Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #1 Skrevet 3. mars 2016 Min gode venninne har en overvektig jente som snart er 19 år. Hun lurer veldig på hvordan hun skal få "opp øynene" til datteren sin. Synes det er et vanskelig tema å snakke med en ung jente om, og det skjønner jeg veldig godt. Hun har sagt til datteren at hun er en flott jente, men begynner å bli bekymret for helsen hennes. Også legen hadde tatt opp vekten hennes sist hun var der av andre grunner. Satte opp en ny time for å hjelpe henne, men den avlyste jenta. Sier det ikke hjelper hva en lege sier, og hun vet at hun må gjøre noe. Venninnen min lager sunn mat hjemme, men datteren spiser mye usunt på rommet om kveldene viser det seg. Høres kanskje ut som venninnen min maser mye om vekt, men det er ikke tilfelle. Hun prøver selv å legge rette for et sunt kosthold, og få med datteren på trening. Noe hun ikke vil. Nå er hun nok godt over 100 kg. Venninnen min føler at det kanskje er på tide å si ting mer direkte ut, men er så redd for å såre datteren. Jeg vet sannelig ikke hva jeg skal råde henne til. Bør man bare skygge unna, eller bør man si ting direkte ut? Jenta er jo voksen, så kanskje hun bare må finne ut av det selv.. Anonymous poster hash: 14742...34a
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #2 Skrevet 3. mars 2016 Er hun deprimert? Anonymous poster hash: 4978f...751
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #3 Skrevet 3. mars 2016 Er hun deprimert? Anonymous poster hash: 4978f...751 Virker ikke slik. Hun ble mobbet tidligere, men de siste 3 årene har hun gått i en klasse meg godt miljø. Er veldig sosial nå. Er fult mulig at det er årene med mobbing som gjør at hun "trøstespiser". Anonymous poster hash: 14742...34a
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #4 Skrevet 3. mars 2016 Er hun deprimert? Anonymous poster hash: 4978f...751 Virker ikke slik. Hun ble mobbet tidligere, men de siste 3 årene har hun gått i en klasse meg godt miljø. Er veldig sosial nå. Er fult mulig at det er årene med mobbing som gjør at hun "trøstespiser". Anonymous poster hash: 14742...34a Ikke lett 😕 Hvis det rett og slett er helseskadelig så burde jo noe gjøres. Anonymous poster hash: 4978f...751
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #5 Skrevet 3. mars 2016 Jeg tror faktisk ikke din venninne skal blande seg. Hun gjør allerede de rette tingene ved å lage sunn mat til hele familien, forsøke å få henne med ut på turer osv. Jenta er kanskje russ i år? Siden hun er 19 år altså. Min erfaring med den aldersgruppen er at de fortsatt er utrolig sårbare og vare når det gjelder utseende, og at det er en periode hvor de ikke enda er helt ferdig ed dette å gå på butikken i friminuttene for å kjøpe seg usunn lunsj. Jeg tror jeg ville sett det litt an til hun var begynt på høyskole/universitet. Det skjer en stor modning det første året etter VGS for mange, så kanskje hun gjør noe da? Uansett kan du være helt sikke på at jenta både vet om problemet og også vet hva som må til for å gjøre noe med det, men hun vil/orker antagelig ikke akkurat nå. Anonymous poster hash: 5ca6a...62d
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #6 Skrevet 3. mars 2016 Jeg tror faktisk ikke din venninne skal blande seg. Hun gjør allerede de rette tingene ved å lage sunn mat til hele familien, forsøke å få henne med ut på turer osv. Jenta er kanskje russ i år? Siden hun er 19 år altså. Min erfaring med den aldersgruppen er at de fortsatt er utrolig sårbare og vare når det gjelder utseende, og at det er en periode hvor de ikke enda er helt ferdig ed dette å gå på butikken i friminuttene for å kjøpe seg usunn lunsj. Jeg tror jeg ville sett det litt an til hun var begynt på høyskole/universitet. Det skjer en stor modning det første året etter VGS for mange, så kanskje hun gjør noe da? Uansett kan du være helt sikke på at jenta både vet om problemet og også vet hva som må til for å gjøre noe med det, men hun vil/orker antagelig ikke akkurat nå. Anonymous poster hash: 5ca6a...62d Ja, kanskje hun bare burde vente å se. Men, hun er redd for at det blir verre når hun snart flytter hjemmefra... HI Anonymous poster hash: 14742...34a
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #7 Skrevet 3. mars 2016 Er venninnen din overvektig? Ser ofte at de som mener de lager sunn mat fra grunnen slettes ikke er så sunn som de tror. Selv om det ikke er Toro, så kan man f.eks. ikke øse på med saus, spise doble porsjoner siden det ikke er ferdigmat osv. Ser også at det er overvektige i enkelte familier hvor det skal være ekstrem sunn og lite mat. Da er det lett å kjøpe en burger, eller småspise for å føle seg mett. Har datteren alltid vært overvektig? Anonymous poster hash: d0a90...f03
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #8 Skrevet 3. mars 2016 Jeg tror faktisk ikke din venninne skal blande seg. Hun gjør allerede de rette tingene ved å lage sunn mat til hele familien, forsøke å få henne med ut på turer osv. Jenta er kanskje russ i år? Siden hun er 19 år altså. Min erfaring med den aldersgruppen er at de fortsatt er utrolig sårbare og vare når det gjelder utseende, og at det er en periode hvor de ikke enda er helt ferdig ed dette å gå på butikken i friminuttene for å kjøpe seg usunn lunsj. Jeg tror jeg ville sett det litt an til hun var begynt på høyskole/universitet. Det skjer en stor modning det første året etter VGS for mange, så kanskje hun gjør noe da? Uansett kan du være helt sikke på at jenta både vet om problemet og også vet hva som må til for å gjøre noe med det, men hun vil/orker antagelig ikke akkurat nå. Anonymous poster hash: 5ca6a...62d Ja, kanskje hun bare burde vente å se. Men, hun er redd for at det blir verre når hun snart flytter hjemmefra... HI Anonymous poster hash: 14742...34a Det er begrenset hva hun rekker å gjøre så kort tid før datteren flytter hjemmefra, hun kan risikere å være mer til skade enn til hjelp. Hvis hun f.eks. føler moren følger veldig med på hva hun spiser når hun er hjemme, så er det enda større sjanse for at det blir verre når hun flytter hjemmefra og ikke blir "overvåket" lenger. Anonymous poster hash: 1ce23...1c5
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 3. mars 2016 #9 Skrevet 3. mars 2016 Datteren til din venninne er jo klar over problemet sitt. Derfor synes jeg det blir feil om dere sier noe mer konkret til henne. Hun er jo en voksen jente og er også myndig. Hva godt kommer det ut av å si til henne at hun må ta grep fordi hun er blitt feit. Hun er 100% klar over det selv - helt garantert.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #11 Skrevet 3. mars 2016 Er det din datter, hi? Tenkte jeg og, har lest det samme før men da var det egen datter. Anonymous poster hash: 37af9...188
Elsker livet Skrevet 3. mars 2016 #12 Skrevet 3. mars 2016 Hun er voksen og vet nok selv at hun er for stor. Begynner mora å legge seg opp i det vil det mest sannsynlig bare gi henne enda en byrde. Spør hun om råd eller tar opp problemet selv kan mora hjelpe.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #13 Skrevet 3. mars 2016 Mener også å ha lest akkurat denne historien før. Jeg tror ikke du eller venninnen din skal gjøre noe mer. Datteren er i en veldig sårbar alder, men samtidig så er hun faktisk voksen. En mor kan ikke henge over henne og få henne til å gå ned i vekt om hun ikke er motivert for det selv. Mulig det tar noen år, men plutselig så tar hun tak i det selv. Anonymous poster hash: b731e...d70
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #14 Skrevet 3. mars 2016 Nei, er nok ikke min datter. Jeg har to små gutter selv. Overvekten begynte da hun var 13-14 år. Venninnen min er slank, og trener endel. Hun får nok mat hjemme, men slurver endel med frokost og kvelds. Anonymous poster hash: 14742...34a
Syngensang Skrevet 3. mars 2016 #15 Skrevet 3. mars 2016 La jenta finne ut av det der sjølv. Eg var og stor på den alderen, og trengte tid til å bli trygg i min eigen kropp før eg tok tak i problemet sjølv. Hadde ei bestemor som stadig hinta om vekt. Det virka meir mot si hensikt. Ein er sårbare i den alderen og treng å bli akseptert for den ein er. Det er selvfølgeleg bra å gå føre som gode rollemodeller, ete sunn mat, ha ein aktiv livsstil, men ikkje overdriv heller. Trur det er viktigare å bygge opp under sjølvkjensla enn å bryte den ned med å snakke om vekt og kropp. Ho er garantert oppmerksom på at ho er for tung. Ho veit nok og kva som skal til for å gjere noko det.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #16 Skrevet 3. mars 2016 Tror ikke det hjelper å si noe, hun er jo klar over at hun er overvektig selv. Har en barndomsvenninne, som var lubben som barn. Moren hennes kommenterte dette daglig, og jo eldre hun ble, jo mer kommenterte moren det. Og min venninne bare la på seg mer og mer, og er kraftig overvektig i dag. Og moren kommenterer fortsatt. Anonymous poster hash: 8fa4e...89b
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #17 Skrevet 3. mars 2016 Det var enkelt å endre sønnen min da han nærmet seg 16. Sex var alt han og kompisene pratet om. "Vil du ha deg damer? Da bør du begynne å spise sunnere og trene. Jenter faller som fluer for trente gutter." Og det gjorde han, slank og veltrent etter 6 mnd Ikke så enkelt med jenter nei.. Kanskje ikke politisk rett, men det var det som fikk opp øynene hans Anonymous poster hash: 8468f...e79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå