Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #26 Skrevet 3. mars 2016 Ikke bruk ull rett på kroppen. Men det vet du kanskje allerede. Og prøv å unngå at barnet blir for varmt, det kan også irritere. La huden få luft når det er mulig, og vurder om de fete kremene kan bli for tett for huden? Det finnes en krem som roer huden også, jeg kan sjekke hva den heter når jeg kommer hjem. Mildison er også fin, den har hydrokortison og fett i seg. Vi har blitt anbefalt denne når mine barn har vært plaget med eksem. Heldigvis ikke i samme grad som din baby, da. Har hørt om noen som har blitt bedre av å kutte ut melkeprodukter, men ikke gjør det uten å ha snakket med en hudlege. Dere bør snakke med en spesialist når det er så ille, så gå til legen og få en henvisning hvis dere ikke allerede har gjort det. Ja vet ang ull. Kutta melk, egg osv i 2 mnd uten bedring. Alle allergener egentlig. Spiste veldig lite variert i 2 mnd, alt i samråd med lege. Gjelder meg altså da barnet ble fullammet da. Anonymous poster hash: e4698...1c1
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #27 Skrevet 3. mars 2016 Har ikke lest alle svarene du har fått, men støtter hun som viser til eksemskolen. Ellers synes jeg det ser ut som du har prøvd "alt", ikl. hudlege. Jeg ville nå prøvd å kutte melk fra kosten i en periode, for å sjekke om det kan være allergi. Hvis du ammer, betyr det at også du må kutte melkeprodukter fra ditt kosthold. Husk at veldig mye forskjellig kan inneholde melk, alt fra salami til posesupper og smågodt. Mer info finner du på Astma- og allergiforbundets nettsider. Vanlig butikk-babygrøt inneholder også kumelk, det samme gjelder MME. Melkefri MME får du på apoteket. Hvis du ikke merker noen forbedring etter 1-2 uker uten melk, ville jeg forsøkt å kutte egg (prøv melk og egg før mais, i alle fall!). Hvis det ikke hjelper, hadde jeg kontaktet lege igjen. Det er forresten ikke riktig, slik noen skriver over her, at så små barn ikke kan testes for allergi. Min gutt slet veldig med eksem som baby. Det var blodflekker over alt hvor han hadde vært, og han våknet hvert 10. minutt om natta. Da han var cirka 6 mnd gammel var jeg så desperat (og jeg sto i kø for time til hudlege), og prøvde derfor å kutte ut melk fra mitt og babyens kosthold (etter å ha snakket med hudlegen på telefon). ALT av eksemet forsvant, og han er i dag, som toåring, helt eksemfri! Men han er allergisk mot diverse matvarer, inkl. melk. Da vi endelig fikk time til hudlege, ble vi forresten sendt videre til allergiutredning med en gang. Og prikktester og blodprøver bekreftet flere allergier. Allergi er noe herk, men det er utrolig mye enklere å forholde seg til enn eksem;) Kontakt lege igjen hvis det viser seg at barnet ditt blir bedre av ikke å spise melk og/eller egg, da må dere følges opp framover, og dere får også time til ernæringsfysiolog. Ellers kan jeg anbefale kremene miniderm og canoderm, og det er bare å smøre tjukt på. Ikke bruk aloe vera eller andre "naturlige planteprodukter". Et barn med atopisk hud er disponert for allergier, og det å smøre med "naturprodukter" som inneholder diverse plantegreier kan faktisk trigge allergi. Du må forresten heller ikke være redd for kortisonkrem. Kremene er ikke som de var på 70- og 80-tallet. Faktisk bør du, i samråd med hudlege, heller smøre nok med en sterkere kortisonkrem i begynnelsen (for å ta knekken på det), for så å trappe ned til mildere typer etter hvert. Det er bedre enn å smøre bittelitt med en mild kortisonkrem en gang om dagen. Anonymous poster hash: babc2...59d Anonymous poster hash: babc2...59d Takk for svar har kutta ut alt uten at eksemet forsvant, så det er 99% sikkert ikke maten. Ja ang kortison så vet jeg det, men jeg er bare litt redd for å smøre for mye siden han er så liten. Men hudlegen sa det samme, smør intensivt når det er ille i stedet for å smøre litt og litt hele tiden. Får prøve det igjen. Anonymous poster hash: e4698...1c1
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #28 Skrevet 3. mars 2016 Har ikke lest alle svarene du har fått, men støtter hun som viser til eksemskolen. Ellers synes jeg det ser ut som du har prøvd "alt", ikl. hudlege. Jeg ville nå prøvd å kutte melk fra kosten i en periode, for å sjekke om det kan være allergi. Hvis du ammer, betyr det at også du må kutte melkeprodukter fra ditt kosthold. Husk at veldig mye forskjellig kan inneholde melk, alt fra salami til posesupper og smågodt. Mer info finner du på Astma- og allergiforbundets nettsider. Vanlig butikk-babygrøt inneholder også kumelk, det samme gjelder MME. Melkefri MME får du på apoteket. Hvis du ikke merker noen forbedring etter 1-2 uker uten melk, ville jeg forsøkt å kutte egg (prøv melk og egg før mais, i alle fall!). Hvis det ikke hjelper, hadde jeg kontaktet lege igjen. Det er forresten ikke riktig, slik noen skriver over her, at så små barn ikke kan testes for allergi. Min gutt slet veldig med eksem som baby. Det var blodflekker over alt hvor han hadde vært, og han våknet hvert 10. minutt om natta. Da han var cirka 6 mnd gammel var jeg så desperat (og jeg sto i kø for time til hudlege), og prøvde derfor å kutte ut melk fra mitt og babyens kosthold (etter å ha snakket med hudlegen på telefon). ALT av eksemet forsvant, og han er i dag, som toåring, helt eksemfri! Men han er allergisk mot diverse matvarer, inkl. melk. Da vi endelig fikk time til hudlege, ble vi forresten sendt videre til allergiutredning med en gang. Og prikktester og blodprøver bekreftet flere allergier. Allergi er noe herk, men det er utrolig mye enklere å forholde seg til enn eksem;) Kontakt lege igjen hvis det viser seg at barnet ditt blir bedre av ikke å spise melk og/eller egg, da må dere følges opp framover, og dere får også time til ernæringsfysiolog. Ellers kan jeg anbefale kremene miniderm og canoderm, og det er bare å smøre tjukt på. Ikke bruk aloe vera eller andre "naturlige planteprodukter". Et barn med atopisk hud er disponert for allergier, og det å smøre med "naturprodukter" som inneholder diverse plantegreier kan faktisk trigge allergi. Du må forresten heller ikke være redd for kortisonkrem. Kremene er ikke som de var på 70- og 80-tallet. Faktisk bør du, i samråd med hudlege, heller smøre nok med en sterkere kortisonkrem i begynnelsen (for å ta knekken på det), for så å trappe ned til mildere typer etter hvert. Det er bedre enn å smøre bittelitt med en mild kortisonkrem en gang om dagen. Anonymous poster hash: babc2...59d Anonymous poster hash: babc2...59d Takk for svar har kutta ut alt uten at eksemet forsvant, så det er 99% sikkert ikke maten. Ja ang kortison så vet jeg det, men jeg er bare litt redd for å smøre for mye siden han er så liten. Men hudlegen sa det samme, smør intensivt når det er ille i stedet for å smøre litt og litt hele tiden. Får prøve det igjen. Anonymous poster hash: e4698...1c1 Huff, stakkar deg og stakkar baby. Dere har min fulle sympati. Jeg har deltatt på kurs gjennom eksemskolen på sykehuset her. Veldig nyttig, lærte mye nytt selv om jeg hadde lest "alt" om eksem på nettet på forhånd. Fint å møte andre som er i samme situasjon også. Sønnen til hun som ledet kurset var veldig hardt rammet av eksem, og han ble bedre da de, etter flere år, fant ut at han var veldig allergisk mot støvmidd. Jeg ville fortsatt med oljebad, og med å smøre, smøre, smøre. Prøv flere typer kremer, helt til du finner den som funker for dere. Apoteket anbefaler ofte Aderma-kremene, men de ble ikke anbefalt av eksemskolen, siden de inneholder havre. I tillegg bør du oppsøke hudlege igjen, hvis ungen ikke blir bedre. Én ting jeg har lært om eksem, er at det lever sitt eget liv. Veldig frustrerende. Unngå klær med sterke farger, mørkeblå er verst. Og hvis det er skikkelig ille, går det an å vrenge klær, sånn at sømmer kommer på utsida. Anonymous poster hash: babc2...59d
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #29 Skrevet 3. mars 2016 Har ikke lest alle svarene du har fått, men støtter hun som viser til eksemskolen. Ellers synes jeg det ser ut som du har prøvd "alt", ikl. hudlege. Jeg ville nå prøvd å kutte melk fra kosten i en periode, for å sjekke om det kan være allergi. Hvis du ammer, betyr det at også du må kutte melkeprodukter fra ditt kosthold. Husk at veldig mye forskjellig kan inneholde melk, alt fra salami til posesupper og smågodt. Mer info finner du på Astma- og allergiforbundets nettsider. Vanlig butikk-babygrøt inneholder også kumelk, det samme gjelder MME. Melkefri MME får du på apoteket. Hvis du ikke merker noen forbedring etter 1-2 uker uten melk, ville jeg forsøkt å kutte egg (prøv melk og egg før mais, i alle fall!). Hvis det ikke hjelper, hadde jeg kontaktet lege igjen. Det er forresten ikke riktig, slik noen skriver over her, at så små barn ikke kan testes for allergi. Min gutt slet veldig med eksem som baby. Det var blodflekker over alt hvor han hadde vært, og han våknet hvert 10. minutt om natta. Da han var cirka 6 mnd gammel var jeg så desperat (og jeg sto i kø for time til hudlege), og prøvde derfor å kutte ut melk fra mitt og babyens kosthold (etter å ha snakket med hudlegen på telefon). ALT av eksemet forsvant, og han er i dag, som toåring, helt eksemfri! Men han er allergisk mot diverse matvarer, inkl. melk. Da vi endelig fikk time til hudlege, ble vi forresten sendt videre til allergiutredning med en gang. Og prikktester og blodprøver bekreftet flere allergier. Allergi er noe herk, men det er utrolig mye enklere å forholde seg til enn eksem;) Kontakt lege igjen hvis det viser seg at barnet ditt blir bedre av ikke å spise melk og/eller egg, da må dere følges opp framover, og dere får også time til ernæringsfysiolog. Ellers kan jeg anbefale kremene miniderm og canoderm, og det er bare å smøre tjukt på. Ikke bruk aloe vera eller andre "naturlige planteprodukter". Et barn med atopisk hud er disponert for allergier, og det å smøre med "naturprodukter" som inneholder diverse plantegreier kan faktisk trigge allergi. Du må forresten heller ikke være redd for kortisonkrem. Kremene er ikke som de var på 70- og 80-tallet. Faktisk bør du, i samråd med hudlege, heller smøre nok med en sterkere kortisonkrem i begynnelsen (for å ta knekken på det), for så å trappe ned til mildere typer etter hvert. Det er bedre enn å smøre bittelitt med en mild kortisonkrem en gang om dagen. Anonymous poster hash: babc2...59d Anonymous poster hash: babc2...59d Takk for svar har kutta ut alt uten at eksemet forsvant, så det er 99% sikkert ikke maten. Ja ang kortison så vet jeg det, men jeg er bare litt redd for å smøre for mye siden han er så liten. Men hudlegen sa det samme, smør intensivt når det er ille i stedet for å smøre litt og litt hele tiden. Får prøve det igjen. Anonymous poster hash: e4698...1c1 Huff, stakkar deg og stakkar baby. Dere har min fulle sympati. Jeg har deltatt på kurs gjennom eksemskolen på sykehuset her. Veldig nyttig, lærte mye nytt selv om jeg hadde lest "alt" om eksem på nettet på forhånd. Fint å møte andre som er i samme situasjon også. Sønnen til hun som ledet kurset var veldig hardt rammet av eksem, og han ble bedre da de, etter flere år, fant ut at han var veldig allergisk mot støvmidd. Jeg ville fortsatt med oljebad, og med å smøre, smøre, smøre. Prøv flere typer kremer, helt til du finner den som funker for dere. Apoteket anbefaler ofte Aderma-kremene, men de ble ikke anbefalt av eksemskolen, siden de inneholder havre. I tillegg bør du oppsøke hudlege igjen, hvis ungen ikke blir bedre. Én ting jeg har lært om eksem, er at det lever sitt eget liv. Veldig frustrerende. Unngå klær med sterke farger, mørkeblå er verst. Og hvis det er skikkelig ille, går det an å vrenge klær, sånn at sømmer kommer på utsida. Anonymous poster hash: babc2...59d Forresten, angående kortison: Vi smurte vår gutt med kortison flere ganger om dagen i månedsvis. Han fikk ikke varige mén:) Som hudlegen sa: Eksemet er verre for huden enn bivirkningene fra kortisonen. Anonymous poster hash: babc2...59d
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #30 Skrevet 3. mars 2016 Har ikke lest alle svarene du har fått, men støtter hun som viser til eksemskolen. Ellers synes jeg det ser ut som du har prøvd "alt", ikl. hudlege. Jeg ville nå prøvd å kutte melk fra kosten i en periode, for å sjekke om det kan være allergi. Hvis du ammer, betyr det at også du må kutte melkeprodukter fra ditt kosthold. Husk at veldig mye forskjellig kan inneholde melk, alt fra salami til posesupper og smågodt. Mer info finner du på Astma- og allergiforbundets nettsider. Vanlig butikk-babygrøt inneholder også kumelk, det samme gjelder MME. Melkefri MME får du på apoteket. Hvis du ikke merker noen forbedring etter 1-2 uker uten melk, ville jeg forsøkt å kutte egg (prøv melk og egg før mais, i alle fall!). Hvis det ikke hjelper, hadde jeg kontaktet lege igjen. Det er forresten ikke riktig, slik noen skriver over her, at så små barn ikke kan testes for allergi. Min gutt slet veldig med eksem som baby. Det var blodflekker over alt hvor han hadde vært, og han våknet hvert 10. minutt om natta. Da han var cirka 6 mnd gammel var jeg så desperat (og jeg sto i kø for time til hudlege), og prøvde derfor å kutte ut melk fra mitt og babyens kosthold (etter å ha snakket med hudlegen på telefon). ALT av eksemet forsvant, og han er i dag, som toåring, helt eksemfri! Men han er allergisk mot diverse matvarer, inkl. melk. Da vi endelig fikk time til hudlege, ble vi forresten sendt videre til allergiutredning med en gang. Og prikktester og blodprøver bekreftet flere allergier. Allergi er noe herk, men det er utrolig mye enklere å forholde seg til enn eksem;) Kontakt lege igjen hvis det viser seg at barnet ditt blir bedre av ikke å spise melk og/eller egg, da må dere følges opp framover, og dere får også time til ernæringsfysiolog. Ellers kan jeg anbefale kremene miniderm og canoderm, og det er bare å smøre tjukt på. Ikke bruk aloe vera eller andre "naturlige planteprodukter". Et barn med atopisk hud er disponert for allergier, og det å smøre med "naturprodukter" som inneholder diverse plantegreier kan faktisk trigge allergi. Du må forresten heller ikke være redd for kortisonkrem. Kremene er ikke som de var på 70- og 80-tallet. Faktisk bør du, i samråd med hudlege, heller smøre nok med en sterkere kortisonkrem i begynnelsen (for å ta knekken på det), for så å trappe ned til mildere typer etter hvert. Det er bedre enn å smøre bittelitt med en mild kortisonkrem en gang om dagen. Anonymous poster hash: babc2...59d Anonymous poster hash: babc2...59d Takk for svar har kutta ut alt uten at eksemet forsvant, så det er 99% sikkert ikke maten.Ja ang kortison så vet jeg det, men jeg er bare litt redd for å smøre for mye siden han er så liten. Men hudlegen sa det samme, smør intensivt når det er ille i stedet for å smøre litt og litt hele tiden. Får prøve det igjen. Anonymous poster hash: e4698...1c1 Huff, stakkar deg og stakkar baby. Dere har min fulle sympati. Jeg har deltatt på kurs gjennom eksemskolen på sykehuset her. Veldig nyttig, lærte mye nytt selv om jeg hadde lest "alt" om eksem på nettet på forhånd. Fint å møte andre som er i samme situasjon også. Sønnen til hun som ledet kurset var veldig hardt rammet av eksem, og han ble bedre da de, etter flere år, fant ut at han var veldig allergisk mot støvmidd. Jeg ville fortsatt med oljebad, og med å smøre, smøre, smøre. Prøv flere typer kremer, helt til du finner den som funker for dere. Apoteket anbefaler ofte Aderma-kremene, men de ble ikke anbefalt av eksemskolen, siden de inneholder havre. I tillegg bør du oppsøke hudlege igjen, hvis ungen ikke blir bedre. Én ting jeg har lært om eksem, er at det lever sitt eget liv. Veldig frustrerende. Unngå klær med sterke farger, mørkeblå er verst. Og hvis det er skikkelig ille, går det an å vrenge klær, sånn at sømmer kommer på utsida. Anonymous poster hash: babc2...59d Ja bruker kun myke bomullsklær i lyse farger. Har ny time hos spesialist om en mnd,men ringte forrige uke for å få den fremskyndet. Må vente på en evt avbestilling :/ Ja jeg fikk også anbefalt aderma på apoteket. Bruker locobase repair og en annen jeg ikke husker navnet på, men aderma fungerte ikke for oss. Takk for info, setter dtor pris på det 💜💜💜 Anonymous poster hash: e4698...1c1
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2016 #31 Skrevet 4. mars 2016 Har du prøvd Epsomsalt. Jeg har ikke prøvd det selv (har bestilt en sekk på Felkeskjøpet ), men vet saltvann er fantastisk for min atopiske hud. Ville kanskje snakker med en lege før jeg prøvde det på en baby.http://m.gladerebarn.blogg.no/1384107479__f_nok_magnesium.html Anonymous poster hash: b6b0c...0f9
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2016 #32 Skrevet 4. mars 2016 Min er litt eldre men blir verre av ull mor kroppen og sitrusfrukter. Spesielt appelsin. Vet ikke om du ammer og kanskje spiser mye av dette? Anonymous poster hash: ad636...5ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå