Gå til innhold

Hvordan rose innsats?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker i størst mulig grad at barna mine skal ha fokus på å gjøre en god innsats på ulike områder enn at de skal være flinke, sterke, søte, tøffe eller liknende. Da bør jeg jo også fokusere på å gi ros for innsats, men det er så mye vanskeligere enn å rose resultater. Har dere noen gode tips til hvordan det er best å uttrykke seg?

Anonymous poster hash: c6fda...df0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra at du gjorde...... Det setter jeg pris på.

Jeg så at du.... Det var en god innsats!

Jeg så at x ble glad for hjelpen hn fikk, så bra at du hjalp til.

Så kult at du og x gjorde det sammen, dere er virkelig gode til å jobbe sammen.

Anonymous poster hash: 0718c...3b3

Skrevet

Avhenger litt av alder.. men for min førsteklassinger prøver jeg å fokusere på hvor lang tid han bruker og hvor konsentrert han er samt på selve atferden, fremfor hva han oppnådde.. feks, fint at du husket å henge opp jakken din, takk for hjelpen med pådekking, så fint du har sittet med leksene i dag, jeg ser du har jobbet godt med dette (ved fremvisning av lekser). Nå leser du ved bruk av bokstavlydene, merker du hvordan det er lettere? (Enn å prøve å huske).. osvosv

Anonymous poster hash: 17769...37d

Skrevet

Takk for tips. Jeg synes fortsatt det er vanskelig. Det faller mer naturlig å rose prestasjoner, men jeg forsøker i det minste.

HI

Skrevet

Et godt tips til å ta bort en del av prestasjons-rosen, er å spørre hva barnet tenker og følr i stedet. Type: "Oi, har du tegnet til meg? Nå ble jeg glad!" *sette seg på huk* "Kan du fortelle meg hva du har tegnet her?" Og så få en samtale ut av det i stedet for å si "Å, så fin tegning, takk".

I noen tilfeller holder det å se barnet, for eksempel når det klatrer. "Ja, vennen jeg ser deg" og så smile. Ev. lege til spørsmål "Er det gøy/vanskelig/skummelt?".

Anonymous poster hash: 309bf...9f2
Skrevet

Et godt tips til å ta bort en del av prestasjons-rosen, er å spørre hva barnet tenker og følr i stedet. Type: "Oi, har du tegnet til meg? Nå ble jeg glad!" *sette seg på huk* "Kan du fortelle meg hva du har tegnet her?" Og så få en samtale ut av det i stedet for å si "Å, så fin tegning, takk".

I noen tilfeller holder det å se barnet, for eksempel når det klatrer. "Ja, vennen jeg ser deg" og så smile. Ev. lege til spørsmål "Er det gøy/vanskelig/skummelt?".

Den innfallsmetoden følte jeg fungerte fint omtrent frem til skolestart, men nå som de er litt eldre blir det bare unaturlig.

Skrevet

Den innfallsmetoden følte jeg fungerte fint omtrent frem til skolestart, men nå som de er litt eldre blir det bare unaturlig.

Nei, egentlig ikke, man må bare tilpasse den ;) Jeg bruker den fortsatt på mine barn (alle er skolebarn, eldste 14 år). For eksempel øvde de på å ta salto på trampolinen i sommer. I stedet for "wow, så flink du er blitt!", ble det mer "Nå ser jeg at du får det til, har du øvd i hele formiddag? Det er imponerende innsats altså!", eller om eldste kommer hjem med en 5-er på matten, så sier jeg: "Føles det bra?", når han nikker spør jeg om tpe oppgaver, om hvilken han synes var lette, og om det fungerte det vi hadde øvd på i forkant osv.

Selvsagt blir det noe ros for prestasjoner også, men jeg prøver å ha mest fokus på å se dem og å rose innsatsen fram mot resultatet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...