å vaskes i så varmt vann ble vasket i store vaskekummer. På 60 graders vask varmet de opp vann i kjelene først og heldte dette over klærne i kummene. 40 graders vask ble vannet bare tappet ut fra kranen. Jeg tror det bare er et gammelt uttrykk som henger igjen. Anonymous poster hash: a8921...816
Gjest Antarctica Skrevet 3. mars 2016 #4 Skrevet 3. mars 2016 Jeg har lurt på det samme. Tror det er et begrep som henger igjen fra da de vasket "kokvask"-klær ved å ha dem i store (!) kjeler som stod og kokte på en plate. Så 95 grader er det nærmeste man kommer "kokvask" med vanlige vaskemaskiner. Vi fikk ikke vaskemaskin før jeg var to år gammel. Husker godt at det i vaskerommet i kjelleren var kokeplater, og at mamma hadde noen gedigne kjeler hvor hun kokte sengetøy og håndduker og slikt. Klær som ikke trengte å vaskes i så varmt vann ble vasket i store vaskekummer. På 60 graders vask varmet de opp vann i kjelene først og heldte dette over klærne i kummene. 40 graders vask ble vannet bare tappet ut fra kranen. Jeg tror det bare er et gammelt uttrykk som henger igjen. Anonymous poster hash: a8921...816 Da jeg var student gjorde vi også det. Hyblene hadde ikke alltid vaskemaskin, så vi kokte undertøy og sure oppvaskkluter i en kjele på kjøkkenet 😂
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #5 Skrevet 3. mars 2016 Jeg har lurt på det samme. Tror det er et begrep som henger igjen fra da de vasket "kokvask"-klær ved å ha dem i store (!) kjeler som stod og kokte på en plate. Så 95 grader er det nærmeste man kommer "kokvask" med vanlige vaskemaskiner. Vi fikk ikke vaskemaskin før jeg var to år gammel. Husker godt at det i vaskerommet i kjelleren var kokeplater, og at mamma hadde noen gedigne kjeler hvor hun kokte sengetøy og håndduker og slikt. Klær som ikke trengte å vaskes i så varmt vann ble vasket i store vaskekummer. På 60 graders vask varmet de opp vann i kjelene først og heldte dette over klærne i kummene. 40 graders vask ble vannet bare tappet ut fra kranen. Jeg tror det bare er et gammelt uttrykk som henger igjen. Anonymous poster hash: a8921...816 Da jeg var student gjorde vi også det. Hyblene hadde ikke alltid vaskemaskin, så vi kokte undertøy og sure oppvaskkluter i en kjele på kjøkkenet Hadde jeg også gjort, men har vært så heldig å alltid ha vaskemaskin tilgjengelig mens jeg studerte. Hva tror du dagens unge gjør i samme situasjon? Tror ikke alle vet hva de skal gjøre om de ikke har vaskemaskin Vet forresten flere som fremdeles koker kjøkkenkluter og oppvaskkoster i kjele Anonymous poster hash: a8921...816
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #6 Skrevet 3. mars 2016 Jeg har lurt på det samme. Tror det er et begrep som henger igjen fra da de vasket "kokvask"-klær ved å ha dem i store (!) kjeler som stod og kokte på en plate. Så 95 grader er det nærmeste man kommer "kokvask" med vanlige vaskemaskiner. Vi fikk ikke vaskemaskin før jeg var to år gammel. Husker godt at det i vaskerommet i kjelleren var kokeplater, og at mamma hadde noen gedigne kjeler hvor hun kokte sengetøy og håndduker og slikt. Klær som ikke trengte å vaskes i så varmt vann ble vasket i store vaskekummer. På 60 graders vask varmet de opp vann i kjelene først og heldte dette over klærne i kummene. 40 graders vask ble vannet bare tappet ut fra kranen. Jeg tror det bare er et gammelt uttrykk som henger igjen. Anonymous poster hash: a8921...816 Wow...imponerende. Og høres så farlig ut! Kokende vann og store laken..uh. Mareritt om den filmen med Marie Bonnevie Anonymous poster hash: fc240...81f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå