Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #1 Skrevet 3. mars 2016 Feks om man vil koke høyrygg, for å spise med potet og saus, eller om man vil bruke det i lapskaus? Jeg prøver å koke det lenge, men enten forblir det seigt uansett hvor lenge det koker, eller det blir tørt. Jeg bruner det alltid raskt først. Noen tips? Anonymous poster hash: cb663...00c
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #2 Skrevet 3. mars 2016 For det første er bruning bare tull når du skal koke det etterpå (i følge Jamie Oliver, og jeg har testet både med og uten bruning selv og forskjellen er lik null). Så andre tips; ikke kok! Men trekk, og lenge, mye lengre enn du tror. Det står f.eks 2 timer på de fleste fårikål-oppskrifter, jeg lar det alltid stå i fire timer. Det jeg bruker mest er støpejernsgryte. Har oppi kjøttet, litt sjy og evt. grønnsaker, og lar det stå i ovn på 150 gr i 4-5 timer. Da deter kjøttet av beinet og smelter i munnen 😊 Anonymous poster hash: 72aba...cdf
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #3 Skrevet 3. mars 2016 Bruning er en smakssak. Jeg bruker gjerne slowcooker til denslags kjøtt, evt alt-i-ett i ovnen, enten rømertopf eller le creuseten. De tre metodene er hipp som happ spør du meg. Lar det gjerne stå og syde i timesvis på opptil 100 grader. Minimum fire timer. Kollagenet skal ha tid til å brytes ordentlig ned. Anonymous poster hash: 7ccec...600
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #4 Skrevet 3. mars 2016 Jamie oliver er bare en av veldig mange kokker. Jeg syns det smaker bedre om jeg bruner først. Hilsen annen kokk Anonymous poster hash: ab6a8...ed3
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #5 Skrevet 3. mars 2016 Jamie oliver er bare en av veldig mange kokker. Jeg syns det smaker bedre om jeg bruner først. Hilsen annen kokk Anonymous poster hash: ab6a8...ed3 Om ikke mindre, så ser det i alle fall mer delikat ut 😊 Anonymous poster hash: 86caa...6b4
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #6 Skrevet 3. mars 2016 Det må "syde" i minst 4 timer, gjerne lenger. Anonymous poster hash: da65c...6a7
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #7 Skrevet 3. mars 2016 Å brune kjøttet betyr at det karamelliseres, og når du har væske på etterpå løsnes sukkeret og gir massevis av smak. Det heter "deglazé". Å la det småputre i lang tid er standard kokemetode for mange kjøttbiter av rimeligere kvalitet. Anonymous poster hash: 00fdd...728
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå